۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶

بورس امروز؛ بهتر از دیروز؟

حمیدرضا فاروقی _ کارشناس بازارسرمایه
بورس امروز؛ بهتر از دیروز؟

کارشناس بازار سرمایه با اعلام دلیل ریزش دیروز بورس ، پیش بینی کرد شاخص ریزش چندانی نخواهد داشت و از محدوده فعلی ۱.۵ میلیون واحدی پایین‌تر نخواهد رفت.

به گزارش بیداربورس، حمیدرضا فاروقی درباره وضعیت بازار سهام که با ادامه روند نزولی و کاهش اعتماد فعالان به آینده همراه شده با انتشار متنی با عنوان "بورس امروز؛ بهتر از دیروز؟ " در دنیای اقتصا اعلام کرد: بازار سرمایه دیروز وضعیت مطلوبی نداشت و شاخص‌ بیش از ۲۷‌هزار واحد کاهش ارتفاع داد اما انتظار می‌رود امروز سه‌شنبه شرایط، اندکی بهتر و مطلوب‌تر از دیروز باشد. از این‌رو احتمالا امروز بازار متعادل‌تر خواهد بود و از این منفی کامل خارج شود و سهم‌ها با قیمت بالاتری معامله شوند.

یکی از دلایل منفی‌ دیروز اکثر سهم‌ها به هیجانات و اخبار منفی که در تعطیلات منتشر شد، بازمی‌گردد و برخی اخبار سیاسی بر روی بازار سهام تاثیرگذار بود. یکی از این موارد احتمال صدور بیانیه شورای حکام سازمان ملل علیه ایران بود که ریسک بازار را بالا برده است. به همین جهت سرمایه‌گذاران نگران شده و دیروز تصمیم به فروش سهام گرفتند اما با توجه به کلیت بازار و شرایط حاکم بر آن نگرانی و خروجی از بازار به صرف انتشار یک خبر یا وقوع یک اتفاق، منطقی نیست. به‌نظر می‌رسد این نگرانی، مقطعی و کوتاه‌مدت است. بنابراین این هفته بازار همچنان نوسانی خواهد بود و در همین محدوده قیمتی بالا و پایین می‌رود.

در این میان شاخص‌ بورس چند ماهی است که روند رو به رشدی را آغاز کرده و طبیعی است بعد از این رشد هم به لحاظ زمانی و هم به لحاظ قیمتی با استراحت بازار و نماگرها همراه باشد. این در ذات بازار است.

در مجموع می‌توان نتیجه گرفت بازار ریزش چندانی نخواهد داشت و از محدوده فعلی پایین‌تر نخواهد رفت. چون متغیرهای موثر بر سودآوری شرکت‌ها و کلیت بازار، تغییری نکرده و هنوز سیگنال منفی که نشان‌دهنده ریزش یا پایین‌آمدن قیمت‌ها باشد، مشاهده نشده است. در عین حال قیمت‌های جهانی با افت زیاد و نگران‌کننده‌ای مواجه نشده‌اند. البته به غیر از فولاد که قیمت‌های جهانی آن مقداری دچار افت شده اما شرکت‌های فولادی عموما در P/ E کف معامله می‌شدند. بنابراین کاهش قیمت جهانی فولاد نمی‌تواند چندان روی شرکت‌های فولادی اثر بگذارد.

قطع برق صنایع و شرکت ها در تابستان هم پیش از این بر روی قیمت‌ها لحاظ شده و مسئله خاصی برای ریزش بازار نیست. از این‌رو بازار سهام در همین محدوده در تعادل و نوسان خواهد بود اما در میان‌مدت رو به رشد خواهد بود. به‌خصوص این رشد با نزدیک شدن به برگزاری مجامع، ملموس‌تر خواهد بود.

کد خبر 17679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =