خطیب‌زاده: آمریکا تاکنون پاسخ‌‍‌های مورد انتظار ایران را نداده است / گزارش آژانس منصفانه نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که ایران در مسیر رفت و برگشت پیام‌ها با آمریکا ابتکارات خود را ارائه کرده است، گفت: متاسفانه آمریکا پاسخ‌های مورد انتظار را نداده است.

 به گزارش بیدار بورس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) دهم خرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا حادثه دلخراشی که در آبان رخد داد را به مردم ایران و مردم صبور آبادان و همه خانواده‌های داغدار تسلیت گفت و افزود: داغدار این حادثه در تمام ایران هستیم.

خطیب‌زاده رحلت حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را به مردم ایران تسلیت گفت و افزود: نامی که انقلاب ایران و جمهوری اسلامی ایران بدون آن در جهان شناخته نمی‌شود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی پیام تحرکات دیپلماتیک نیز افزود: سیاست خارجی دولت در حوزه همسایگی با تمرکز خاصی در چند ماه گذشته پیگیری شده و ثمرات این تحرکات در سفر سران و روسای کشورها دیده و چیده می‌شود. در سفر رئیسی به عمان حوزه‌ای از همکاری‌ها ورق خورد که سال‌ها معطل مانده بود. ۱۲ سند در سفر و یک سند که قبلا آماده شده بود ۱۳ سند امضا شد. در حوزه حمل و نقل و ترانزیت، انرژی و مراودات تجاری و مسائل سرمایه‌گذاری توافقات بسیار خوبی شد. در حوزه مراودات اقتصادی بسیاری از پروژه‌ها به اسناد لازم الاجرا تبدیل شد و امیدواریم به سمت ارتقای روابط گام برداریم. سلطان عمان میزبانی شایسته‌ای از رئیس جمهور کشورمان داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: دیروز در پی برنامه ریزی‌های فشرده سفر رئیس جمهور تاجیکستان را داشتیم و سفر و ملاقات‌های عالی بود و ۱۷ سند در حوزه‌های مختلف امضا شد. کانون توجهی که سیاست خارجی دولت بر منطقه قرار داده در این سفرها به منصه ظهور رسیده و اراده ایران بر ادامه این مسیر است.

وی اعلام کرد که امیرعبداللهیان طی روزهای آتی چند دور سفر خواهد داشت که زمینه را برای سفرهای دیگر سران آماده کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره اظهارات رابرت مالی مبنی بر این‌که شانس رسیدن به توافق در حد پایین است و اظهارات مقامات فرانسه در این خصوص و اتفاقات اخیر از جمله ترور شهید صیاد خدایی این‌که آیا این‌ها به معنای به بن بست رسیدن توافق است؟ نیز گفت: اظهاراتی که برخی مقامات آمریکایی با طراحی و یا پاسخ به داخل خود مطرح می‌کنند ملاک ما برای اظهارنظر نیست. در حوزه مذاکرات وین کنش ما کاملا روشن است و واکنشی به اظهاراتی که با مصارف داخلی بیان می‌شود نداریم. آنچه برای ما مهم است پیام‌هایی است که از مجاری مرسوم بین ما و آمریکا در حال رفت و برگشت است و ایران در آن مسیر ابتکارات خود را ارائه کرده است. رفت و برگشت‌هایی بوده و آمریکا پاسخ‌های مورد انتظار را نداده است. اگر آمریکا از تذبذب در رفتار فاصله بگیرد و تصمیم سیاسی را بگیرد و اعلام کند بن بستی نیست و می‌توان گفت درصد باقیمانده از توافق را نهایی کرد.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: الان مکث در گفتگوها به دلیل بی پاسخ گذاشتن ابتکاراتی است که ایران و اروپا دادند و باید ببینیم چه زمانی آمریکا می‌خواهد تصمیم خود را اعلام کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گزارش دیروز مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان کرد: این گزارش بازتاب دهنده واقعیت گفتگوهای ایران و آژانس نیست. بعد از توافقی که بین ایران و آژانس در تهران انجام شد به صورت مکتوب ایران پاسخ‌هایی را به آژانس داشت و چند دور مفصل نشست حضوری بود که پاسخ‌های فنی و ارائه مستندات از سوی ایران صورت بگیرد. این گزارش همانی است که گروسی در پارلمان اروپا پیش از دور سوم گفتگوهای ایران و آژانس به صورت شتاب زده اعلام کرد. این گزارش از همان موقع و حتی قبل از نشست ایران و آژانس جمع بندی شده بود و به نظر می‌رسد شتاب زدگی در این جمع بندی وجود دارد. گزارش منصفانه نیست. بیم این م‌رود فشار صهیونیست‌ها و برخی طرف‌ها باعث شده مسیر گزارش از فضای فنی به سیاسی برود و امیدواریم این مسیر اصلاح شود.

وی گفت: دور ششم گفتگوها با سعودی زمانش معلوم نشده و باید ببینیم توافقات در چه سمت و سویی حرکت می‌کند در حوزه حج توافقات عملی شده و امیدواریم حج آرامی را داشته باشند و وزارت خارجه به همراه نهادهای ذیربط تمام تلاش‌های خود را کرده که با همکاری از بخش‌های مختلف عربستان بتوانیم با این‌که ضیق وقت بوده، حج آرامی را برای حجاج خود فراهم کنیم. باید ببینیم در حوزه‌های دیگر توافق چگونه پیش می‌رویم و بعد درباره آن صحبت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره احتمال صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس گفت: آژانس باید حداکثر دقت را می‌کرد که در مسیر فنی و آنچه در اساسنامه آمده خارج نشود. متاسفانه عناصری مثل رژیم جعلی اشغالگر قدس همواره تلاش کردند هر گاه ابتکاری بوده و نزدیک به یک تحول شدیم شاهد رفتارها و مداخلات آن‌ها و سوءاستفاده و جاسوسی از آژانس بودیم و خرابکاری و دست بردن از اسناد بودیم. آژانس دقت کند مسیری که به سختی آمدیم به راحتی تخریب نکند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: آنچه در رسانه‌های آمریکایی و غربی با طراحی گفته می‌شود از تاکتیک‌های قدیمی است که موضوع جدیدی نیست.

این خبر در حال تکمیل است..

کد خبر 17528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =