حرارت اردیبهشت در خرداد فرو نشست!

یک ماه و نیم گذشته برای بازار سرمایه روزهای پرتلاطمی بود؛ شاخص بورس که با عبور از مرز یک میلیون و ششصد هزار واحد فعالان بازار را امیدوار کرده بود، دوباره در سراشیبی قرار گرفت تا جذابیت بازارهای رقیب کماکان برای برخی سرمایه‌گذاران مورد توجه باشد.

به گزارش بیداربورس، در این میان بازار مسکن که به عنوان یکی از بازارهای موازی سرمایه‌گذاری، مخاطبان سنتی و همیشگی خود را دارد، بعد از سپری کردن فروردین ماه که معمولا در رکورد و بلاتکلیفی می‌گذرد، در ماه اردیبهشت به ناگاه با رونق قابل توجه معاملات روبرو شد که افزایش قیمت ها را هم درپی داشت، اتفاقی که با منتشر نشدن آمار رسمی از معاملات و قیمت مسکن در اردیبهشت، در اوایل خرداد هم ادامه داشت. اما جدیدترین شنیده‌ها حاکی از این است که حرارت این بازار در خردادماه ادامه نداشته و آرامش نسبی در بازار مسکن حاکم شده است.

سردرگمی بازار مسکن در هفته‌های اخیر

عدم دسترسی به نرخ‌های متعارف که از معاملات قطعی به دست می‌آید در هفته‌های اخیر بازار مسکن را دچار نوعی سردرگمی کرده بود و در این بین تاخیر در گزارش اردیبهشت ماه بانک مرکزی از تحولات مسکن شهر تهران تا روز گذشته، بر این سردرگمی می‌افزود.

بررسی‌های میدانی گویای آن است که نوسان برخی کالاهای مصرفی باعث تغییر قیمت‌های پیشنهادی مسکن شده بود و عده‌ای از مالکان در هفته‌های گذشته به نرخ‌های دلخواه روی آوردند. بانک مرکزی هم با گذشت ۱۶ روز از خردادماه هنوز گزارش اردیبهشت ماه را درخصوص قیمت و تعداد معاملات مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه ارایه نکرده بود که همین مساله فضای شایعات را درخصوص تغییر قیمت‌ها در اردیبهشت دامن بزند. بانک مرکزی در ماه‌های گذشته معمولا ششم یا هفتم هر ماه گزارش ماه قبل را منتشر می‌کرد اما بازار مسکن در خردادماه ۱۴۰۱ دچار نوعی گیجی شده بود که یکی از دلایل آن می‌تواند عدم دسترسی به قیمت‌های رسمی از طریق معاملات قطعی باشد.

حذف قیمت آگهی‌ها با بازار چه کرد؟

از آذرماه سال ۱۳۹۶ که به نوعی آغاز رشد بازارهای ارز، طلا و مسکن محسوب می‌شود رقابت منفی در تعیین قیمت‌ها برای بازار مسکن، این بازار را در مسیر رکوردهای افزایشی قرار داد. به دنبال آن شاهد نوعی هرج و مرج قیمتی در سایت‌های فروش ملک بودیم که صدای رییس اتحادیه مشاوران املاک را در آورد. مصطفی‌قلی خسروی، اواخر سال گذشته گفته بود: متوسط قیمت مسکن در تهران طبق آمار رسمی حدودا متری ۳۲ میلیون تومان است اما میانگین قیمتهای پیشنهادی در سایتهای فروش بیش از ۵۰ میلیون تومان است. این یعنی هر کس هر قیمتی دلش می‌خواهد برای خانه خود تعیین می‌کند و مدیران این سامانه‌ها هیچ نظارتی بر آن ندارند. بارها اعلام کردیم نرخهای دلبخواه باعث ایجاد تنش در بازار مسکن می‌شود اما کماکان شاهد قیمتهای کاذب در سامانه‌های ملکی هستیم.

از طرف دیگر مهدی سلطان‌محمدی ـ کارشناس بازار مسکن در مخالفت با حذف قیمت بیان می‌کند: اگر اجازه داده شود که گردش آزاد اطلاعات وجود داشته باشد در صورتی که ۱۰ واحد نزدیک به خواسته خود در همین اطلاعات داشته باشید می‌توانید انتخاب بهتری هم داشته باشید؛ چراکه از تنوع بیشتری برخوردار است. کسی که قصد خرید خانه دارد از خردی برخوردار است که انتخاب بهتری می‌تواند داشته باشد نه اینکه حق‌های انتخاب از او سلب شود. بهترین راه این است که گردش بهتر اطلاعات را فراهم کرد و اجازه دهیم به بهترین نحو ممکن و با حق انتخاب‌های بیشتری انجام شود. باید در نظر داشت که قیمت‌گذاری‌های مجازی موجب جهش قیمت نمی‌شود.

قیمت رسمی مسکن ۳۶ میلیون تومان را رد کرد

با توجه به اینکه تازه‌ترین آمار حاکی از افزایش قیمت و تعداد معاملات مسکن در تهران طی اردیبهشت ماه سال‌جاری است، در این ماه قیمت خانه فقط در مناطق ۱ و ۲۲ با کاهش قیمت نسبت به ماه قبل مواجه شده و باقی مناطق افزایش قیمت داشته‌اند. براساس آخرین آمارها متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران طی اردیبهشت ماه به ۳۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۱ و ۲۶.۲ درصد افزایش یافته است.

همچنین، تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود ۱۰.۵ هزار فقره بوده که در مقایسه با ماه قبل ۲۰۶.۱ درصد زیاد شده است که در این بین، بررسی جزئیات متوسط قیمت هر متر خانه و تعداد معاملات انجام شده در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران نشان می‌دهد که بیشترین قیمت هر متر خانه ۷۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در منطقه ١ و کمترین آن با ۱۸ میلیون و ۳۶۳ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است.

علاوه براین، در اردیبهشت ماه امسال در مناطق ۱ و ۱۸ تهران به ترتیب معادل ۴۲۸ و ۲۵۳ فقره خانه معامله شده که نسبت به ماه قبل با افزایش قابل توجه مواجه شده است.  از سوی دیگر، بررسی گزارش بانک مرکزی از نظر تفاوت متوسط قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه سال جاری بیانگر این است که ۲۰ منطقه از تهران با افزایش قیمت مسکن در ماه موردنظر مواجه شده‌اند.

هیجان بازار مسکن در اردیبهشت طبیعی بود؟

یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه رونق معاملات مسکن در اردیبهشت قابل پیش‌بینی بود و معمولا هر ساله اتفاق می‌افتد گفت: به نظر نمی‌رسد این رشد در ماه های آینده ادامه پیدا کند؛ کما اینکه در خردادماه شاهد افت بازار هستیم.

سعید لطفی اظهار کرد: معمولا در ماه‌های پایانی و ابتدایی هر سال بازار مسکن رونق می‌گیرد و غالبا با مقداری افزایش قیمت همراه است. به همین خاطر رشد معاملات مسکن در اردیبهشت ۱۴۰۱ قابل پیش‌بینی بود. امسال یک عامل محرک در هیجان بازار تاثیرگذار بود. وی افزود: با توجه به تغییر قیمتی که در کالاهای اساسی ایجاد شد و انتظارات تورمی، قیمت مسکن در تهران به طور میانگین ۶.۱ درصد نسبت به فروردین افزایش پیدا کرد. البته نرخهای پیشنهادی بالاتر از این رقم بود اما لزوما قیمتی که مدنظر فروشنده است در معاملات تحقق پیدا نمی‌کند.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد رشد هیجان‌گونه بازار در ماههای آینده ادامه یابد، گفت: چیزی که ما از کف بازار مشاهده می‌کنیم در خردادماه بازار افت کرده است. با توجه به جهش سنگین قیمت خانه طی چهار سال گذشته بازار ملک ظرفیت افزایش شدید قیمت را ندارد.

وی درباره عوامل محرک بازار مسکن اظهار کرد: تورم عمومی، هزینه‌های ساخت، توان طرف تقاضا و  تغییرات بازارهای موازی می‌تواند بر بازار مسکن تاثیرگذار باشد. به هر حال وقتی با تورم مواجهیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم رشد قیمت مسکن صفر شود. فقط به دلایل متعدد ممکن است سرعت رشد آن کاهش یابد که از سال گذشته تاکنون این روند بر بازار مسکن حاکم بوده است.

لطفی درخصوص پیش‌بینی بازار مسکن در سال جاری خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون قیمتها به ثبات رسیده و احتمالا همین روند در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه می‌یابد. نوسانات ماهیانه دور از انتظار نیست اما در روند کلی انتظار یک بازار باثبات را در مقایسه با تورم عمومی و دیگر بخشهای اقتصادی داریم.

کد خبر 17762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =