چگونه از بورس‌کالا خودرو بخریم؟

از چند سال گذشته تا کنون به دلایل مختلف از جمله جلوگیری از ورود خودروهای خارجی، قیمت خودرو در بازار داخل تا حد زیادی افزایش یافته است. شرکت های خودروساز داخلی هم نتوانسته اند میزان تولیدات خود را به حدی برسانند که پاسخ گوی نیاز مردم باشد. در همین راستا، بالا رفتن تقاضا منجر به افزایش نجومی قیمت خودروهایی شده که در واقع این قدر نمی ارزند. از این رو، یک راه حل مناسب برای کوتاه مدت، عرضه خودرو در بورس است.

به گزارش بیداربورس خرید خودرو از بورس کالا یکی از روش‌های پیشنهادی جهت سامان دادن به قیمت‌ها در بازار آزاد است که به تازگی به مرحله اجرا رسیده است.

از چند سال گذشته تا کنون به دلایل مختلف از جمله جلوگیری از ورود خودروهای خارجی، قیمت خودرو در بازار داخل تا حد زیادی افزایش یافته و شرکت های خودروساز داخلی هم نتوانسته اند میزان تولیدات خود را به حدی برسانند که پاسخ گوی نیاز مردم باشد و در همین راستا، بالا رفتن تقاضا منجر به افزایش نجومی قیمت خودروهایی شده که در واقع این قدر نمی ارزند.

به عقیده کارشناسان یک راه حل مناسب برای کوتاه مدت، عرضه خودرو در بورس است. زمانی که خودرو در بورس عرضه می شود، قیمت‌ها در بستری شفاف و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شوند. به این ترتیب، امکان خرید ماشین در بورس کالا برای مردم با قیمت مصوب، فراهم است.

علاوه بر این، قیمت های نجومی تعیین شده در بازار آزاد برای خودروها هم تا حد زیادی کنترل می شود.

*ابتدا کد بورسی دریافت کنید 

موضوعی که در این میان میان اهمیت دارد، نحوه خرید خودرو از بورس کالا است. افرادی که قصد خرید ماشین در این بستر را دارند، باید روش انجام این کار را فرا گرفته و اقدامات لازم را به درستی انجام دهند. اولین قدم برای خرید خودرو از بورس کالا دریافت کد بورسی است. پس کسانی که تمایل به انجام معاملات در این بازار را دارند، ابتدا باید کد بورسی شان را دریافت نمایند. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مطلب نحوه دریافت کد بورسی را به صورت مفصل برای تان توضیح خواهیم داد. هم چنین به بیان روش خرید خودرو از طریق بورس کالا می پردازیم تا در صورت تمایل، نحوه انجام این کار را بدانید. البته شرایط و زمان خرید خودرو در بورس هم نکات بسیار مهمی هستند که برای انجام معامله خودرو در این بازار حتما باید به آن ها توجه داشته باشید.

*بدون قرعه کشی خودرو بخرید 

خرید خودرو از بورس کالا با عرضه تعدادی خودرو کارا تک کابین و دو کابین از ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ اجرایی شد. به این ترتیب، علاقه مندان از این پس می توانند نسبت به خرید خودرو در بورس کالا اقدام کرده و نیازی به شرکت در قرعه کشی هم نداشته باشند. البته تا کنون تعداد محدودی خودرو جهت عرضه در بورس کالا معرفی شده اند که اگر روند واگذاری به خوبی پیش رود، این خودروها افزایش می یابند. به هر حال، متقاضیان خرید خودرو در بورس باید به طور کامل با روش انجام این کار آشنایی داشته باشند.

*چگونه از بورس کالا خودرو بخریم؟

متقاضیان خرید خودرو در بورس ، برای انجام این کار باید ۶ مراحله را پشت سر بگذارند که این مراحل مورد نیاز برای خرید خودرو از بورس کالا شامل موارد زیر می شوند:

  • ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد مربوطه

ابتدا باید در سامانه سجام یا همان سامانه جامع اطلاعات مشتریان ثبت نام کنید. همان طور که از نام این سایت هم مشخص است، به منظور جمع آوری اطلاعات مشتریان بورس اوراق بهادار و بورس کالا ایجاد شده است. از این رو، اطلاعات تمام دارندگان کد بورسی در این سامانه موجود بوده و امکان تخلف در این بازارها وجود ندارد. به هر حال، تنها اگر در زمان خرید خودرو در بورس در سامانه سجام نام نویسی کرده باشید، امکان خرید اتومبیل را خواهید داشت. بنابراین، در اولین مرحله به سامانه سجام به نشانی اینترنتی www.sejam.ir وارد شده و ثبت نام تان را در این سایت انجام دهید. پس از این که همه مراحل نام نویسی در سامانه سجام را انجام دادید، کد تحت عنوان کد سجام در اختیارتان قرار می گیرد که برای خرید خودرو در بورس کالا الزامی است.

  • ثبت نام در کارگزاری

مرحله بعدی برای انجام معاملات در بورس کالا، ثبت نام در یک کارگزاری است. طبق قوانین موجود در این حوزه، شما نمی توانید به صورت مستقیم در بورس معامله کنید. بلکه باید از یک کارگزار استفاده نموده تا سفارشات تان را ثبت نماید. از این رو، ثبت نام در یک کارگزاری برای خرید ماشین در بورس کالا لازم است. کارگزاری های زیادی هم وجود دارند که می توانید به دلخواه هر کدام از آن ها را جهت انجام معاملات در بورس انتخاب کنید. به هر حال، باید در یکی از کارگزاری ها نام نویسی کرده و اطلاعات تان را در سیستم آن تایید کنید. این روزها بیش تر کارگزاری ها امکان ثبت نام آنلاین را هم برای کاربران فراهم کرده اند تا جهت این امر نیازی به مراجعات حضوری نداشته باشند. توجه داشته باشید که برای نام نویسی در هر کارگزاری جهت خرید خودرو از بورس کالا داشتن کد سجام الزامی است.

  • افتتاح حساب وکالتی

کاربرانی که نام نویسی سجام را انجام داده و در یک کارگزاری معتبر ثبت نام کرده اند، باید قدم بعدی را بردارند. مرحله بعدی برای انجام معاملات در بورس کالا، ایجاد یک حساب وکالتی است. بر اساس قوانین انجام معاملات در بورس، شما برای این که بتوانید کالایی را خریداری کنید، ابتدا باید مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به حساب وکالتی واریز نمایید. در زمان خرید خودرو در بورس هم به واریز این مبلغ نیاز خواهد بود. این مبلغ برای کالاها مختلف تفاوت داشته و هنگام ثبت سفارش به شما اعلام می شود. به هر حال، باید یک حساب وکالتی در یکی از بانک های معتبر افتتاح کنید. معمولا کارگزاری ها در هنگام ثبت نام بانک های خاصی را به مشتری شان پیشنهاد می دهند. پس باید با مراجعه به این بانک حساب وکالتب را ایجاد کرده و شماره حساب آن را در سیستم کارگزاری وارد نمایید. با انجام این کار امکان خرید خودرو در بورس کالا برای تان فراهم می شود.

  • واریز قیمت پایه به حساب بورس

همان گونه که اشاره کردیم، برای خرید هر کالایی در بورس کالا باید ابتدا مبلغی را به عنوان پیش پرداخت واریز نمایید. این مبلغ جهت ضمانت دریافت می شود تا افراد بدون این که قصد خرید داشته باشند، نسبت به ثبت سفارش اقدام نکنند. از این رو، برای خرید ماشین در بورس کالا هم قبل از ثبت سفارش، باید قیمت پایه را واریز کنید. برای این کار باید با استفاده از اطلاعات کاربری که توسط کارگزاری در اختیارتان قرار داده شده، به حساب خود وارد شوید. در ادامه امکان واریز مبلغ پایه از این طریق به حساب وکالتی تان وجود دارد. نکته ای که حین انجام این کار اهمیت داشته و باید به آن توجه داشته باشید، زمان واریز مبلغ پایه است. به این صورت که مبلغ پایه مورد نیاز برای خرید خودرو از بورس کالا باید یک روز قبل از ثبت سفارش واریز شود. بنابراین اگر فردا ساعت ۸:۳۰ قصد ثبت سفارش دارید، باید قبل از این ساعت در روز جاری مبلغ پایه را واریز کرده باشید.

  • ثبت سفارش خرید از طریق سامانه کارگزاری

بعد از این که همه مراحل بالا را با موفقیت انجام داده و مبلغ پایه را هم واریز کردید، نوبت به ثبت سفارش می رسد. جهت این امر باید در زمان اعلام شده به حساب کاربری خود در سامانه کارگزاری تان مراجعه کرده و سفارش خرید را ثبت نمایید. ثبت سفارش از طریق این سامانه هم دارای شرایط خاصی است که یکی از مهم ترین آن ها ارائه درخواست قبل از ساعت ۸:۳۰ روز عرضه است. برای مثال، اگر زمان خرید خودرو در بورس کالا امروز باشد، باید تا قبل از ساعت ۸:۳۰ سفارش خود را برای خرید خودروی مورد نظر ثبت نمایید.

  • تعیین نمایندگی جهت دریافت خودرو

آخرین مرحله خرید خودرو در بورس کالا مربوط به تعیین نمایندگی است. پس از این که سفارش را ثبت می کنید، باید نمایندگی مورد نظر خود را هم از میان نمایندگی های پیشنهادی انتخاب نمایید. تعیین نمایندگی در این قسمت به این منظور انجام می گیرد که در صورت موفق بودن خرید، خودرو شما به این نمایندگی منتقل شده و جهت تحویل به آن جا مراجعه نمایید. پس سعی کنید نمایندگی را نزدیک ترین مکان به محل سکونت خود انتخاب نمایید. اگر چه برای انتخاب نمایندگی هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

با طی کردن این مراحل، سفارش شما جهت خرید ماشین در بورس کالا با موفقیت ثبت خواهد شد. در ادامه همه پیشنهادهای ارائه شده مورد بررسی قرار گرفته و خودروهای موجود با یک قیمت رقابتی و به صورت کامل شفاف در اختیار خریداران قرار می گیرند. به این ترتیب، اگر سفارش شما از نظر قیمتی نسبت به سایر خریداران در اولویت قرار داشته باشد، موفق به خرید خودرو از بورس کالا خواهید شد.

*بدون کد بورسی معامله ممنوع!

همان طور که گفته شد، داشتن کد بورسی در زمان خرید خودرو در بورس یکی از الزامات است به عبارت دیگر، اگر شما کد بورسی نداشته باشید، امکان خرید خودرو یا هر کالای دیگری در بورس کالا برای تان وجود نخواهد داشت. به همین خاطر، در صورت که قصد خریداری اتومبیل از بازار بورس کالا را دارید، حتما ابتدا نسبت به دریافت کد بورسی اقدام نمایید.

با توجه به این موضوع، در ادامه روش دریافت این کد برای خرید خودرو در بورس کالا را بیان خواهیم کرد. اما قبل از هر چیز باید بدایند که کد بورسی چیست و چه کاربری دارد. در این رابطه باید بگوییم که کد بورسی یک کد منحصر به فرد است که هر شخصی برای فعالیت در بازار بورس اوراق بهادار یا بورس کالا به‌ آن نیاز دارد.

در واقع، کد بورسی هم مانند کد ملی عمل کرده و امکان شناسایی افراد مختلف در بازار و رصد فعالیت هایشان را فراهم می کند. همین موضوع تا حد زیادی باعث ایجاد شفافیت در این بازار گردیده و امکان تخلف را برای افراد سودجو سلب می کند.

*دو روش دریافت کد بورسی

نکته مهم در این باره مربوط به روش دریافت کد بورسی جهت خرید ماشین در بورس کالا است. در سال های گذشته، دریافت کد بورسی به صورت حضوری انجام می گرفت. یعنی متقاضیان دریافت این کد باید به صورت حضوری به شعب کارگزاری ها مراجعه می کردند. اما اکنون شرایط فرق کرده و در کنار روش های حضوری، امکان دریافت کد بورسی به صورت آنلاین هم فراهم شده است. چرا که شما به راحتی می توانید به سامانه سجام مراجعه کرده و در این سایت ثبت نام نمایید. با انجام این کار یک کد سجام به شما داده خواهد شد. مرحله بعدی دریافت کد برای خرید خودرو از بورس کالا مربوط به کارگزاری است.

اگر تا کنون در کارگزاری خاصی ثبت نام نکرده باشید، می توانید به شعب مختلف یکی از کارگزاری های معتبر مراجعه نموده و از این طریق کد بورسی تان را فعال نمایید. البته، بیش تر کارگزاری ها امکان ثبت نام و دریافت این کد را به صورت غیر حضوری هم فراهم کرده اند. به این ترتیب، متقاضیان در زمان خرید خودرو در بورس می توانند با مراجعه به کارگزاری مد نظر خود یا با ورود به سامانه آنلاین آن، نام نویسی شان را انجام داده و کد بورسی بگیرند. پس به طور کلی شما دو روش مختلف برای دریافت کد بورسی دارید که یکی روش حضوری و دیگری استفاده از سامانه های آنلاین است. این که چه کارگزاری را هم برای انجام معاملات در بورس کالا انتخاب می کنید، هیچ تاثیری بر روند دریافت این کد نخواهد داشت. البته دقت داشته باشید که ثبت نام در سجام به منظور دریافت کد بورسی و خرید خودرو در بورس کالا الزامی است و نباید آن را فراموش کنید.

*برای اطلاع از تاریخ عرضه خودرو چه‌ کنیم؟

اکنون که روش دریافت کد بورسی و ثبت سفارش جهت خرید خودرو در این بازار را می دانید، به راحتی می توانید اقدامات اولیه را انجام داده و نسبت به خرید ماشین در بورس کالا اقدام نمایید. اما موضوع مهمی که لازم است به آن توجه داشته باشید، زمان عرضه خودرو در بورس است. زیرا همان طور که گفتیم، شما باید حداقل ۲۴ ساعت قبل از ثبت سفارش مبلغ پایه را به حساب وکالتی واریز نمایید. هم چنین لازم است قبل از ساعات ۸:۳۰ روز عرضه نسبت به ثبت سفارش تان اقدام نمایید. همه این‌ها مستلزم اطلاع و آگاهی کامل از تاریخ و زمان دقیق عرضه خودرو است. 

برای اطلاع از تاریخ عرضه خودرو در بورس و سایر اطلاعات تکمیلی مانند زمان تحویل، تعداد اتومبیل عرضه شده و موارد این چنینی دیگر هم نیاز است یک سری اقدامات ساده را پشت سر بگذارید. این اقدامات لازم جهت آگاهی از زمان خرید خودرو در بورس به شرح زیر است.

  1. ابتدا باید نشانی اینترنتی وب سایت بورس کالا یعنی www.ime.co.ir را در مرورگر خود قرار داده و جست و جو کنید. ورود به این سامانه و آگاهی از اطلاعات مربوط به خودروهای عرضه شده هم از طریق گوشی موبایل و هم از طریق سیستم های کامپیوتری امکان پذیر است.
  2. سپس منتظر باشید تا گوگل نتیجه جست و جوی تان را نمایش دهد. برای خرید خودرو در بورس کالا باید اولین سامانه بالا آمده با همین آدرس و عنوان «بورس کالای ایران» را انتخاب نموده و بر روی آن کلیک نمایید.
  3. در ادامه به صفحه اصلی بورس کالای ایران وارد خواهید شد. در قسمت بالای صفحه منویی را مشاهده می کنید که شامل گزینه های متعددی است. باید از این منو بر روی گزینه «بازارها» کلیک کنید. سپس پنجره ای  برای تان نمایش داده می شود که باید از بخش بازار فیزیکی، اولین گزینه موجود یعنی «اطلاعات عرضه» را انتخاب نمایید.
  4. در ادامه به صفحه وارد شده و امکان مشاهده اطلاعات عرضه کالاهای مختلف از جمله خودرو برای تان فراهم است. برای این که بتوانید از زمان خرید ماشین در بورس کالا مطلع شوید، باید تنظیمات لازم را از بخش بالای صفحه انجام دهید. جهت این امر، از کادر مربوط به گروه های اصلی گزینه «صنعتی» را انتخاب کرده و سپس از بخش گروه های فرعی، گزینه «خودرو» را علامت بزنید. هم چنین، بازه زمانی مد نظر خود را هم مشخص نمایید. برای مثال، می توانید تاریخ را از ۱/۲/۱۴۰۱ تا ۳۱/۳/۱۴۰۱ تعیین کنید. بعد از این که همه اطلاعات را به صورت مرتب تنظیم کردید، گزینه «نمایش» را بزنید.
  5. با انجام این کار همه اطلاعات مربوط به عرضه خودرو در این بازه زمانی مشخص شده از جمله تاریخ خرید خودرو از بورس کالا، تعداد خودروها، نوع اتومبیل، زمان تحویل و سایر موارد این چنینی به صورت کامل برای تان نمایش داده می شوند.

با طی کردن این چند مرحله ساده، به راحتی می توانید از زمان خرید خودرو در بورس مطلع شده و اقدامات لازم را برای ثبت سفارش انجام دهید. پس اگر قصد خرید خودرو از بورس کالا را دارید، سعی کنید هر چند مدت یک بار به سایت بورس مراجعه نموده و استعلامات لازم را برای بازه زمانی مد نظرتان انجام دهید.

*شرایط خرید خودرو از بورس کالا

به طور کلی، برای انجام معاملات در بورس کالا وجود یک سری شرایط الزامی است. این موارد برای خرید خودرو یا هر کالای دیگری صادق هستند. از این رو، تنها افرادی که شرایط لازم را دارا باشند، امکان ثبت سفارش جهت خرید خودرو در بورس کالا را خواهند داشت. با توجه به این که قرار است از این به بعد خودروهای فراوانی در بورس کالا عرضه شوند، تقاضای زیادی هم برای انجام معامله در این بازار به خصوص برای اشخاص حقوقی ایجاد می شود. در همین راستا، لازم است متقاضیان با شرایط انجام معامله در بورس کالا آشنایی داشته باشند تا در ادامه جهت خرید ماشین در بورس کالا یا سایر موارد با مشکل رو به رو نشوند. 

این شرایط شامل موارد زیر می شوند:

  • تمام کسانی که قصد خرید خودرو از بورس کالا را دارند، باید کد بورسی داشته باشند.
  •  ثبت نام در کارگزاری برای انجام معاملات در بورس کالا الزامی بوده و امکان معامله مستقیم در این بازار وجود ندارد.
  •  کسانی که می خواهند ثبت سفارش و خرید خودرو را انجام دهند، حتما باید حساب وکالتی خود را در یکی از بانک های مشخص شده انجام دهند.
  •  زمان خرید خودرو در بورس از طریق سایت اصلی بورس کالا اطلاع رسانی شده و متقاضیان می توانند از آن مطلع گردند.
  •  امکان ثبت سفارش تا قبل از ساعت ۸:۳۰ روز عرضه وجود دارد و بعد از آن سفارشی دریافت نمی شود.
  •  متقاضیان خرید خودرو از طریق بازار بورس باید مبلغ پایه را یک روز قبل از ثبت سفارش به حساب وکالتی واریز نمایند.

*متعادل شدن بازارخودرو با عرضه در بورس کالا

یکی از مهم ترین مسائلی که در چند سال اخیر کشور با آن رو به رو شده، قیمت گذاری های دستوری خودروها است. در کنار این که امکان ورود خودروهای خارجی و رقابت هم سلب شده است. این موضوع سبب می شود تا هر روز شاهد قیمت های نجومی برای خودروهای مختلف در بازار آزاد باشیم. عرضه و خرید خودرو در بورس کالا کمک می کند تا قیمت اتومبیل های مختلف بر اساس روند عرضه و تقاضا مشخص گردیده و شفافیت بالایی در این بازار حاکم باشد. از طرف دیگر، عرضه پیاپی خودرو در بازار بورس تا حد زیادی به کاهش تقاضا هم کمک می کند. این موضوع هم خود نقش مهمی در متعادل شدن بازار خودرو خواهد داشت. بنابراین می توان گفت که عرضه و خرید ماشین در بورس کالا یک تاثیر مثبت را بر بازار خودور کشور می گذارد. اگر چه لازم است شرایط این نوع عرضه هم کاملا مدیریت شده و قوانین مناسبی در رابطه با آن تصویب گردد.

تعدادی از مهم ترین نکات لازم برای خرید ماشین از طریق بورس:

  • کاربران باید به زمان خرید خودرو در بورس توجه ویژه ای داشته باشند. چرا که بیش تر مراحل خرید اتومبیل در بورس بر اساس زمان بندی خاصی انجام می گیرند.
  •  سعی کنید یک کارگزاری معتبر را انتخاب کرده و در آن ثبت نام نمایید. زیرا خدمات کارگزاری تاثیر مهمی در روند معاملات شما در بازار بورس دارد.
  •  قبل از این که برای ثبت نام و خرید خودرو در بورس کالا به کارگزاری مراجعه کنید، ثبت نام در سامانه سجام را انجام دهید. ثبت نام در این سامانه اجباری بوده اما به راحتی در خانه هم امکان پذیر است.
  •  به طور معمول، قیمتی که برای خرید یک خودرو نمایش داده می شود، بهای تمام شده آن خودرو است. اما شما برای خرید آن باید هزینه های دیگری از جمله مالیات بر ارزش افزوده و کارمز کارگزاری را هم بپردازدید.
  •   بعد از این که فرآیند خرید ماشین در بورس کالا را انجام می دهید، ۴۸ ساعت فرصت دارید که مابقی مبلغ مورد نیاز را پرداخت کنید. درواقع اگر خرید برای شما انجام شد، باید در فرصت مقرر وجه را واریز کنید  در صورت عدم پرداخت در موعد مقرر، مشمول جریمه خواهید شد و اگر قصد لغو داشته باشید درصدی از قیمت خودرو از پول بلوکه شده شما در حساب وکالتی به عنوان جریمه کسر میشود.

*کلام آخر...

خرید خودرو در بورس کالا برای تمام کسانی که شرایط لازم جهت انجام معاملات در این بازار را داشته باشند، امکان پذیر است. در سال های گذشته مشکلات فراوانی در بازار خودرو از جمله قیمت های دستوری وجود داشت که یکی از راه حل های ارائه شده جهت این امر عرضه و خرید ماشین در بورس کالا بود. عرضه خودرو در بورس سرانجام از ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با فروش تعدادی وانت کارا آغاز گردید. به این ترتیب، علاقه مندان به خرید خودرو می توانند از طریق بورس کالا هم اقدام نمایند. البته برای خرید خودرو از بورس کالا هم مانند سایر کالاها به شرایط خاصی نیاز است. از جمله مهم ترین این موارد شامل داشتن کد بورسی، ثبت نام در یک کارگزاری معتبر و افتتاح حساب وکالتی می شوند. با توجه به اهمیت این موضوع برای تعداد زیادی از متقاضیان، در این جا نحوه دریافت کد بورسی، آگاهی از زمان خرید خودرو در بورس و روش انجام این کار را به صورت کامل برای تان توضیح داده ایم. 

کد خبر 17705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =