خروج خودرو از قیمت‌گذاری دستوری با عرضه در بورس کالا

کارشناس بازار سرمایه گفت: هر چند عرضه خودرو در بورس کالا در دنیا متداول نیست، اما این تصمیم برای عرضه خودروهای ما در بورس کالا گرفته شده است که یکی از مزیت‌های آن می‌تواند از بین رفتن قیمت‌گذاری دستوری باشد که همیشه مورد انتقاد بوده است.

فرهنگ قراگوزلو در گفتگو با خبرنگار بیداربورس درباره عرضه خودرو در بورس کالا و اثرات آن در بازار خودرو اظهار کرد: فلسفه وجودی عرضه خودرو در بورس کالا این است که طبق ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها؛ کالاهای عرضه شده در بورس کالا از مکانیزم قیمت‌گذاری دستوری دولت خارج می‌شوند و در دنیا معمولاً چنین اتفاقی نمی‌افتد و خودرو را در بورس کالا عرضه نمی‌کنند.
وی ادامه داد: بنابراین اینکه دولت، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار در مورد قیمت‌گذاری این محصول دخالت نکند و شرکت‌ها بتوانند براساس مکانیزم بازار و تقاضای محصولات خودشان را بفروشند قرار شد این اقدام صورت بگیرد. هر راه و روشی که این شرایط را برای خودروسازان ایجاد کند به نظر می‌رسد کار درستی است.
قراگوزلو تاکید کرد: متاسفانه مقاومت‌هایی در این رابطه وجود دارد که نتیجه این مقاومت‌ها را طی این سال‌ها شاهد بودیم؛ شرکت‌های خودروسازی بدهی‌های بسیار سنگینی دارند و یکی از دلایل مهم اینکه محصولات ایران خودرو توان رقابت با خودروهای خارجی را ندارد این است که طی این سال‌ها براساس مکانیزم قرعه‌کشی یا هر مدل دیگری نسبت به قیمت بازار ارزان‌تر فروخته شده است.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بهای تمام شده‌ صرف تولید محصول به همراه هزینه مالی جانبی،  بالاتر از نرخ فروش بوده و این شرکت‌ها هر روز دچار زیان‌های بیشتری شده اند، فکر نمی‌کنم در این صنعت بتوان کار جدی انجام داد چراکه یکسری تصمیم غلط گرفته شده بوده که همین تصمیمات غلط این صنعت را به جایی که می‌بینیم رسانده است.
وی درباره اینکه آیا این تصمیم می‌تواند به شفافیت عرضه و فروش کالا کمک کند؛ اظهار کرد: بله؛ مکانیزمی‌بورس کالا شفافیت خوبی دارد، اما همانطور که گفته شد مشکلات خودروسازان بحث شفافیت نیست هرچند که شاید از دید مردم بحث شفافیت وجود داشته باشد، ولی مشکلی در حال حاضر در مورد کیفیت، تیراژ و بحث نرخ‌گذاری دستوری است که متاسفانه طی این سال‌ها تصمیم جدی و عاقلانه‌ای گرفته نشده و می‌توان گفت این صنعت ورشکسته و به نفع شرکت‌هایی شده که به دنبال مونتاژ و واردات خودروهای خارجی است.
قراگوزلو با بیان اینکه به نظرم قیمتی که براساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود قیمت واقعی است، اضافه کرد: اینکه به لحاظ کیفی خودورهای ارزانتر نسبت به خودورهای تولید داخل وجود دارد؛ آنها  مشکلاتی که در صنعت خودرو و بدهی‌های فراوان شده را نداشتند؛ بنابراین راه چاره رعایت منافع عموم مردم در این حوزه زمانیکه خودروسازی‌ها وضعیت مناسبی داشتند و به این بدی نبود کاهش تعرفه به مرور و افزایش قدرت رقابت‌پذیری براساس قیمت‌گذاری محصولات و مکانیزم بازار بود. صنعت خودروسازی ما یک صنعت مرده‌ای است که ضربان قلب ندارد؛ در مکانیزم و اقتصاد جهانی این صنعت با این وضعیت از بین رفته است.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: درباره اقدامات ستاد تنظیم بازار یا وزارت صمت برای خودروسازی اطلاعات کافی ندارم، اما آنچه از شواهد مشخص است هر چه بوده در جهت نابودی این صنعت انجام شده است.

کد خبر 17524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =