اعتراض شرکت های فولاد به قطع برق ۳ ماهه و هشدار به زیان و گرانی محصولات

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با اعلام زیان ۴ میلیارد دلاری صنعت فولاد در سال گذشته و به دلیل قطعی برق، خواهان اصلاح محدودیت های ۳ ماهه تامین برق کارخانجات از وزیر صنعت شد.

به گزارش بیداربورس، در پی برنامه وزارت نیرو برای تکرار رویه قطع برق شرکت های فولادی که منجر به زیان معنادار خواهد شد ، رسول خلیفه سلطانی در نامه ای به رضا فاطمی امین خواهان اصلاح محدودیت های تامین برق کارخانجات فولادی شد و اعلام کرد: سال ۱۴۰۰، فولاد ایران حدود ۶ میلیون تن از برنامه هدف گذاری شده عقب افتاد و موجب تحمیل زیان حدود ۴ میلیارد دلاری به اقتصاد این صنعت شد که عمده دلیل آن محدودیت های انرژی در صنعت فولاد بود.

باتوجه به اینکه عمده بار خاموشی های سال گذشته را فولادسازان به دوش کشیدند در سال جاری انتظار می رفت با اتخاذ تدابیر کارشناسی، محدودیت تامین برق بین همه صنایع توزیع شود و کارخانجات فولادی متحمل خسارات کمتری شوند ولی بخشنامه های صادره از طرف شرکت های برق منطقه ای به هر یک از تولیدکنندگان فولاد، متاسفانه خلاف این انتظار را روایت می کند به گونه ای که تقریباً تمام کارخانجات تولیدکننده فولاد به ویژه در بخش خصوصی حدود ۳ ماه تعطیل خواهند شد.

در پیگیری ها نیز اعلام می شود این محدودیت ها با توافق وزارت صنعت اعمال شده که اگر چنین باشد جای تعجب و تاسف فراوان دارد ! جای سوال اساسی است که چرا دیماند خریداری شده هر یک از کارخانجات تولیدی مبنا قرار نگرفته و میزان مصرف آن هم در شرایط رکود بازار در اسفند ۱۴۰۰ مبنای اعمال محدودیت قرار گرفته است؟

با این همه همانگونه که به خوبی واقفید کاهش تولید فولاد موجب افزایش قیمت محصولات پایین دستی نظیر لوازم خانگی، لوله و پروفیل، ساختمان و حتی خودرو می شود. لذا با عنایت به لزوم تنظیم بازار داخلی و در عین حال توسعه صادرات فولاد در شرایط تحریمی و نیاز ارزی، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ شود که نسبت به اصلاح فوری محدودیت های اعمالی فوق اقدام شود.

بدیهی است همچون گذشته این انجمن آماده مشارکت در مطالعات کارشناسی به منظور مدیریت منصفانه محدودیت های جبری تامین انرژی در جهت کاهش خسات وارده به تولیدکنندگان است.

کد خبر 17722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =