۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸
فروش نان کیلویی می‌شود؟

چند هفته‌ای از خبر گرانی آرد و در پی آن افزایش قیمت نان فانتزی و در نهایت محصولات وابسه به آرد می‌گذرد.

به گزارش بیداربورس علی‌رغم این گرانی‌ها اعلام شد که نان سنتی افزایش قیمتی برای مصرف کننده نخواهد داشت و به هر فرد یارانه نان تعلق خواهد گرفت به این ترتیب که افراد بر اساس سهمیه مقرر بتوانند نان یارانه‌ای بخرند و مازاد آن از طریق نرخ آزاد به مشتریان عرضه شود.

اما همان زمان ابهاماتی درباره نحوه فروش نان یارانه‌ای مطرح بود. اینکه یارانه به چه نانی تعلق می‌گیرد و هر فرد ماهانه چند نان یارانه‌ای می‌تواند بخرد.یا این سوال که یارانه نان برای خرید کدام نوع نان است و تغییر وزن و نرخ نان در طرح جدید، چگونه محاسبه می‌شود؟

حالا رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران و وزیر جهادکشاورزی برای رفع این ابهامات از فروش نان به صورت کیلویی خبر داده‌اند.

*فروش کیلویی نان مانند فروش بنزین سهمیه‌ای است

به گفته محسن لزومیان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان طرح فروش کیلویی نان مانند فروش بنزین سهمیه‌ای است. ماهانه سهمیه بنزین مشخصی به حساب کارت سوخت افراد واریز می‌شود. در تمام جایگاه‌های سوخت، دستگاه‌های پمپ بنزین یک دستگاه کارتخوان مجزا دارند که به پمپ‌های بنزین متصل است. بعد از سوخت‌گیری، میزان بنزین استفاده شده و مبلغ آن روی صفحه نمایش داده می‌شود و فرد هزینه آن را می‌پردازد.

حالا لزومیان گفته سازوکار فروش نان کیلویی هم به همین شکل است. یعنی تمامی نانوایی‌ها به ترازوی هوشمند و دستگاه کارتخوان متصل می‌شوند.

این دو دستگاه به هم وصل است. به این شکل که بعد از هر بار خرید نان، ‌وزن و نرخ نان یارانه‌ای روی دستگاه کارتخوان مشخص می‌شود و فرد می‌تواند از یارانه‌ای که دولت پرداخته برای خرید نان استفاده کند.

یعنی در این طرح، نانوایی‌های کشور به یک سامانه هوشمند سراسری متصل می‌شوند و معیار فروش نان از عددی به وزنی یا همان کیلویی تغییر می‌کند. در این حالت تمام حجم و مبلغ خرید و فروش نان با نرخ آزاد و یارانه‌ای قابل رصد است. لزومیان گفته طرح یکپارچه‌سازی فروش نان در نانوایی‌ها طرح "مهیا" است.

*چرا فروش کیلویی؟

پس از اصلاح نرخ یارانه‌ها و افزایش قیمت آرد، نانوایی‌ها موفق به دریافت مجوز برای بالابردن قیمت‌ها نشدند. از این رو، برخی از آن‌ها برای جبران عقب‌ماندگی قیمت به کم‌فروشی روی آوردند. در همین راستا مقرر شد دولت برای جلوگیری از کم‌فروشی طرح فروش کیلویی نان را کلید بزند.

 همچنین معاون اقتصادی استاندار گلستان از ممنوعیت فروش نان در سوپرمارکت‌ها نیز خبر داده است.

*طرح فروش کیلویی نان در کدام استان‌ها است؟

طرح فروش کیلویی نان به صورت آزمایشی در استان زنجان و قزوین در حال اجراست و در استان‌های دیگر هم فعلاً وزن خمیر ملاک فروش است، اما نان به صورت عددی به فروش می‌رسد.

نکته: این طرح عرضه نان فقط با کارت بانکی و کارتخوان‌های نصب‌شده در واحدهای نانوایی امکان‌پذیر است.

خبرنگار: نازنین درویشی

کد خبر 17554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =