تصمیم عربستان سعودی عامل افزایش قیمت نفت

قیمت نفت در اوایل مبادلات امروز دوشنبه، پس از اینکه عربستان سعودی قیمت نفت خام خود را برای فروش در ماه ژوئیه به شدت افزایش داد، بیش از ۲ دلار افزایش یافت. این افزایش قیمت نشان می‌دهد عرضه نفت حتی پس از توافق اوپک پلاس برای تسریع افزایش تولید خود در دو ماه آینده، تا چه حد محدود است.

به گزارش بیداربورس به نقل از رویترز، در ابتدای معاملات امروز، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱.۸۰ دلار معادل ۱.۵ درصد افزایش به ۱۲۱ دلار و ۵۲ سنت در هر بشکه رسید و این در حالی است که قیمت نفت از روز جمعه که به بالاترین حد خود رسیده بود، افزایش ۱.۸ درصدی را به ثبت رساند.

همچنین، امروز، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) پس از رسیدن به بالاترین سطح سه ماهه خود یعنی ۱۲۰دلار و ۹۹ سنت، افزایش ۱.۶۳ دلاری معادل ۱.۴ درصد را تجربه کرد و به ۱۲۰ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید. این قرارداد در روز جمعه ۱.۷ درصد افزایش ر تجربه کرده است.

این در حالی است که عربستان سعودی قیمت فروش رسمی (OSP) برای نفت خام سبک خود به آسیا را به ۶.۵۰ دلار در برابر میانگین معیارهای عمان و دبی افزایش داده است.

این اقدام علیرغم تصمیم هفته گذشته سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش به نام اوپک پلاس مبنی بر افزایش تولید در ماه های جولای و آگوست به میزان ۶۴۸ هزار بشکه در روز یا ۵۰ درصد بیشتر از برنامه قبلی صورت گرفته است.

عربستان سعودی همچنین قیمت OSP را در شمال غربی اروپا به ۴.۳۰ دلار بالاتر از ICE برنت در ماه جولای افزایش داده است که از ۲.۱۰ دلار فروش خود ماه در ژوئن بالاتر بود.

علیرغم اینکه اوپک پلاس اقدام افزایش تولید نفت به طور گسترده را به طور جدی دنبال می‌کند، اما به باور کارشناسان، بعید به نظر می رسد این اقدام تقاضای جهانی برای نفت را برآورده کند، زیرا چندین کشور عضو اوپک، از جمله روسیه به دلیل تحریم‌ها، قادر به افزایش تولید نیستند و این در حالی است که تقاضا در ایالات متحده در بحبوحه فصل اوج رانندگی در حال افزایش است و چین در حال کاهش محدودیت های ناشی از کووید-۱۹ و افزایش تقاضای انرژی است.

ویوک دار، تحلیلگر بانک Commonwealth در یادداشتی گفت: «افزایش عرضه نفت شدیداً مورد نیاز است، اما کمتر از انتظارات رشد تقاضا است، به خصوص با توجه به ممنوعیت نسبی اتحادیه اروپا بر واردات نفت روسیه که در آن نقش داشته است».

*قیمت نفت و طلا در معاملات امروز

 قیمت نفت برنت در معاملات امروز، دوشنبه، در ساعت ۸:۰۲ به وقت تهران، با افزایش ۰.۹۶ درصدی در هر بشکه، ۱۲۰ دلار و ۸۵ سنت معامله شد. قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، افزایش ۰.۹۱ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۱۱۹ دلار و ۹۵ سنت دلار معامله شد.

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، افزایش ۰.۴۴ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۸۵۸ دلار و ۵۰ سنت معامله شد.

نقره نیز با افزایش ۱.۷۹ درصدی، ۲۲ دلار و ۳۰ سنت معامله شد.

مس با کاهش ۱.۲۷ درصدی مواجه شد و ۴ هزار و ۴۱۵ دلار قیمت خورد.

کد خبر 17602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =