اصلاح سیاست ارز ترجیحی باعث افزایش رقابت بین تولیدکنندگان شد

رییس فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی گفت: اصلاح نرخ ارز ترجیحی و توزیع نظام عادلانه یارانه‌ها موجب افزایش رقابت در بازار صنایع غذایی و تولیدکنندگان شده است.

به گزارش بیدار بورس، امیررضا ثابتی پی در نشست خبری خود در خصوص اصلاح نرخ ارز و وضعیت فعلی تولیدات صنایع غذایی ایران افزود: اکنون در بازار صنایع غذایی بین تولیدکنندگان برای کاهش قیمت تمام شده و حفظ کیفیت تولید، رقابت (جنگ) است، بنابراین با گذشت زمان بازار این محصولات تنظیم می‌شود.

رییس فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی اظهار داشت: همچنین در پی اصلاح نرخ ارز با وجود افزایش هزینه‌های تولید و مواد اولیه به دلیل پایین بودن دستمزد کارگری و نرخ انرژی مزیت صادراتی برای صنعت غذا وجود دارد اما انتظار می‌رود دولت با طرح‌های تشویقی و کاهش عوارض صادراتی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصولات حمایت کند.

ثابتی فر درباره درج قیمت‌ها روی تولیدات مواد غذایی گفت: اکنون قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده هر دو  روی محصول درج می‌شود؛ بنابراین این اتفاق باعث شده تا تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی متضرر نشوند و بازار شرایط مطلوبی را طی کند، اما به طور حتم ما با درج قیمت تولیدکننده به‌تنهایی مخالفیم، زیرا بازار می‌تواند با سود خارج از عرف باعث به‌هم‌ریختگی شود.

رییس فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی با بیان اینکه صنعت غذا موافق حذف ارز ترجیحی است، گفت: حذف نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه تولید، شوکی را به بازار صنعت غذا وارد کرد که با گذشت زمان این مشکل برطرف شود و بازار این محصولات شرایط آرام خود را طی کند.

وی تصریح کرد: آنچه مسلم است در پی توزیع نظام عادلانه یارانه‌ها شاهد افزایش بهره‌وری در این بخش خواهیم بود، زیرا بازار رقابتی باعث افزایش کیفیت و رشد بهره‌وری می‌شود.

ضربه ارز ترجیحی به تولید داخل

«محسن نقاشی» دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی گفت: تخصیص یارانه با ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به واردات کالاهای مشابه تولید داخل شد که همین امر ضربه هولناکی به تولید زد تا جایی که امکان رقابت از تولیدکنندگان داخلی گرفته شده بود.

وی در ادامه خواستار اجرای کامل قانون کسب‌وکار شد و تصریح کرد: انتظار می‌رود برای ایجاد شرایط بهتر برای تولید باید قانون بهبود فضای کسب‌وکار اجرایی شود که این امر مشورت تشکل‌ها را می‌طلبد زیرا در قانون نیز به این موضوع اشاره شده است.

این مقام صنفی افزود: اکنون در بخش صنعت غذا قیمت‌گذاری به دولت سپرده شده بنابراین باتوجه‌به حذف نرخ ارز و توزیع عادلانه یارانه‌ها نیاز است که قیمت‌گذاری در این بخش تجدیدنظر شود تا بازار خود با عرضه و تقاضا بتواند به فرایند کاری خود ادامه دهد.

مشکل واحدهای تولیدی خرد به دلیل نداشتن نقدینگی کافی

«رسول قملاقی» عضو هیات مدیره فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی گفت: در پی اجرای حذف ارز ترجیحی و جراحی اقتصادی، این فدراسیون می‌تواند یاری‌رسانی برای اجرای این طرح ملی باشد زیرا اکنون واحدهای خرد نیازمند تامین نقدینگی و حمایت بیشتر هستند.

وی اظهارداشت: اکنون با توجه شرایط فعلی ممکن است واحدهای تولیدی خرد به دلیل کمبود نقدینگی دچار مشکلات جدی شوند که نیازمند حمایت‌های دولتی و حضور بیش از پیش تشکل‌ها و فدراسیون صنعت غذا است.

این عضو هیات مدیره فدراسیون  تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی براین باور است تولید نیازمند ایده و ابتکارهای جدید است.

جنگ اوکراین و روسیه تامین امنیت غذایی دنیا را با چالش‌های جدی مواجه کرد

«حسن گرجی» عضو هیات مدیره فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی نیز گفت: جنگ اوکراین و روسیه وضعیت تامین امنیت غذایی دنیا را با چالش‌های جدی روبرو کرده تا جایی که ادامه این روند می‌تواند افزایش قیمت جهانی مواد غذایی را در پی داشته باشد.

وی اضافه کرد: ممکن است در یک سال آینده شاهد افزایش قیمت گندم باشیم زیرا پیش از این قیمت هر تن گندم ۴۷۰ دلار است، اما ممکن است این رقم به ۷۰۰ دلار در هر تن برسد که این وضعیت نگران کننده است، زیرا برخی کشورها مانند هند و چین اقدام به حفظ ذخایر خود کرده‌اند و صادرات محدودی انجام می‌دهند.

این عضو هیات مدیره فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی درباره نقدینگی این صنعت افزود: با توجه به شرایط فعلی صنایع غذایی به سه تا چهار برابر چند ماه گذشته به سرمایه در گردش نیاز است که این امر نیازمند کمک و حمایت‌های دولتی است تا با ارایه تسهیلات ارزان قیمت صنعت بتواند با حفظ اشتغال به تولید خود ادامه دهد.

کد خبر 17378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =