۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲
دلار سقف تاریخی خود را می‌شکند؟

با انتشار خبر پیش‌نویس قطع‌نامه شورای حکام قیمت دلار افزایش یافت و به سطح تاریخی خود نزدیک شد با این حال بعد از اینکه معلوم شد قطع‌نامه به احتمال زیاد شدید نخواهد بود ترمز روند صعودی دلار در کوتاه‌مدت کشیده خواهد شد. 

سپهر آصفی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس در خصوص شرایط این روزهای بازارسرمایه گفت: زمزمه افزایش نرخ بهره و قطع‌نامه شورای حکام علیه ایران از دلایل ریزش بازارسرمایه در روز معاملاتی گذشته بود اما در دقایق پایانی بازار شاهد کاهش ۰.۰۴ درصدی نرخ بهره بین بانکی بودیم.  
او ادامه داد: پرونده قطع‌نامه شورای حکام علیه ایران هم فردا معلوم می‌شود و به دلیل اینکه اعلام شد این قطع‌نامه شدید نیست، می‌توان راه را برای مذاکرات تا سه ماه آینده باز دانست.
 

*ترمز دلار کشیده شد!
وی در رابطه با قیمت دلار اظهار کرد: با انتشار خبر پیش‌نویس قطع‌نامه شورای حکام قیمت دلار افزایش یافت و به سطح تاریخی خود نزدیک شد با این حال بعد از اینکه معلوم شد قطع‌نامه به احتمال زیاد شدید نخواهد بود ترمز روند صعودی دلار در کوتاه‌مدت کشیده خواهد شد. 
این کارشناس بازار سرمایه سکه ۱۵ میلیون تومانی را متناسب با نرخ دلار کنونی دانست و بیان کرد: در حال حاضر سکه در نزدیکی سقف خود معامله می‌شود. 

*عقب‌نشینی فروشندگان 
آصفی با بیان اینکه ارزش معاملات امروز بازارسرمایه حدود ۴ هزار میلیارد تومان بود، متذکر شد: شرایط روز گذشته بازارسرمایه امروز مانع از فعالیت خریداران شد اما عقب‌نشینی فروشندگان به بازار اجازه ریزش دوباره را نداد. 

*آینده بورس و قطع‌نامه به یکدیگر گره خورده
او در پیشبینی روزهای آتی بازارسرمایه مطرح کرد: قطع‌نامه شورای حکام از تاثیرگذارترین عوامل بازار است و هر تصمیمی که در این خصوص گرفته شود مشخص می‌کند که فشار فروش در بازار کم یا زیاد خواهد شد. 
وی افزود: اگر در این قطع‌نامه بهبودی حاصل نشود شاهد افزایش دوباره قیمت دلار و در پی آن افزایش نرخ بهره بانکی خواهیم بود. 

*چرا سیمانی‌ها مورد اقبال قرار گرفتند؟
این کارشناس بازارسرمایه معاملات امروز سیمان را قابل قبول دانست و بیان کرد: سیمانی‌ها این روزهای به دلیل اخبار قطعی برق مورد اقبال قرار خواهند گرفت و از سویی امروز نیز در بورس کالا با افزایش نرخ همراه بود اما دیگر صنایع بورس چنگی به دل نمی‌زدند. 

*بازار فردا در انتظار قطع‌نامه و دلار
آصفی درباره بازار فردا گفت: فردا آخرین روز معاملاتی این هفته خواهد بود و به دلیل اینکه فعلا بازار شفاف نیست معاملات پرحجمی نخواهیم داشت و شاید ارزش معاملات از امروز هم کمتر باشد با این حال باید دید تکلیف قطع‌نامه شورای حکام و وضعیت دلار چه خواهد شد. 
وی در معرفی صنایع پرپتانسیل بیان کرد: صنعت پالایشی، سیمانی، فولاد و صنایع متاثر از ارز ۴۲۰۰ تومانی مانند روغنی‌ها که اخیرا اصلاح داشته‌اند، صنایع ارزنده‌ای خواهند بود.

خبرنگار: نازنین درویشی

کد خبر 17713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =