سودآوری شرکت‌ها تحت تأثیر ریسک‌های سیستماتیک

دخالت‌ها و تصمیماتی چون عوارض مختلف، مالیات‌ها و یا برخی سیاست‌گذاری‌های دولت برای اقتصاد و در صنایع مختلف، به عنوان اصلی‌ترین ریسک‌ها، بازار سهام کشور را طی ماه‌های آینده تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

به گزارش بیداربورس، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه از بهمن ماه سال گذشته تا اواسط و همچنین اواخر اردیبهشت ماه سال جاری، رشد نسبتا خوبی را تجربه کرده است به بورسان گفت: پس از افت یک سال و نیم، بازار سرمایه طی ۴ ماه و نیم گذشته رشد خوبی را تجربه کرد و این امر باعث افزایش قیمت اکثر شرکت‌ها بین ۴۰ تا ۵۰ درصد شد.

علیرضا کدیور با اشاره به اینکه همزمان با رشد بازار سرمایه، شاخص بورس حدود ۳۳ درصد و شاخص هم وزن حدود هم ۴۲ درصد رشد کرد، افزود: شاخص بورس رشد قابل توجه و اصلاح نسبتا سریعی را پس از افت سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به همراه داشت.

وی در ادامه به دو عامل مهم این رشد اشاره کرد و گفت: دلیل نخست، مربوط به انتشار اخباری راجع به معامله سهام شرکت‌های خودرویی است، به طوری که تاثیر مثبتی به لحاظ روانی روی معاملات این گروه در کلیت بازار سهام داشت و باعث شد در ابتدا سهام شرکت‌ها و گروه مورد نظر رشد و پس از آن، رشد بر سایر گروه‌ها و سایر شرکت‌ها (به ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط) نیز تسری پیدا کند.

کدیور عنوان کرد: دلیل دوم، افزایش قیمت کالاها در سطح بین المللی و داخل کشور بوده است. به این صورت که بعد از تنش بین اوکراین و روسیه، قیمت کامودیتی‌ها در سطح جهانی و در داخل کشور نیز بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت اکثر کالاهای داخلی، افزایش یافت و رشد برخی شرکت‌ها را به همراه داشت.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره آینده و سرنوشت بورس کشور اظهار کرد: به طور کلی، در بازار دارایی‌ها، بازار سرمایه جزو ارزان‌ترین بازارها در مقایسه با سایر بازارها به شمار می‌رود. در بازار سهام ریسک‌های بسیار بزرگی وجود دارد که روی سودآوری شرکت‌ها تاثیر منفی دارد اما علیرغم این اتفاق، می‌تواند در میان مدت و بلندمدت، باعث رشد بازار سهام شود.

کدیور بیان کرد: ریسک‌های فوق را می‌توان دخالت‌ها و تصمیماتی چون عوارض مختلف، مالیات‌ها و یا سیاست گذاری‌های دولت برای اقتصاد و در صنایع مختلف عنوان کرد که به عنوان اصلی‌ترین ریسک، بازار سهام کشور را طی ماه‌های آینده تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

به گفته کدیور؛ موضوع بعدی، شامل سیاست‌هایی در خصوص افزایش نرخ بهره و تبعات آن است به طوری که باعث افت و یا اصلاح قیمت جهانی کامودیتی می‌شود.

وی اضافه کرد: این دو عامل بازار سرمایه را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد و در مقابل عامل اصلی «افزایش نرخ ارز» بازار را تحت تاثیر مثبت قرار داده و در میان مدت و بلندمدت بازار سهام را رشد می‌دهد.

این کارشناس تصریح کرد: با توجه به بحث‌های سیاسی درباره پرونده هسته‌ای ایران و با توجه به تنگناهای مالی دولت در سال جاری، به نظر می‌رسد، روند نرخ ارز (در بازار آزاد) در سال جاری، صعودی شود و این امر ارزندگی و ارزان بودن سهام شرکت‌ها را برجسته کرده و عاملی برای رشد خوب قیمت سهام خواهد بود.

کد خبر 17751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =