۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸
زمان اصلاح بازار فرارسیده

بازار پس از اینکه از اوایل بهمن ۱۴۰۰ تا اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ توانست رشد بیش از ۳۰ درصدی را تجربه کند انتظار میرفت که اصلاح داشته باشد.

ابراهیم سماوی، مدیرسبد سبدگردان نوید در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه، به بیداربورس گفت: بازار پس از اینکه از اوایل بهمن ۱۴۰۰ تا اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ توانست رشد بیش از ۳۰ درصدی را تجربه کند انتظار میرفت که اصلاح داشته باشد. 

او ادامه داد: این روزها بازار در اصلاح زمانی به سر می‌برد و در این دوره تلاطم قیمتی در بازار نخواهیم داشت. 

به عقیده وی به موجب این روند حجم معاملات در بازار کم خواهد بود و بازار روند فرسایشی خواهد گرفت. 

سماوی در خصوص نیاز بازار به محرکی برای رشد اظهار کرد: بازارسرمایه به خبر بین‌الملل خاصی از جنس برجام یا خبری در خصوص قیمت‌گذاری صنایعی که تعیین تکلیف نشده‌اند نیاز دارد تا بتواند با افزایش تقاضا رشد کند. 

*پرسه بازار در حوالی یک میلیون ۵۵۰ هزار واحد

مدیرسبد سبدگردان نوید در پیشبینی کوتاه مدت آینده بازار سرمایه اظهار کرد: در کوتاه مدت شاخص بورس در حوالی یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد خواهد بود. 

او بازار فردا را مثبت پیشبینی کرد و افزود: بازار فردا متعادل خواهد بود و تقاضا به سمت صنایع شیمیایی‌، فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی می‌رود.

*ریزش شارپی در کار نیست

وی در خصوص روند بلند مدت بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به روند افزایش دلار و رشد انتظارات تورمی در بلند مدت برای بازارسرمایه نگرانی وجود نخواهد داشت و اگر روند منفی باشد اصلاح بازار است و در آینده ریزشی مانند گذشته را تجربه نخواهیم کرد. 

*۳ عامل افزایش قیمت دلار 

سماوی در تشریح علت افزایش قیمت دلار گفت: یکی از دلایل اصلی این افزایش فاصله نرخ دلار نیما و آزاد است که این مسئله با وجود سوبسید به دولت فشار وارد می‌کند.

او روسیه را یکی دیگر از دلایل افزایش دلار دانست و متذکر شد: در هفته‌های اخیر نفت روسیه به دلیل تحریم‌ها با قیمت پایینی عرضه می‌شود و در همین راستا میلیون‌ها بشکه نفت ایران بدون مشتری باقی‌مانده است و در همین راستا اخیرا تزریق ارزی به بانک مرکزی نداشته‌ایم.

مدیرسبد سبدگردان نوید برجام را علت دیگر شمرد و گفت: ابهام در برجام موجب افزایش انتظارات تورمی می‌شود و این ضربه در ابتدا به بازارسرمایه، دالر و سپس بازار مسکن وارد خواهد شد. 

وی با بیان اینکه صنایع بازار سرمایه در کوتاه مدت احتمال اصلاح خواهند داشت اما در بلند مدت سودساز خواهند بود، ادامه داد: صنایعی از جمله پتروشیمی، اوره، الفین و فلزات اساسی پرپتاسینل خواهند بود. 

به گفته سماوی صنعت پالایشی نیز به دلیل نرخ کرک اسپردها جز صنایع جذاب است و همچنین صنایع ریالی هم که قرار است آزادسازی و تعدیل قیمت داشته باشند از صنایع پیشنهادی محسوب می‌شوند.

خبرنگار: نازنین درویشی

کد خبر 17550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =