ماموریت بانک مرکزی برای دلار ۲۹هزار تومانی

دلار در مرز۳۲ هزار تومان، بانک مرکزی وارد میدان میشود؛ با افزایش نرخ دلار سران سه قوه، به بانک مرکزی ماموریت داده تا با دخالت در بازار و استفاده از منابع ارزی قیمت دلار در بازار را مهار کند. هدف مورد نظر در اتخاذ این سیاست رساندن دلار به قیمت ۲۹هزارتومان است.

به گزارش بیدار بورس، دلار در مرز۳۲ هزار تومان، بانک مرکزی وارد میدان میشود،  با افزایش نرخ دلار سران سه قوه، به بانک مرکزی ماموریت داده تا با دخالت در بازار و استفاده از منابع ارزی قیمت دلار در بازار را مهار کند. هدف مورد نظر در اتخاذ این سیاست رساندن دلار به قیمت ۲۹هزارتومان است.

دهن‌کجی بازار به رئیس بانک مرکزی

اگرچه صالح‌آبادی در صحبت‌ها ادعای بیشترین ذخایر اسکناس تاریخ بانک مرکزی را داشت و گفت تنها در دوماهه ابتدایی سال جاری در حوزه نفت و پتروشیمی بیش از ۷.۵ میلیارد دلار ارز از محل فروش وصول شده درحالی‌که این رقم در دوماهه ابتدایی سال گذشته ۴.۵ میلیارد دلار بوده، یعنی رشد ۷۶ درصدی داشته، بنابراین دستمان باز است و تعادل را به بازار برمیگردانیم اما دلار چشم به دهان گروسی، قطعنامه شورای حکام و برجام دوخته است.

اما سوال مهم این است که بانک مرکزی توانایی کنترل نرخ ارز را در این مقطع زمانی دارد؟

اقدامات بانک مرکزی برای تعادل قیمت دلار

ارزپاشی:

بانک مرکزی با سیاست ارزپاشی در بازار موجب افزایش عرضه بر تقاضا شده و سعی در کنترل نرخ ارز میکند، اما باوجود نقدینگی و تورم سر به فلک کشیده و در شرایطی که خبرهای خوبی از برجام به گوش نمیرسد، اگر دولت هم به منابع ارزی خود چوب حراج بزند، تنها مسکنی کوتاه‌مدت بوده و در ماه‌های بعد نه‌تنها نمیتواند این رقم را حفظ کند بلکه با رقم‌های بالاتر روبه‌رو میشود.  

افزایش نظارت بر صرافی‌ها برای کنترل تقاضا:

بانک مرکزی با نظارت هر چه بیشتر به خریداران ارز موجب کنترل خرید و فروش در این بازار میشود؛ مانند وضع بخشنامه‌ای مبنی برپرداخت ارز مسافرتی تنها با ویزای هر فرد

برخورد قضایی و انتظامی با دلالان و کانال‌های تلگرامی:

شاید بارزترین نمونه از این اقدام را بتوان دستگیری جمشید بسم‌الله و سلطان‌های مختلف هر حوزه دانست که به اعتقاد مسئولان نرخ تعیین میکنند.   کمااینکه در روزهای گذشته هم پلیس امنیت اقتصادی خبر از دستگیری ۱۶ نفر از اخلالگران و سرشاخه‌های تاثیرگذار در این بازار و توقف فعالیت شبکه‌های مجازی که معاملات فردایی طلا و دلار را اعلام میکنند، داد.

دولت با این اقدامات میتواند دلار را به ۲۹ هزار تومان برگرداند؟

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند تمام این اقدامات، مسکن‌های کوتاه‌مدت بوده و توان حفظ فنر دلار را ندارد.

اما اقدام درست چیست؟

تقویت ذخایر ارزی

مهم‌ترین اقدامی که دولت میتواند با انجام آن نرخ دلار را تثبیت کند سپردن آن به بازار است، تنها کافی است با افزایش میزان فروش نفت و وصول ارزهای ناشی از صادرات، ذخایر ارزی و اسکناسی بانک مرکزی در شرایط مطلوبی باشد و با درنظر گرفتن مسایلی صادرکنندگان را تشویق به ارائه ارز خود کنند، در این صورت به طور طبیعی دلار با نرخ بازار و عرضه و تقاضا مطابقت پیدا میکند.

دلار بدهید، سود دلاری بگیرید

یکی از پیشنهادهای بانک مرکزی، پرداخت سود نقدی ارزی به سپرده‌های ارزی با منشأ اسکناس در بانک‌هاست که اگرچه راه‌حل خوبی است اما به دلیل سابقه بد بانک مرکزی در این خصوص، به نظر میرسد چندان با اقبال عمومی مواجه نشود. درواقع پیش از این هم بانک مرکزی با وعده پرداخت سود نقدی ارزی به سپرده‌های ارزی، سعی در جذب نقدینگی کرده بود اما در نهایت زمانی که باید سود را به ارز پرداخت میکرد، زیر وعده و وعیدها زد و ریال پرداخت کرد.

اوراق ارزی چاپ میشود

بانک مرکزی اعلام کرده که برای نخستین‌بار، طرح انتشار اوراق ارزی در دستور کار قرار گرفت. اوراق ارزی به شکل ساده به معنای آن است که نهاد یا شرکتی اقدام به انتشار یک سند می‌کند که طبق آن می‌تواند منابع ریالی را جمع‌آوری کرده و متناسب با نرخ تغییرات ارز و نرخ سود تعیین‌شده اصل و سود این اوراق را به صورت ریالی در زمان سررسید بپردازد. در اوراق ارزی منابع ارزی یا عبارت دیگر اسکناس خارجی جابه‌جا نشده و تغییرات ارزی تنها مبنای محاسبات بازپرداخت این اوراق در سررسید قرار می‌گیرد بنابراین فرد بدون اینکه ارز بخرد، میتواند از نوسانات نرخ آن ارز بهره‌مند شود.

کد خبر 17704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =