استفاده حقوقی ها از اوراق مرابحه چه تاثیری بر بورس می گذارد؟

هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، در آخرین مصوبه خود مجوز استفاده حقوقی های بورس از اوراق مرابحه، در راستای خرید سهام را صادر کرد. در این گزارش پس از آشنایی با ماهیت اوراق مرابحه، به بررسی تاثیر این تصمیم بر روزهای سرخ بورس می پردازیم.

به گزارش بیداربورس صبح دیروز دوشنبه ۱۶ خرداد ماه، مرتضی چشان، رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی، از امکان جدید سازمان بورس برای خرید سهام شرکت‌های بورسی توسط حقوقی‌ها رونمایی کرد. به این ترتیب حقوقی‌های بازار از این پس امکان استفاده از اوراق مرابحه سهام جهت خرید سهام از بازار سرمایه را دارند.

اوراق مرابحه چیست؟

اوراق مرابحه یکی از انواع صکوک اسلامی است که دارنده آن را به صورت مشاع مالک دارایی می‌کند که وی طبق قرارداد مرابحه خریداری کرده است. این اوراق بازدهی و سررسید مشخصی دارند اما خریدار آن می‌تواند اوراق را تا فرارسیدن تاریخ سررسید نزد خود نگه دارد و یا در بازار ثانویه به متقاضیان بفروشد.

شرکت‌های فعال در بازار سرمایه نیز می‌توانند با انتشار این اوراق، نسبت به تامین مالی پروژه‌های مختلف خود اقدام کنند.

اوراق مرابحه به مثبت شدن بورس کمک می‌کند؟

بر اساس گفته‌های چشان، تاکنون ابزاری تخصصی برای تامین مالی شرکت‌ها به منظور خرید سهام در بورس ایران وجود نداشت و تامین مالی با استفاده از ابزارهای عمومی مثل اوراق اجاره، نیز بسیار سخت و نیازمند الزاماتی بود.

به همین دلیل هیات مدیره سازمان بورس، امکان استفاده از اوراق مرابحه توسط شرکت‌ها جهت خرید سهام از بازار سرمایه را فراهم کرده تا این فرآیند برای حقوقی‌ها سریع‌تر و آسان‌تر باشد.

از سوی دیگر، در روزهای سرخ پوش بورس، این ابزار می‌تواند شرکت‌ها را به ارائه درخواست برای تامین مالی تشویق کند تا با خرید سهام، به بهبود اوضاع بازار سرمایه نیز کمک کنند.

کد خبر 17684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =