قطع‌نامه شورای حکام علیه ایران

هفته گذشته آمریکا، انگلیس، آلمان، و فرانسه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرده‌اند که در آن ایران به عدم همکاری کامل با آژانس متهم شده و این قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام با ۳۰ رای موافق، دو رای مخالف (روسیه و چین) و سه رای ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسیده است.

*روی کار آمدن قطع‌نامه پس از دو سال

به گزارش بیداربورس آخرین قطع‌نامه‌ای که در شورای حکام علیه ایران منتشر شد، به دو سال قبل بر می‌گردد و در این مدت قطع‌نامه جدیدی علیه ایران صادر نشده است. به خصوص در شرایطی که مذاکرات وین در جریان بود و این امید وجود داشت که طرفین به توافق جدیدی برسند و با تصویب این قطع‌نامه فضای سیاسی در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

*پرونده ایران دوباره به شورای امنیت می‌رود؟

به عقیده کارشناسان این پرونده به سرعت به شورای امنیت نخواهد رفت و شورا به ایران فرصت خواهند داد تا به خواسته‌ها عمل کند.

اگر در مرحله بعدی هم ایران به درخواست‌های شورا توجه نکند، باز هم احتمال ارجاع پرونده هسته‌ای به شورای امنیت کم است و ممکن است قطعنامه تندتری علیه ایران صادر شود. اگر آن زمان ایران کماکان مخالفت خود را با شورای حکام و قطعنامه دوم نشان دهد احتمال ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد.

*مکانیسم ماشه علیه ایران فعال می‌شود؟

اگر پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت برود چه می‌شود؟ آن زمان این احتمال وجود دارد که مکانیسم ماشه علیه ایران فعال شود و به عبارتی کلیه تحریم‌هایی که به موجب توافق ۲۰۱۵ رفع شده بود دوباره احیا می‌شود.

نکته: البته به گفته یوسف مولایی، حقوق‌دان حوزه بین‌الملل برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران، الزاما نیازی نیست که پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده شود و ممکن است حتی بدون طی کردن این مراحل چنین اتفاقی رخ دهد.

سوالی که در این شرایط پیش می‌آید این است که با برگشتن دوباره تحریم‌ها روند بازارها به کدام سو خواهد رفت؟

*شوک قطع‌نامه شورای حکام به بازارها

  • دلار

اخیرا خبرهای ضدو نقیض برجامی و کمرنگ شدن احتمال احیای برجام موجب جان گرفتن دلار و رشد آن شده بود و این روزها هم که موضوع قطعنامه شورای حکام علیه ایران روی کار آمده و مانند سوختی برای لوکوموتیو دلار شده طوری که دلار توانسته در کانال 32 هزار تومان به رشد خود ادامه دهد.  

نائب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران همچنین در این باره گفته که رای اجلاس حکام نتیجه خوبی برای کشور ما نخواهد داشت و انتظار می رود بزودی شاهد رسیدن دلار به کانال 35 هزار تومانی باشیم.

  • بورس

در خصوص تاثیرات قطع‌نامه شورای حکام بر بازار بورس نظرات متفاوتی وجود دارد و برخی از کارشناسان بر این باور هستند که این قطع‌نامه موجب اصلاح بازار در کوتاه مدت خواهد شد و بعد از آن به روند معمول خود بازخواهد گشت بنابراین تاثیر قابل توجهی نخواهد گذاشت.

اما دسته‌ای دیگر از کارشناسان معتقدند که هر کشوری برای رشد و شکوفایی نیاز به روابط بین‌المللی دارد و درصورتی که روابط ایران با کشورهای دیگر قطع شود صنایع صادرات محور بازارسرمایه به مشکل برخواهند خورد و در روزهای آینده شاهد ریزش شدید بورس خصوصا در سهم‌های شاخص ساز خواهیم بود و از طرفی خروج پول حقیقی از بازار نیز شدت خواهد گرفت.  

  • طلا، سکه، مسکن و ...

همزمان با افزایش قیمت دلار شاهد کاهش ارزش پول ملی خواهیم بود در همین راستا بازارهای موازی نیز با افزایش قیمت همراه خواهد بود.

از سویی دیگر پول‌های سرگردان حقیقی که از بازارسرمایه خارج خواهند شد به احتمال زیاد به سمت این بازارها که امن‌تر به حساب می‌آیند حرکت خواهند کرد.

خبرنگار: نازنین درویشی

کد خبر 17836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =