برنامه های مبهم دولت و رفتار هیجانی سهامداران

کارشناس بازارسرمایه، علت سیر نزولی شاخص در روزهای گذشته را ناشی از ابهام برنامه های دولت و رفتار هیجانی سهامداران معرفی کرد.

به گزارش بیداربورس، محمدشکری درباره آخرین وضعیت بازار سهام که با سیر نزولی شاخص در روزهای گذشته همراه بود با انتشار مطلبی با عنوان"سردرگمی بورس از رفتار هیجانی سهامداران" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: بورس تهران که دوشنبه با ریزش سنگین شاخص‌ مواجه بود دیروز نیز نتوانست سبز پوش باشد و گرچه افت به سهمگینی روز قبل از آن نبود اما این روند کاهشی مجددا سلب‌اعتماد سرمایه‌گذاران را رقم زده است.

خروج سنگین‌ سرمایه‌ در حالی از بهمن‌ تا همین روزهای اخیر تکرار نشده بود که بازار سرمایه سمت و سوی جدیدی به افزایش ارتفاع شاخص داده و از چند منظر قابل بررسی است. معمولا هرگاه سهامداران از سوی لیدرهای بازار و حقوقی‌ها با فشار فروش مواجه می‌شوند ناخودآگاه به سمت صف‌های خروج هجوم می‌برند.

این رخداد بارها در سال ‌۹۹ تکرار شده و تراژدی مرداد سال قبل و ماه‌های بعداز آن در همین جهت رقم خورد. البته نکته حائزاهمیت و قابل مقایسه این دوران با ۲۲‌ ماه قبل در این است که بازار سهام در آن زمان به دلیل رشد شارپی قیمت‌ها، از ارزندگی واقعی دورمانده بود اما در شرایط کنونی و در دوران پسا اصلاح، قیمت‌ها تکرار رفتار هیجانی سهامداران خرد به تبعیت از رفتار سهامداران عمده بوده و تا حدودی در مسیر داد و ستدها از اوایل ۱۴۰۱، اختلال ایجاد کرده اما چرا سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاران بازارهای رقیب، اثرپذیری بیشتری در خصوص واکنش لیدرها نشان می‌دهند؟

کارنامه بازارسرمایه از افت قابل‌توجه اعتماد سرمایه‌گذاران حکایت می‌کند و خروج دوباره دارایی‌های حقیقی و سقوط به میانه کانال یک‌ میلیون و ۵۵۷ ‌هزار واحدی به درستی این موضوع را تایید می‌کند. رفتار مبهم دولت در قبال بازارسرمایه و ایجاد چنین جوی، قطعا تاثیرات منفی به‌بار خواهد آورد. گروه اقتصادی دولت در مواردی ضمن ابراز حمایت از بازارسهام دست به اقداماتی زده که دود آن به چشم سهامدار خرد رفته است. این استراتژی برخی سیاست گذاران، معمولا خروج بیشتر سهامدار و به‌هم ریختگی خطوط معاملاتی را به‌دنبال دارد.

البته نباید این اتفاق تلخ را به تنهایی به برخی سیاست گذاری‌ها نسبت داد. بخش بزرگی از سرمایه‌گذاران بورس که در سال‌های اخیر به این بازار پیوستند به دلیل عدم‌ آگاهی و دانش کافی، دنباله‌ رو سهامداران بزرگ بوده و با تبعیت از آنها دست به رفتار هیجانی می‌زنند. به‌طوری‌که این گروه از سهامداران بدون در نظر گرفتن تحلیل‌های درست، صرفا با الگو قرار دادن برخی از لیدرهای بازار دست به خرید سهامی می‌زنند که ناچارا پس از مدتی مجبور به فروش و خروج هیجانی از بازار می‌شوند.

در واقع رفتار هیجانی سهامداران در وهله نخست مسبب متضرر شدن است و در ادامه با ریزش شدیدی که می‌تواند به‌همراه داشته باشد، هم افت بیش از حد قیمت را رقم می‌زند و هم موج جدیدی از بی‌اعتمادی را به‌دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر و در مواقعی که بازار روی خوش را به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد  می‌تواند افزایش حباب‌وار قیمت‌ها را موجب شود.

کد خبر 17240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =