تبدیل ارز ۴۲۰۰ به یارانه مانع فساد و رانت می‌شود

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی درباره سیاست دولت سیزدهم برای حذف ارز ترجیحی و پرداخت این ارز به صورت مستقیم به مردم گفت: سیاست دولت سیزدهم برای حذف ارز ترجیحی یک اقدام مناسب بود، این مساله در عرض چند سال گذشته موجب ریخت و پاش های فراوانی شده بود که اغلب نیز به هدف نرسید و تاثیری بر رونق سفره مردم نگذاشت و این سیاست اقدامی است که اگرچه هم اکنون در کشور ما اجرا شده اما در کشورهای مختلف و پیشرفته دنیا در یک دهه گذشته اجرا شده است.

به گزارش بیداربورس عباس جهانگیرزاده رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس توضیح داد: شرایط کشور ما شرایطی خاص است و با توجه به تحریم‌هایی که علیه ما اعمال شده باید تخصیص ارز ترجیحی در کشور مدیریت می‌شد ما هم بر این اعتقادیم که باید این ارز حذف و تخصیص آن متوقف می‌شد اما سیاست جایگزینی که دولت باید انجام می‌داد باید به گونه‌ای بود که از ۶ ماه قبل زیرساخت‌ها به طور کامل ایجاد می‌شد تا این سیاست به درستی در کشور عملیاتی می‌شد.

این نماینده مجلس در ادامه بیان کرد: با توجه به رانتی که در ارز ترجیحی وجود دارد، نظر کارشناسان بر این است که ساز و کار حمایت از مصرف کننده به شیوه‌ای غیر از تخصیص ارز برای وارد کننده باشد. تا زمانی که ارز ترجیحی در کشور وجود داشت در حاشیه تخصیص آن در بیرون از مرزها به دلیل حمایت از ارز ترجیحی بسیاری از کالاها، محصولات تولیدی، لبنی و پروتئینی قاچاق و رانت‌هایی در پروسه تخصیص از ابتدای واردات و انبار کردن کالا در گمرکات و سپس ارسال به مبادی مصرف اتفاق می‌افتاد.

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس خاطرنشان کرد: همه کارشناسان و مسئولان بر رانت و فسادزا بودن ارز ترجیحی اعتقاد دارند. هم اکنون با حذف این ارز مردم مشکل پیدا کرده ولی این شرایط به زودی مدیریت می‌شود و به ثبات خواهد رسید. با حذف ارز ترجیحی و سیاست اعطای یارانه نقدی که هم اکنون دولت آن را در پیش گرفته آینده خوبی پیش روی اقتصاد کشور ما قرار دارد. تمام مسئولان اذعان دارند که با حذف این ارز با اتفاقاتی در کشور روبرو بوده‌ایم که نشان دهنده این است که زیرساخت‌های حذف این ارز در کشور فراهم نشده بود باید مردم توجیه می‌شدند تا در شرایط موجود و نگرانی برای آنها به وجود نیاید.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ موجب شد تا تعداد واردکنندگان بعد از تصمیم بر اجرای این سیاست، افزایش چشمگیری پیدا کند و باعث افزایش تقاضای این افراد در خصوص اخذ ارز ترجیحی برای واردات شود. علت این افزایش تقاضا نیز مشخص بود و دلیلی جز رانت نداشت؛ به این صورت که تولیدکنندگان، مواد اولیه خود را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کردند و کالای تولید شده را به نرخ بازار آزاد به فروش می‌رساندند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: در آینده نزدیک این اتفاق به نفع مردم خواهد بود شبکه‌های مجازی، رسانه‌ها و روزنامه‌ها باید نگرانی مردم از حذف ارز ترجیحی را برطرف کنند تا مردم متوجه سیاست حذف ارز ترجیحی و جراحی اقتصادی بزرگ دولت شوند. حذف ارز ترجیحی باید طی سال‌های گذشته اتفاق می‌افتاد و این یارانه پرداختی هنگفت و گزاف به جای تخصیص به وارد کننده به انتهای زنجیره یعنی مردم تعلق می‌گرفت.

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: این تصمیم دولت کار بسیار سخت و بزرگی است که در کشور ما اجرا می‌شود. این سیاست تصمیم بسیار مناسبی بوده برنامه ریزی مفصلی در حال انجام است تا به دولت کمک شود که معایب سیاست حذف ارز ترجیحی را برطرف کند. پرداخت یارانه مستقیم به مردم به جای پرداخت ارز ترجیحی به وارد کننده برای واردات کالاهای اساسی بسیار موثرتر است و تاکید داریم که حتماً باید این اتفاق که توسط دولت عملیاتی شده، ادامه پیدا کند و این مساله در حال حاضر در دنیا نیز در حال وقوع است خیلی از کشورها به خاطر وقوع جنگ روسیه و اوکراین کشور حال مدیریت امور خود هستند و ما هم چاره‌ای جز این نداریم که این شیوه مدیریت را اعمال کنیم.

کد خبر 17571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =