۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
دلار ..... هزار تومانی

اخبار امیدوارکننده برجام از یکسو و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده در انتهای سال گذشته، روند ارز را نزولی کرده بود تا اینکه با وقفه‌هایی که در مذاکرات به وجود آمد، زمزمه‌های رسیدن به بن‌بست در برجام روزبه‌روز پررنگ‌تر شد و به نظر میرسد افزایش نرخ دلار واکنشی به همین اخبار باشد.

به گزارش بیداربورس دلار از ابتدای جمهوری اسلامی تا امروز بود  از ۷ تومان به ۳۱ هزار تومان رسیده است که نشان از رشد ۴۴۲ هزار درصدی در ۴۳ سال دارد.

دلار ..... هزار تومانی

*دلایل رشد دلار چیست؟

پس لرزه‌های ناکامی برجام

اخبار امیدوارکننده برجام از یکسو و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده در انتهای سال گذشته، روند ارز را نزولی کرده بود تا اینکه با وقفه‌هایی که در مذاکرات به وجود آمد، زمزمه‌های رسیدن به بن‌بست در برجام روزبه‌روز پررنگ‌تر شد و به نظر میرسد افزایش نرخ دلار واکنشی به همین اخبار باشد.

رشد نقدینگی و پایه پولی

 علیرغم ادعاهای دولت، نقدینگی به مرز ۵ میلیون میلیارد تومان رسیده و چه بسا از آن عبور کرده باشد، هرروز خبری از افزایش قیمت یکی از کالاهای اساسی به گوش میرسد که بی‌شک بر روند قیمت دلار نمیتواند بی‌تاثیر باشد.

حذف ارز ترجیحی

اگرچه حذف ارز ترجیحی میتوانست بساط رانت و فساد را برکند اما به اعتقاد کارشناسان، مدیریت وضعیت در این شرایط مهم‌ترین نکته‌ای بوده که با رعایت نشدن آن اثرات روانی حذف این دلار مخرب‌تر از خود آن شد. افزایش قیمت کالاهای اساسی و برگشت به نظام کوپنی و یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، زمینه افزایش نقدینگی و تورم را ایجاد کرد.

تورم جهانی

تبعات جنگ روسیه و اوکراین تنها بر خود این کشورها نبوده و میبینیم که جهان امروز با یک بحران جهانی در حوزه تامین مواد اولیه و غذایی مواجه شده است.

روسیه بجای ایران

به اعتقاد برخی کارشناسان، مشکل جدی و جدید این روزها بحران اوکراین و روسیه است چراکه تحریم‌های روسیه ناشی از اشغال اوکراین سبب شده تا این کشور محصولات صادراتی خود را از جمله نفت و فولاد باتخفیف زیادی به فروش برساند و بازار صادراتی ایران را دچار اختلال کند. 

سکه ۱۵ میلیون تومانی

نکته مهم بازار سکه، فاصله قابل توجه ارزش ذاتی سکه در برابر قیمت نقدی آن در بازار بود که به بیش از  ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان هم رسیده بود و حباب آن بالای ۱۰ درصد بود. عبور سکه از محدوده ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان انتظارات افزایشی را بالا برده و معامله‌گران معتقدند احتمال رسیدن فلزگران بهای داخلی تا محدوه ۱۵ میلیون تومان هم وجود دارد فعالان بازار معتقدند که سکه بازان با توجه به عملکرد مثبت دلار در چند وقت اخیر نسبت به روند صعوی آن خوشبین هستند و حتی در انتظار رسیدن دلار به مرز ۳۲ هزار تومان به سر می برند.

*دلار ارزان‌تر از قیمت ذاتی ؟

برخی کارشناسان اعتقاد دارند بر مبنای تئوری برابری قدرت خرید اگر سال پایه را سال ۷۹ یا ۹۱ که فنر قیمت دلارآزاد شد، قراردهیم و هرسال اختلاف تورم آمریکا و ایران را در آن ضرب کنیم میانگین قیمت ذاتی دلار ۳۶ هزار تومان خواهد شد.

*دلار ۲۸۴ هزار تومانی ؟

در ماه‌های گذشته سناریوهای بدبینانه‌ای درباره آینده نرخ دلار درصورت شکست مذکرات و ادامه تحریم‌های آمریکا منتشر شد که تا پایان سال دلار ۵۰هزار تومانی را محتمل میدانستند اما بدبینانه‌ترین پیشبینی را سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی مطرح کرده بود که تا سال ۲۰۲۶ در صورت ادامه تحریم‌ها، نرخ دلار به ۲۸۴ هزار تومان اوج خواهد گرفت و متوسط تورم سالانه نیز ۵۴ درصد خواهد بود.

*افسار دلار کشیده میشود!

 البته در جناح مخالف، تحلیلگران بر این باورند که به‌دلیل رشد قیمت نفت تا محدوده ۱۰۰ دلار و افزایش صادرات نفت تا ۱.۵میلیون بشکه در روز نمی‌توان انتظار داشت که روند صعودی قیمت دلار بیش از این تداوم یابد زیرا منابع ارزی کشور افزایش می‌یابد و این موضوع به مانعی در برابر رشد بیشتر منتهی خواهد شد.

خبرنگار: گلاره کحالی

کد خبر 17607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =