بورس کالا می تواند به مرجع رسمی قیمت خودرو تبدیل شود

با عرضه پرحجم خودروهای تولیدی کشور در بورس کالا و با توجه به شفافیت سازوکار معاملاتی، مشخص بودن همه داده های آماری و روند کشف قیمت ها، تابلوی بورس می تواند به مرجع رسمی قیمت خودرو تبدیل شود و حتی از ابزارهای مالی در حوزه تامین مالی خودروسازان نیز بهره گرفته شود.

به گزارش بیدار بورس، حسن رضایی پور مدیر عامل کارگزاری مدبر آسیا در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا،  گفت: استفاده صنعت خودروسازی از ظرفیت های بازار سرمایه و به خصوص از سازوکار شفافی مانند بورس کالا باعث شفافیت معاملات خودرو و گزارش دهی آنها می شود زیرا در گذشته فقط خودروسازها می دانستند که به چه کسانی خودرو فروختند و سایر نهادهای ناظر برای اطلاع از جزئیات باید مسیر بروکراسی را طی می کردند ولی در حال حاضر محصولی که در بورس کالا معامله می شود اطلاعات آن در بازار موجود است و این موضوع به شفافیت معاملات کمک می کند.

رضایی پور تصریح کرد: نکته بعدی این است که در کنار عرضه فیزیکی خودرو در بورس کالا می توان از سایر ابزارهای موجود در بورس کالا مانند ابزارهای سلف موازی استاندارد و قراردادهای آتی وآپشن نیز برای معامله محصول استفاده کرد زیرا این ابزارها می توانند به کشف قیمت صحیح نیز کمک کنند.

وی عنوان کرد: در این صورت اگر بازار بداند میزان تولید خودروساز چقدر است و خودروساز نیز بداند چه میزان تقاضا در بازار برای محصول وجود دارد، شفافیت و تعادل ایجاد می شود لذا می توان گفت که ابزارهای موجود در بورس کالا مکمل عرضه فیزیکی خودرو برای کشف قیمت هستند.  

به گفته وی، در تمام بازارهای دنیا نیز عرضه فیزیکی بخش کوچکی از ارزش معاملات را تشکیل می دهند و عمدتا ابزارهای مالی تعیین کننده قیمت کالاها هستند زیرا در این صورت قیمت صحیحی کشف می شود.

مدیر عامل کارگزاری مدبر آسیا خاطرنشان کرد: نکته مثبت دیگر برای بازار و صنعت خودرو، انعکاس رسمی قیمت ها است زیرا در حال حاضر هیچ مرجع رسمی برای قیمت خودرو وجود ندارد به طوری که مرجع قیمت گذاری مشخص نبوده و روند قیمت گذاری شفاف نیست این در حالی است که با عرضه خودرو در بورس کالا، این بورس می تواند به مرجع رسمی برای قیمت خودرو تبدیل شود و با مکانیزم عرضه و تقاضا، قیمت آتی و فیزیکی محصول را مشخص کند و با این روش اختلاف قیمت کارخانه و بازار از بین برود.

رضایی پور با بیان اینکه سیاست قیمت گذاری خودرو، سیاست اشتباهی است اظهار کرد: به اعتقاد من کشف قیمت خودرو از طریق بورس کالا و مکانیزم عرضه و تقاضا بهترین راه حل برای قیمت گذاری این محصول است و باید اجازه داد تا بازار قیمت را به شرط داشتن اطلاعات کافی از میزان عرضه و تولید واقعی، تعیین کند.

این کارشناس بازار کالایی عنوان کرد: بنابراین می توان گفت بورس کالا بهترین عامل برای کشف قیمت خودرو است ضمن اینکه می توان از ظرفیت کدال نیز  برای معامله استفاده کرد تا از این طریق عرضه و تقاضای واقعی برای این محصول شکل بگیرد.

کد خبر 17468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =