بلاتکلیفی جاماندگان سهام‌عدالت

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی، مطرح کرد: ۵ میلیون جامانده تا پایان امسال سهام عدالت می‌گیرند که در مرحله اول پوشش جاماندگان سهام عدالت اولویت با تحت پوششان کمیته امداد، بهزیستی و رزمندگان است. از این رو دولت باید در فاز اول تا پایان سال این اقشار را صاحب سهام کند.

به گزارش بیدار بورس، دولت با توجه به تکلیف بودجه در خصوص واگذاری سهام عدالت، به جاماندگان واگذار و ۶ دهکی که سهام عدالت ندارند، امسال سهام اعطا خواهد شد. اما بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سوال این است که در روزهایی که دولت با کسری بودجه دست و پنجه نرم میکند، یارانه معیشتی میلیون‌ها نفر قطع شده و تورم به بالاترین ارقام خود رسیده، منابع مالی طرح سهام عدالت جاماندگان از کجا تامین میشود؟

جاماندگان چه کسانی هستند؟

دو دسته از جاماندگان سهام عدالت وجود دارند، دسته اول کسانی که سهام عدالت به آنها تعلق گرفته اما به دلایل متفاوتی از جمله شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت، باعث شده تا سود سهامداران به حساب آنها واریز نشود و جز دسته‌ای قرار بگیرند که از دریافت سود سهام عدالت خود جامانده‌اند که تعداد آنها کم هم نیست، اما در این مدت تلاش شده که مدارک آنها تکمیل و مشکلات حل شود. دسته دیگر از جاماندگان که مورد توجه قرار گرفته و منظور ما نیز هستند، به افرادی اطلاق میشود که در دهک‌بندی ابتدایی (حدود ۱۵ سال پیش) باوجود واجد شرایط بودن در لیست سهامداران عدالت جایی نداشتند یا افرادی که در این سال‌ها به دلیل تورم و گرانی و حذف تلویحی بقه متوسط جامعه، اکنون در لیست واجدین شرایط سهام عدالت قرار میگیرند.

منبع سهام عدالت چیست؟

سازمان خصوصی سازی ۴۹ شرکت را به ارزش حدودی ۲۶ هزار میلیارد تومان در سبد سهام عدالت خود انتخاب کرده که از بین آنها ۳۵ شرکت بورسی و ۱۴ شرکت غیر بورسی است؛ در ابتدا شرکت های موجود در سبد سهام عدالت ۶۰ شرکت بودند، اما با توجه به اینکه مجموع وجوه حاصل از سود سهام شرکت‌ها تا سال ۹۵ کفاف تسویه ارزش سهام ۶۰ شرکت را نمی‌داد، سازمان خصوصی سازی در این باره تجدید نظر کرد و ۱۱ شرکت و بخشی از سهام شرکت دخانیات را از پرتفوی سهام عدالت خارج و ۴۹ شرکت را در پرتفوی سهام عدالت انتخاب کرد. با این حال باید دید با اضافه شد ... تعداد جامانده که قرار است به زودی فعالیت ثبتنام آنها آغاز شود، راه حل دولت و مجلس برای تامین منابع مالی مورد نیاز آنها چیست؟

۵ میلیون جامانده تا پایان امسال سهام عدالت می‌گیرند

به گفته غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی، ۵ میلیون جامانده تا پایان امسال سهام عدالت می‌گیرند که در مرحله اول پوشش جاماندگان سهام عدالت اولویت با تحت پوششان کمیته امداد، بهزیستی و رزمندگان است. از این رو دولت باید در فاز اول تا پایان سال این اقشار را صاحب سهام کند.

دولت این سرمایه را از کجا تامین میکند؟

اما مهمترین نکته درمورد ثبت نام جاماندگان، منابع مورد نیاز است. چراکه این سهام باید از سهم دولت به مشمولان اختصاص یابد. باید توجه داشت که در بودجه سال جاری، دولت هزینه‌ها را چندان افزایش نداده و در تامین منابع تمرکز خود را از فروش اوراق برداشته و به سمت مالیات و البته نفت برده است. چراکه طبق اماری که در لایحه بودجه منتشر شده بود، واگذاری دارایی های مالی برای سال ۱۴۰۱، ۲۹۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ که بیش از ۴۲۷ هزار میلیارد تومان بود، کاهشی ۳۰ درصدی داشته است. البته هنوز جدول نهایی منتشر نشده است.

تکلیف مجلس برای دولت

تنها موردی که درمورد سهام عدالت در قانون بودجه ذکر شده، در تبصره دو این قانون بوده که آمده است: دولت موظف است از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت های دولتی در بنگاه های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه های (۱) و (۲) ماده (۲) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به واگذاری سهام عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان سازمان بهزیستی کشور و کلیه  افراد واجد شرایط طبق قانون نحوه اجرای سیسات های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اقدام کند.

آزادسازی سهام عدالت به قیمت آسیب بورس

در اینجا باید به پیامدهای آزادسازی سهام عدالت در سال های گذشته اشاره کنیم، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان آزادسازی به یکباره سهام عدالت افرادی که به این مبلغ نیاز داستند و هجوم آنها برای فروش سهام در بازار سرمایه، زمینه آسیب و هرج و مرج‌ را در بازار فراهم کرد. چراکه این افراد با بورس بیگانه بوده و به یکباره سهامی به آنها تعلق گرفت که نحوه درست فروش و درک چندانی از ارزش آن نداشتن و این سهام را در قیمت‌هایی کمتر از ارزش واقعی آنها به فروش میرساندند که همین امر زمینه ریزش بازار را فراهم کرده بود. با این اوصاف باید دید این مرتبه چه خوابی برای بورس و سهام عدالت دیده شده است.

کد خبر 17409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =