افزایش ۱۵۰ درصدی سقف تأمین مالی جمعی

سقف تأمین مالی جمعی هر طرح توسط سکوهای دارای مجوز از ۱۰۰ میلیارد ریال به ۲۵۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

به گزارش بیدار بورس و به نقل از فرابورس ایران، مدیر نهادهای مالی و نوآوری فرابورس ایران به موضوع ماده ۱۰ دستورالعمل اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده مجموع طرح‌های باز نزد هر عامل که پیش‌ازاین ۵۰۰ میلیارد ریال بود به عدد ۷۵۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

عارف علیقلی‌پور، مدیر نهادهای مالی و نوآوری فرابورس ایران از بازبینی سقف تأمین مالی جمعی باهدف کمک به تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: مطابق با اختیارات ماده ۹ دستورالعمل تأمین مالی جمعی، کارگروه ارزیابی این دستورالعمل سقف تأمین مالی هر طرح توسط سکوهای دارای مجوز را باهدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدی مورد بازبینی قرارداد.

وی با اشاره به اینکه پیش‌ازاین کارگروه ارزیابی در سال ۱۳۹۹ سقف تأمین مالی طرح‌ها را تا مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال افزایش داده بود، افزود: طی سال جاری بر اساس اختیارات کارگروه، با توجه به اهمیت این ابزار برای شرکت‌های دانش‌بنیان، همچنین درخواست عاملین تأمین مالی جمعی و اینکه در سال گذشته سکوهایی موفق به تأمین مالی ۱۰۰ میلیارد ریالی طرح‌های متعددی شدند، با در نظر گرفتن شاخص‌های اقتصادی این مبلغ به ۲۵۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

مدیر نهادهای مالی و نوآوری فرابورس ایران همچنین به موضوع ماده ۱۰ دستورالعمل اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده مجموع طرح‌های باز نزد هر عامل که پیش‌ازاین ۵۰۰ میلیارد ریال بود به عدد ۷۵۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

ثبت ۲۰ طرح و تأمین مالی ۳۰۰ میلیارد ریالی از ابتدای سال

دبیر کارگروه ارزیابی تأمین مالی جمعی با اشاره به رونق ابزار تأمین مال جمعی در سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» گفت: از هفته دوم فروردین‌ماه تا ابتدای خردادماه نزدیک به ۲۰ طرح تأمین مالی جمعی در سامانه جامع تأمین مالی جمعی از طرف سکوهای دارای مجوز ثبت‌شده است.

علیقلی‌پور با تأکید بر اینکه عمده طرح‌های ثبت‌شده متعلق به شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است، اظهار داشت: مجموع تأمین مالی انجام‌شده توسط این سکوها در این مدت ۳۰۰ میلیارد ریال بوده است.

تسهیل نقل‌وانتقال گواهی شراکت

وی در خصوص سایر اقدامات کارگروه ارزیابی در توسعه بازار تأمین مالی جمعی به لزوم تسهیل در نقل‌وانتقال گواهی شراکت اشاره کرد و گفت: دبیرخانه این کارگروه مکلف شده باهدف کاهش ریسک نقد شوندگی گواهی شراکت تأمین مالی جمعی، فرایند نقل‌وانتقال این گواهی را طی هفته‌های جاری تسهیل کند.

علیقلی‌پور در ادامه به تکالیف مربوط به تبصره ۳ ماده ۴ دستورالعمل نقل‌وانتقال گواهی شراکت اشاره کرد و گفت: بر اساس این تکالیف که در تاریخ ۲۸ فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ توسط هیئت‌مدیره سازمان بورس تصویب‌شده، کارگروه ارزیابی در فاز ابتدای این بازار ساعت آغاز معاملات را ۱۰ صبح و خاتمه آن را ۱۲ ظهر مصوب کرد و امید است با استفاده از سامانه‌های بومی امکان نقل‌وانتقال گواهی شراکت نیز در همین زمان فراهم شود.

فهرست طرح‌های سکوهای مجاز در سایت فرابورس: سرمایه‌گذاران اول بررسی کنند

دبیر کارگروه ارزیابی تأمین مالی جمعی در ادامه به فهرست شدن طرح‌های سکوهای مجاز به تأمین مالی جمعی در سایت فرابورس ایران اشاره کرد و گفت: علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در طرح‌های تامی نمالی جمعی با مراجعه به این فهرست باید همه مدارک و مستندات منتشرشده در سکوها را بررسی کنند.

وی با اشاره به ماهیت خطرپذیر بودن طرح‌ها گفت: سرمایه‌گذاران بعد از آگاهی کامل از این موارد اقدام به مشارکت در طرح‌ها کنند.

به گفته علیقلی‌پور، در پایان پروسه سرمایه‌گذاری کد رهگیری از طرف سکو صادر خواهد شد که در صفحه پیگیری مشارکت در طرح تأمین مالی جمعی قابل‌استعلام است.

نحوه حضور شرکت‌ها برای تأمین مالی جمعی

دبیر کارگروه ارزیابی تأمین مالی جمعی درباره نحوه حضور شرکت‌ها برای جذب سرمایه با این روش تأمین مالی نیز این‌گونه توضیح داد: درصورتی‌که شرکتی متقاضی جذب سرمایه از طریق تأمین مالی جمعی باشد می‌تواند با مراجعه به فهرست عاملین مجاز به فعالیت در سایت فرابورس ایران، با سکوهای تأمین مالی جمعی بازار سرمایه ارتباط برقرار کرده و بر اساس حوزه فعالیت آن‌ها به عاملین مراجعه کند.

بر اساس این گزارش طرح‌های سکوهای مجاز به فعالیت تأمین مالی جمعی در سایت فرابورس به آدرس https://www.ifb.ir/Finstars/AllCrowdFundingProject.aspx فهرست شده است.

کد خبر 17666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =