نیمی از ارزش بازار فرابورس در اختیار بازار دوم قرار گرفت

آمارهای مربوط به معاملات اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ فرابورس ایران از این حکایت دارد که شاخص کل رشدی ۳.۸ درصدی را نسبت به ماه قبل تجربه کرده است. همچنین ارزش بازار فرابورس نیز به ۱۹۶۹ هزار میلیارد تومان رسیده است که ۴۹ درصد آن در اختیار بازار دوم بوده است.

به گزارش بیدار بورس و به نقل از فرابورس ایران، شاخص کل فرابورس ایران در اردیبهشت‌ماه جاری روند ملایمی را پشت سر گذاشت و در آخرین روز معاملاتی این ماه به سطح ۲۱ هزار و ۵۳۸ واحد رسید که رشد ۳.۷ درصدی را نسبت به روز پایانی ماه قبل نشان می‌دهد.

در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، ارزش بازار فرابورس با رسیدن به رقم ۱۹۶۹ هزار میلیارد تومان، به ارزش ۲ هزار هزار میلیارد تومانی نزدیک شد. ارزش معاملات فرابورس نیز با رسیدن به ۷۷۳ هزار و ۴۶۳ میلیارد تومان، رشد ۴۲۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت کرد. حجم معاملات نیز به بیش از ۸۰ میلیارد ورقه رسید که بالغ بر ۳۴۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

نیمی از بازار در تملک بازار دوم

اطلاعات منتشر شده در خصوص ارزش کل بازار فرابورس به تفکیک بازار نشان می‌دهد که در دومین ماه سال و با بزرگ‌تر شدن بازار فرابورس، بازار دوم با ارزشی بالغ بر ۹۶۷ هزار میلیارد تومان، سهمی ۴۹ درصدی از کل ارزش بازار فرابورس را به خود اختصاص داد. در ماهی که گذشت بازار پایه با ارزش ۳۷۶ هزار میلیارد تومان و اوراق مالی اسلامی با ارزش ۳۵۸ هزار میلیارد تومان نیز هرکدام به ترتیب ۱۹ و ۱۸ درصد از ارزش بازار را در اختیار داشتند.

ارزش معاملات بازارها به تفکیک

بررسی آمارهای منتشرشده از سوی فرابورس ایران حاکی از آن است ارزش معاملات طی ۱۸ روز معاملاتی به ۷۷۳ هزار و ۴۶۳ میلیارد تومان رسیده که افزایش ۴۲۹ درصدی را نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته نشان می‌دهد. همچنین میانگین روزانه ارزش معاملات در ۱۸ روز معاملاتی اردیبهشت‌ماه ۴۲ هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان بوده است.

بررسی ارزش معاملات اردیبهشت‌ماه فرابورس به تفکیک بازارها نیز نشان می‌دهد که ارزش معاملات بازار سهام در این ماه با رشدی قابل توجه روبه‌روشده است و ارزش بازار اول با ۴۸۲ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ بر ۱۵ هزار و ۳۵۱ میلیارد تومان بالغ شده است.

در روزهای پررونق اردیبهشت‌ماه، ارزش معاملات بازار ابزارهای نوین مالی نیز در امتداد حرکت صعودی خود در فروردین رشد کرد، به طوری که ۷۳۴ هزار میلیارد تومان از دادوستدهای این ماه به این بازار اختصاص یافت.

رشد چشمگیر ارزش اوراق بدهی

نگاهی به آمار معاملات ابزارهای نوین مالی از این حکایت دارد که افزایش ۴۵۴ درصدی ارزش اوراق بدهی در اردیبهشت‌ماه نسبت به اردیبهشت سال قبل، نقش مهمی را در رشد ارزش ابزارهای نوین مالی بازی کرده است. ارزش اوراق بدهی در دومین ماه سال جاری به بیش از ۷۲۰ هزار میلیارد تومان رسید که سهمی بزرگ در ارزش کل معاملات دارد.

اردیبهشت، ماهی پرماجرا برای اوراق گواهی تسهیلات مسکن بود به شکلی که ارزش معاملات در نمادهای «تسه» و «تملی» در مجموع با ۲۵۸ درصد رشد نسبت به اردیبهشت سال گذشته همراه بود.

ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز با رشد ۹۹ درصدی به ۱۳ هزار و ۳۱۵ میلیارد تومان رسید.

بیشترین حجم معاملات در بازار اول

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد حجم معاملات در کل روزهای معاملاتی اردیبهشت حدود ۸۰ میلیارد ورقه بوده است که رشد ۳۴۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن را نشان می‌دهد.

در این ماه حجم معاملاتی بازار سهام نیز صعودی بود و در بازارهای اول و دوم به ترتیب بیش از ۲۴ میلیارد و ۷۷۰ میلیون ورقه و ۱۳ میلیارد و ۱۷۴ میلیون ورقه معامله شده است که رشدی قابل توجه نسبت به اردیبهشت سال گذشته را نشان می‌دهد. از سوی دیگر حجم معاملات بازار شرکت‌های کوچک و متوسط با ۶۳ درصد افت روبه‌رو شد.

در ماهی که گذشت، حجم معاملات بازار پایه در رقابتی تنگاتنگ با بازار اول به ۲۳ میلیارد و ۶۱۹ میلیون ورقه رسیده است تا بازار پایه با ۷۳۳ درصد رشد بیشترین رشد حجم معاملات در میان بازارها را در اردیبهشت به خود اختصاص دهد.

از سوی دیگر بیش از ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ورقه ابزارهای نوین مالی در اردیبهشت‌ماه دادوستد شد تا رشد ۲۷۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را به ثبت برساند.

همچنین میانگین حجم معاملات روزانه اردیبهشت‌ماه شامل ۱۸ روز معاملاتی، ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ورقه بوده است.

محصولات شیمیایی و سرمایه‌گذاری‌ها یکه‌تاز ارزش معاملات خرد

بر اساس داده‌های معاملات خرد بازار سهام، ارزش معاملات خرد بازار در اردیبهشت‌ماه ۳۳ هزار و ۳۵۸ میلیارد تومان بوده است. نگاهی به داده‌های تفکیکی این بخش بر اساس گروه‌های صنعت نشان می‌دهد گروه‌های محصولات شیمیایی و سرمایه‌گذاری‌ها هر کدام با ۱۱ درصد سهم، بیشترین سهم از دادوستدهای دومین ماه سال جاری را داشته‌اند.

دو گروه «زراعت و خدمات وابسته» و «محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر» نیز هر کدام با سهمی ۷ درصدی از ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام، در جایگاه‌های سوم و چهارم رده‌بندی زیرگروه‌ها ایستادند.

کد خبر 17197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =