نظارت پیشرفته: سازوکار جدید اجرایی گزارشگری مالی BaFin

از ابتدای سال ۲۰۲۲، تنها نهاد ناظر آلمان (BaFin) صورتهای مالی شرکتهای سهامی عام را در این کشور بررسی خواهد کرد. بررسی‌های تصادفی و موردی در حیطه اختیارات این نهاد قرار خواهد گرفت. در صورت کشف موارد مشکوک در حسابداری شرکتها، بافین این اختیار را خواهد داشت که مستقیما مداخله کند. اگر مورد مشکوک جدی باشد، این نهاد می‌تواند با استفاده از تکنیکهای لازم (دادگاهی، قانونی)، موضوع را با دقت بررسی کند.

به گزارش بیدار بورس، اجرای گزارشگری مالی در آلمان تغییر ساختار یافته است. به این ترتیب که از ابتدای سال ۲۰۲۲ بافین، به عنوان تنها نهاد نظارتی، مسئول بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های سهامی عام است.

پیشتر، فرآیند رسیدگی به گزارشگری‌های مالی شرکت‌ها در دو مرحله انجام می‌شد که پس از اجرای قانون «تقویت یکپارچگی و انصاف در بازار مالی (FISG)»، این فرآیند به یک فرآیند «تک مرحله‌ای» از ابتدای ژانویه ۲۰۲۲ ارتقا یافته است. به طور کلی، هدف از اجرای فرآیند جدید، شناسایی اشتباهات حسابداری و متعاقب آن، تقلب در حسابداری تا حد امکان در مراحل اولیه و همچنین شناسایی موضوعات مرتبط با حوزه‌های جزایی و دفتر دادستان عمومی بوده است.

«مارک برانسون»، رئیس بافین، مکانیسم جدید گزارشگری مالی را به عنوان ابزاری مهم در راستای شفاف‌سازی و جلوگیری از آسیب‌پذیری در حسابداری بیان کرد و ادامه داد: «اجرای گزارشگری مالی به خودی خود یک هدف نیست بلکه موجب ارتقای یکپارچگی و ثبات بازارهای مالی می‌شود و متعاقب آن سرمایه‌گذاران از سود این عمل منتفع خواهند شد.»

گفتنی است، BaFin پس از انجام بررسی و شناسایی تخلفات در صورت‌های مالی شرکت‌ها با استفاده از هر دو روش بررسی «نمونه گیری تصادفی» و «موردی»، اطلاعات مربوطه را منتشر خواهد کرد. افزون برآن، به‌زودی به بافین اختیار مازاد برای تبادل اطلاعات، مانند «سازمان نظارت بر حسابرسان»، تفویض خواهد شد. این موضوع با اختیارات حاکمیتی مازاد در درون بافین، مانند بسط دامنه حق دریافت اطلاعات و حق بازرسی و توقیف، همراه شده است. از سوی دیگر، بافین امکان احضار و مورد پرسش قرار دادن مدیران و حسابرسان متخلف شرکت‌ها را خواهد داشت.

ساختار سازمانی جدید

بافین به منظور اجرای قانون جدید در بازار سرمایه، ساختارها و فرآیندهای داخلی خود را مطابق با مسئولیت‌ها و اختیارات تفویضی جدید تغییر داده و اداره جدیدی تحت عنوان «مدیریت نظارت بر صورت‌های مالی (BilKo)» به منظور اجرای فرایند جدید گزارشگری مالی، ایجاد کرده است. در واقع، فعالیت این اداره از سپتامبر ۲۰۲۱ شروع شده اما مسئولیت کامل نظارت بر صورت‌های مالی را از ابتدای ژانویه ۲۰۲۲ به عهده گرفته است.

گزارشـگری‌های مالی بر اسـاس اســتانداردهای «فرمت الکترونیکی واحد اروپایی» که به آن ESEF یا European Single Electronic Format می‌گویند، برای گزارشگری اطلاعات مالی از جمله عملکردهای اداره یاد شده است. همچنین موارد بین‌المللی مرتبط با گزارشگری مالی فوق‌الذکر به ویژه در تعامل با ESMA یا European Securities and Markets Authority که همان «نهاد اوراق بهادار و بازارهای اروپایی» است، نیز در حیطه وظایف این بخش قرار گرفته است.

گفتنی است نظارت بر انطباق با تعهدات گزارشگری مالی طبق «دستورالعمل شفافیت (TUG)» از دیگر عملکردهای این اداره است به گونه‌ای که «دادگستری فدرال»، دیگر عهده‌دار این مسئولیت نخواهد بود. در حال حاضر دادگستری فدرال، مسئول افشای اطلاعات مالی سالانه کلیه ناشرانی است که شرکت آنها در آلمان به ثبت رسیده است.

اداره جدید BilKo به چهار بخش تقسیم شده است که تمامی بخش‌ها از مسئولیت‌ها و وظایف اصلی در حوزه‌های اجرایی، انجام بررسی‌ها به صورت بررسی‌های تصادفی و موردی را عهده‌دار بوده و در تصمیم‌گیری‌ها از انسجام کافی برخوردار هستند. البته بافین سایر وظایف را به بخش‌های مجزای دیگری واگذار کرده است که تا حد امکان از تداخل و تزاحم مسئولیت‌ها اجتناب شده و در عین حال، تمامی بخش‌ها قادر به اتخاذ تصمیم‌های منسجم و یکپارچه باشند.

منبع: سنا
کد خبر 17696

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =