احتمال گرانی سیمان در استان‌های پرمصرف

دبیر انجمن صنعت سیمان با ارائه پیشنهادی برای تقلیل تبعات کاهش ساعت برق گفت:در صورت ادامه رقابت سیمان در بورس کالا این محصول از هفته‌های آینده در استان‌های پرمصرف گران می شود .

به گزارش بیداربورس، عبدالرضا شیخان با اشاره به وضعیت بازار سیمان بعد از اعمال محدودیت‌های مصرف برق در صنایع به ایلنا گفت: بازار سیمان پیش از اعمال محدودیت در مصرف برق ملتهب نبود و شرایط آرامی را پشت سر می‌گذراند اما بعد از اجرای بخش‌نامه محدودیت مصرف برق در صنایع سیمان و فولاد، متقاضیان سیمان برای خرید این محصول به بورس کالا هجوم آوردند و قیمت افزایشی شد.

وی افزود: تبعات افزایش نرخ سیمان در بورس کالا بر نرخ این محصول در بازار آزاد اثر می‌گذارد. قیمت سیمان در بورس کالا رقابتی شده و اگر این روند ادامه داشته باشد به نظر می‌رسد قیمت‌ سیمان از هفته‌های آتی در استان‌های پرمصرف افزایش پیدا کند. بخش خصوصی همواره از دولت تقاضا دارد پیش از اجرای مصوبات از فعالان این حوزه مشورت بگیرد تا با مدیریت، تبعات اجرای مصوبات را به حداقل برسانند.

این فعال صنعت سیمان ادامه داد: کارخانه های سیمان با توجه به نیاز، چندین مگاوات برق خریداری کردند و می‌توانند در شرایط بحرانی ۳۰ درصد مصرف را مدیریت کنند. برای ادامه روند تولید، کاهش التهاب بازار و افزایش عرضه سیمان در بورس کالا بهتر است ۷۰ درصد تقاضای خریداری شده برق از سوی کارخانه های سیمان به آنها تخصیص داده شود اما به نظر می‌رسد این مهم قابلیت اجرا شدن ندارد.

شیخان با بیان اینکه کوره‌های سیمان به حداقل برق نیاز دارند و نمی‌توان آنها را خاموش و روشن کرد، عنوان کرد: ترتیب خاموش و روشن کردن کوره‌ها مشخص است و نمی‌توان بصورت دفعی آنها را خاموش کرد. چرا که آجرهای نسوز ریزش می‌کنند و از آنجایی‌که بخشی از آجرهایی نسوز گران و وارداتی است به کارخانه‌ها آسیب‌های جدی وارد می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهاد انجمن سیمان برای تقلیل تبعات کاهش ساعت برق مصرفی کارخانه‌ها گفت: برق منطقه در روز ساعت استفاده از برق را برای کارخانه‌ها مشخص کند و اجازه فعالیت در شب را بصورت ۱۰۰ درصدی بدهد تا بتوانند کلینکرهایی تولید شده را سایش و در سیلوها بریزند و متقاضیان خرید بتوانند صبح سیمان را از سیلوها برداشت کنند. قیمت پایه سیمان درب کارخانه ۲۸ هزار تومان است که هزینه حمل و نقل، سود عامل و مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت پایه اضافه می‌شود.

کد خبر 17753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =