چراغ سبز آمریکا برای صادرات نفت ونزوئلا به اروپا

شرکت نفتی اِنی ایتالیا و رپسول اسپانیا ممکن است از ماه میلادی آینده صادرات نفت ونزوئلا به اروپا را برای جبران ممنوعیت واردات از روسیه آغاز کنند.

به گزارش بیداربورس، پنج منبع آگاه با افشای این خبر، به رویترز اعلام کردند برنامه سواپ نفت در برابر بدهی که دو سال پیش با تشدید تحریم‌های واشنگتن علیه ونزوئلا متوقف شده بود، از سرگرفته می‌شود.

یکی از این منابع آگاه گفت: حجم نفتی که اِنی و رپسول دریافت خواهند کرد، زیاد نیست و تاثیر آن بر قیمت‌های نفت جهانی ملایم خواهد بود. اما چراغ سبز واشنگتن برای ازسرگیری جریان نفت ونزوئلا به اروپا، یک حمایت نمادین برای نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا خواهد بود.

وزارت خارجه آمریکا به این دو شرکت اجازه داد صادرات نفت ونزوئلا را از سر بگیرند. دولت بایدن امیدوار است نفت ونزوئلا کمک کند اروپا وابستگی به نفت روسیه را قطع کند و بخشی از محموله‌های نفتی ونزوئلا را از مسیر چین به اروپا تغییر دهد. هدف دیگر آمریکا، وادار کردن دولت مادورو به ازسرگیری مذاکرات با اپوزیسیون ونزوئلا است.

یک منبع آگاه گفت: شرکت‌های اِنی و رپسول که جوینت ونچرهایی با شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا دارند، می‌توانند روی این محموله‌های نفتی برای تسویه بدهی‌های پرداخت نشده و سود آنها حساب کنند.

یک شرط اصلی موافقت آمریکا با ازسرگیری برنامه سواپ نفت ونزوئلا، این بود که نفت دریافت شده باید به اروپا برود و نمی‌تواند جای دیگری فروخته شود.

واشنگتن معتقد است برخلاف فروش فعلی نفت ونزوئلا به چین، شرکت PDVSA از نظر مالی از این معاملات بدون پول با اِنی و رپسول سود نمی‌برد. چین از تحریم‌های غربی علیه روسیه حمایت نکرده و با وجود درخواست‌های آمریکا، به خرید نفت و گاز از روسیه ادامه می‌دهد.

موافقت آمریکا با صادرات نفت ونزوئلا توسط اِنی و رپسول ماه گذشته صورت گرفته بود اما جزئیات و محدودیت‌های فروش مجدد، پیش از این گزارش نشده بود.

واشنگتن به شرکت نفتی آمریکایی شورون، شرکت نفت و گاز ONGC‌ هند و مورل اند پرام فرانسه که نزد وزارت خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا برای موافقت با دریافت نفت ونزوئلا در برابر میلیاردها دلار بدهی انباشته، لابی کرده بودند، اجازه مشابه را نداد.

این پنج شرکت برنامه سواپ نفت در برابر بدهی را اواسط سال ۲۰۲۰ در پی تشدید تحریمهای آمریکا علیه ونزوئلا از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، متوقف کرده بودند.

دولت بایدن مذاکرات با مقامات ونزوئلا را در عالی‌ترین رده در مارس برگزار کرد و ونزوئلا دو نفر از ۱۰ شهروند آمریکایی زندانی در این کشور را آزاد کرد و قول داد مذاکرات انتخابات با اپوزیسیون را ازسربگیرد اما مادورو هنوز تاریخی برای بازگشت به میز مذاکره مشخص نکرده است.

واشنگتن تاکید کرده است که تسهیل بیشتر تحریم‌ها علیه ونزوئلا، مشروط به تغییرات دموکراتیک در این کشور خواهد بود.

دولت بایدن ماه گذشته به شورون که بزرگترین شرکت نفتی فعال در ونزوئلاست، اجازه داد با دولت مادورو و شرکت PDVSA درباره فعالیت‌های آتی در ونزوئلا مذاکره کند.

بر اساس گزارش رویترز، منابع آگاه گفتند:‌همان زمان، وزارت خارجه آمریکا محرمانه نامه‌هایی به اِنی و رپسول فرستاد و به این دو شرکت اعلام کرد اگر آنها توافقهای سواپ نفت در برابر بدهی را ازسربگیرند و نفت ونزوئلا را به اروپا ببرند، واشنگتن مخالفتی نخواهد کرد.

کد خبر 17618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =