احتمال توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم نفت خام روسیه

مقامات اتحادیه اروپا اعلام کردند نفت روسیه تحریم خواهد شد اما خط لوله دروژبای این کشور که نفت را به مجارستان می‌رساند برای مدتی از تحریم‌ها معاف است تا کمیسیون اروپا و مجارستان زمان کافی برای حل این مشکل داشته باشند.

به‌گزارش بیداربورس به نقل از رویترز،کشورهای اتحادیه اروپا تلاش کردند در روز جمعه به قراردادی برای تحریم واردات دریایی نفت روسیه برسند، اما قرار است واردات نفت این کشور از طریق خط لوله همچنان ادامه داشته باشد تا بتوانند مجارستان را به امضای این قرارداد راضی کنند و تحریم‌های جدید علیه مسکو اجرایی شود.

این قراردادپس‌از شکست یک ماهه مذاکرات، در اجلاس ۳۰ و ۳۱ ماه مه توسط سران دولت‌های اتحادیه اروپا امضا خواهد شد.

مجارستان تا به امروز مانع اجرایی شدن ششمین بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به‌خاطر حمله به اوکراین شده بود. این کشور اعلام کرد توقف واردات نفت روسیه ضربه سختی به اقتصاد آن خواهد زد، چون مجارستان راهی به دریا ندارد و نمی‌تواند به‌راحتی نفت را از منابع دیگر تامین کند.

به‌این‌ترتیب اجرای این بسته تحریمی به تعویق افتاده‌است. سایر مفاد این بسته عبارت‌اند از: قطع ارتباط بزرگ‌ترین بانک روسیه، اسبربانک، از سیستم پیام دهی سوئیفت،ممنوعیت فعالیت رسانه‌های روسی در اتحادیه اروپا و اضافه کردن افراد بیشتر به لیست کسانی که سرمایه‌هایشان مسدود می‌شود یا نمی‌توانند وارد اتحادیه اروپا شوند.

مقامات اتحادیه اروپا با تاکید براینکه برداشتن نفت روسیه از این بسته تحریمی به‌خاطر مخالفت مجارستان بسیار تحقیرآمیز است، اعلام کردند نفت روسیه تحریم خواهد شد اما خط لوله دروژبای این کشور که نفت را به مجارستان می‌رساند برای مدتی از تحریم‌ها معاف است تا کمیسیون اروپا و مجارستان زمان کافی برای حل این مشکل داشته باشند.

مجارستان اعلام کرد ۴ سال زمان برای بی‌نیازی از نفت خام روسیه می‌خواهد و به حدود ۷۵۰ میلیون یورو (۸۰۴ میلیون دلار) سرمایه‌گذاری برای ارتقاء پالایشگاه‌ها و توسعه خط لوله واردات نفت از کرواسی نیاز دارد.

این کشور با تاکید بر این‌که دور کردن بلندمدت اقتصادش از نفت روسیه ۱۸ میلیارد یورو هزینه خواهد داشت اعلام کرد برای تامین هزینه چنین انتقالی به اتحادیه اروپا امید دارد.

خط لوله دروژبا از اسلواکی، جمهوری چک و مجارستان می‌گذرد، یعنی ۳ کشور اتحادیه اروپا که محصور در خشکی هستند و بیشترین مشکل را برای پیدا کردن جایگزین برای نفت روسیه دارند و مخالف تحریم نفتی این کشور هستند.

تنها یک‌چهارم واردات نفت اتحادیه اروپا از روسیه توسط خط لوله انجام می‌شود و سه‌چهارم دیگر با نفت‌کش حمل می‌شود. بنابراین تحریم واردات دریایی نفت روسیه هنوز هم می‌تواند تاثیر شدیدی بر درآمد نفتی این کشور گذاشته و توانایی آن برای تامین مالی جنگ در اوکراین را کاهش دهد.

کد خبر 17320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =