روزهای باقی مانده تا عرضه جذاب گواهی سپرده طلا در بورس کالا

بر اساس برآورد ایمیدرو، گردش مالی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا به حدود ۶ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که به گفته مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو با افزایش ارزش شمش، این عدد قابلیت افزایش را دارد. عرضه گواهی سپرده شمش طلا پس از امضای تفاهم مشترک ایمیدرو، طلای زرشوران و بانک ملت به زودی در بورس کالا آغاز میشود.

به گزارش بیدار بورس،  امیر صباغ،   مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما درباره ایجاد صندوق طلا گفت: قرارداد ایجاد صندوق طلا بین بانک ملت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و مجموعه طلای زرشوران با مشارکت بورس کالا به امضا رسید که ۲۵۰ کیلو طلا در مرحله نخست، تبدیل به سپرده کالایی می‌شود و به صورت معاملات برخط (آنلاین) در بورس کالا به فروش می‌رسد.

وی اضافه کرد: مشتریان این خدمات و کالا، مردم هستند و امکان خرید تا محدوده یک دهم گرم طلا برای مردم و سرمایه‌گذاران فراهم شده است.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو تصریح کرد: سقف قرارداد بین بانک ملت، ایمیدرو و بورس کالا تا ۵ تن طلا توافق شده که این مقدار می‌تواند افزایش یابد و فعلا مقدار طلایی که در این الگو استفاده می‌شود از محل تولید معادن زیرمجموعه ایمیدرو است که سالانه بین یک و چهار دهم تا نیم تن طلا تولید دارد.

به گفته وی سایر معادن طلا و تولید کنندگان هم می‌توانند از این الگو برخوردار شوند و محصول‌های خودشان را از این طریق به فروش برسانند.

صباغ با اشاره به موجودی طلا در معادن کشور گفت: میزان طلا در صندوق‌ها زیاد شده و بانک مرکزی محدودیت‌هایی را برای دریافت کنندگان طلای تولیدی معادن کشور در نظر گرفته که با ایجاد صندوق طلا، عملا مردم می‌توانند در چند هفته آینده، از این الگو استفاده کرده و اقدام به خرید کنند.

وی با اشاره به مزایای استفاده از این الگو اظهار کرد: طلا در دنیا به عنوان پوشش ریسک تورم شناسایی می‌شود و اگر کشور ما شرایطی دارد که به هر دلیلی مردم می‌خواهند ارزش پول شان حفظ شود می‌توانند از طریق خرید این گواهی‌ها از طریق بورس کالا اقدام به حفظ ارزش پول خود کنند و این روش ایمن و امن است، چرا که طلای فیزیکی نزد بانک می‌ماند و شما اوراق را خریداری می‌کنید.

به گفته مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدر، اگر میزان خرید در این صندوق بالای یک کیلوگرم از طرف بانک ملت به متقاضیانی که در این الگو فعالیت دارند، امکان تحویل طلای فیزیکی هم فراهم می‌شود.

صباغ افزود: انجام معاملات این الگوی معاملاتی صندوق طلا، کارمزد بسیار کم و نقدشوندگی بالایی دارد و خریداران بلافاصله به صورت برخط می‌توانند اقدام به فروش کنند و برای کسانی که از منظر سرمایه‌گذاری به طلا نگاه می‌کنند در افق بلندمدت سرمایه گذاری مطمئنی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر صندوق‌های کالایی بر مبنای طلا یا همان گواهی سپرده طلا، بر مبنای سکه وجود دارد که حدود ۴۵۰ هزار سکه در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری به صورت مجازی با وزنی حدود ۳ و ۶ دهم تن خریداری شده و سکه فیزیکی عموماً نزد بانک نگهداری می‌شود.  

به گفته وی این روش ریسک پایینی دارد چرا که نگهداری طلا آسان نیست و وقتی بخواهید سرمایه گذاری قابل توجهی در این فلز انجام دهید نزد بانک‌ها امن‌تر بوده و با قابلیت معاملات برخط در خرید و فروش، سرمایه گذار هر زمانی که تصمیم بگیرد می‌تواند آن را مجدداً تبدیل به ریال کرده و از آن استفاده کند.

صباغ اضافه کرد: معاملات طلا در پنجشنبه‌ها هم از دوره زمانی شش و نیم بعد از ظهر، همزمان با بورس جهانی طلا در لندن و بازار نیویورک در آمریکا انجام می‌شود که معاملات هم راستا با بورس‌های جهانی است و سرمایه‌گذاران با استفاده از این الگو منتفع می‌شوند.

به گفته وی بر اساس پیش بینی‌های انجام شده در سال نخست راه اندازی این صندوق در بورس کالا، حدود ۶ هزار میلیارد تومان گردش مالی صورت می‌گیرد که به مرور زمان همزمان با افزایش ارزش شمش، می‌تواند قابلیت افزایش گردش مالی داشته باشد.

کد خبر 17598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =