تورم با رشد ۴ و ٢.٩ درصدی به بیش از ٣٩ و ۴۰ رسید

طبق گزارش مرکز آمار، نرخ تورم نقطه ای اردیبشهت برای خانوارهای شهری و روستایی با رشد ٤ و ٢.٩ درصدی به ٣٩.٢ و ٤٠.١ درصد رسید.

به گزارش بیداربورس، طبق گزارش مرکز آمار، نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت به ٣٩.٣ درصد رسید و خانوارها بطور میانگین ٣٩.٣ درصد بیشتر از اردیبهشت سال قبل برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کردند.

براساس این گزارش، تورم نقطه‌ای ماه قبل در مقایسه با فروردین هم ٣.٧ درصد افزایش یافت و تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات با افزایش ٦ درصدی به ٤٩.٤ درصد و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات با افزایش ٢.٧ درصدی به ٣٤ درصد رسید.

این در حالی است که تورم نقطه‌ای خانوارهای شهری به ٣٩.٢ درصد بالغ شد که نسبت به ماه قبل ٤ درصد افزایش داشت. این نرخ برای خانوارهای روستایی ٤٠.١ درصد بود که نسبت به ماه قبل ٢.٩ واحد درصد افزایش داشت.

افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارها

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه اردیبهشت به ٣.۵ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٢ واحد درصد افزایش داشت. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات و کالاهای غیرخوراکی و خدمات ٣.٣ و ٣.٧ درصد بود.

نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٣.٧ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.۵ واحد درصد افزایش داشت. این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢.٨ درصد بود که نسبت به ماه قبل ١.٢ واحد درصد کاهش داشت.

کاهش نرخ تورم سالانه خانوارها

نرخ تورم سالانه اردیبهشت برای خانوارها به ٣٨.٧ درصد رسید که نسبت ماه قبل تر، ٠.۵ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. نرخ تورم سالانه خانوارهای شهری و روستایی هم ٣٨.٣ و ٤٠.٨ درصد ثبت شده که برای خانوارهای شهری و روستایی ٠.٤ و ٠.٨ درصد کاهش داشت.

تغییرات قیمت ها در اردیبهشت

در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات، بیشترین افزایش قیمت نسبت مربوط به گروه روغن نباتی جامد و روغن مایع، گروه قند و شکر و شیرینی و گروه نان باگت، ماکارونی و رشته آش بود. در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات گروه حمل و نقل، گروه هتل و رستوران و گروه بهداشت و درمان بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در اردیبهشت برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٣٧.٧ درصد برای دهک نهم تا ٤١.٢ درصد برای دهک اول است.

کد خبر 17171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =