۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
زمان عرضه اولیه تپسی اعلام شد

چندی پیش فرابورس اعلام کرد که قرار است تپسی وارد بازار سرمایه شود. حال اخبار منتشر شده نشان می‌دهد که روز ۲۵ خرداد ماه احتمالا سهام این شرکت عرضه اولیه شود. تپسی عرضه اولیه می‌شود؟

به گزارش بیدار بورس، چند ماهی می‌شود که صحبت از عرضه اولیه استارتاپ‌ها خصوصا تپسی و اسنپ در بازار سرمایه است. طی هفته‌های گذشته شرکت دانش‌بنیان پیشگامان فناوری و دانش آرامیس یا همان تپسی ارزش‌گذاری و اخبار منتشر شده نشان می‌دهد که قرار است ۲۵ خرداد ماه این شرکت عرضه اولیه شود. اما برای قطعی‌شدن تاریخ عرضه اولیه باید هماهنگی‌های لازم با شرکت تپسی انجام شود.

بر اساس گزارش راه‌پرداخت مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در این رابطه گفته بود: «شرکت‌های دانش‌بنیان به‌دلیل شرایط خاصی که دارند، برای ورود به بازار دچار حساسیت هستند که بخشی از این حساسیت‌ها ناشی از نهادهای بیرون از بازار است و تلاش کرده‌ایم مسئله مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب کمیته‌ای مشترک جمع‌آوری و ضوابط مشخصی برای آنها تعیین شود که در نهایت طبق آن ضوابط در بازار پذیرش خواهند شد.»

تصویب و ابلاغ این دستورالعمل چند ماهی زمان برد. در آذر ۱۴۰۰، امیر هامونی، مدیرعامل سابق فرابورس از شروط ۱۷گانه ورود استارتاپ‌ها به بورس سخن گفته بود. او از شروطی مانند وثیقه‌کردن درصدی از سهام شرکت نزد هیئت پذیرش فرابورس برای مدیریت ریسک و صیانت از داده‌های محرمانه کاربران سخن گفته بود و روز گذشته، در نهایت ضوابط عرضه اولیه اسارتاپ‌ها به ارکان بورسی ابلاغ شده و مسیر عرضه اولیه تپسی باز شد.

سود خالص تپسی از کمیسیون

تپسی در صورت مالی ۱۲ ماهه حسابرسی نشده منتهی به اسفند سال ۱۴۰۰ خود، به ازای هر سهم ۱۶ تومان سود شناسایی کرد که نسبت مدت مشابه سال قبل ۳۰۹ درصد افزایش را ثبت کرده است.

مجموع سود خالص شرکت با رشد ۳۰۹ درصدی به ۱۹ میلیارد رسید. این در حالی است که در ارزش‌گذاری تپسی سود خالص سال ۱۴۰۰ در حدود ۱٫۲ میلیارد برآورد شده بود.

درآمد تپسی با افزایش ۵۲ درصدی به ۲۶۶ میلیارد تومان رسید و توانست ۸۷ درصد از درآمدهای پیش‌بینی شده در امیدنامه را محقق کند. البته ۹۳ درصد این درآمد مربوط به کمیسیون دریافتی از رانندگان است.

بر اساس صورت مالی منتشر شده در سایت کدال، بخش عمده‌ای از درآمد تپسی مربوط به دریافت کمیسیون است. این شرکت سال گذشته ۲۴۹ میلیارد تومان درآمد از کمیسیون داشت که رشد ۵۰ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

منبع: تجارت نیوز
کد خبر 17532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =