انتخاب بورس کالا برای شفافیت در خرید کالاها

پس از اینکه شهرداری تهران نسبت به انتخاب بورس کالا به عنوان بستر شفاف‌ساز برای تامین نیاز و فروش اموال و املاک مازاد خبر داده بود، اکنون سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) هم به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه در راستای پیشبرد برنامه‌های مربوط به چابک سازی، همکاری جدی و مستمر با بورس کالا را در دستورکار قرار داده است.

به گزارش بیدار بورس، وحید حسن پور، مدیرعامل کارگزاری صبا تامین با اشاره به این موضوع که شرکت های زیرمجموعه شستا علاوه بر فروش محصول‌ها در بورس کالا اقدام به خرید از این بازار نیز کرده اند، گفت: برای نمونه  مس باهنر و نفت پاسارگاد بیشتر خریدهای خود را از بورس کالا انجام می دهند و چنانچه موقعیتی فراهم شود که محصول‌های مورد نیاز سایر واحدهای زیرمجموعه نیز در بورس کالا عرضه شود، تمایل این شرکت ها به جهت بحث شفافیت و الزام شستا مبنی بر شفافیت خرید و فروش شرکت ها، نسبت به خرید از بورس کالا زیاد است.

وی ضمن ارایه آماری از خرید مجموعه های زیرمجموعه شستا از بورس کالا در دوره منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ اظهار کرد: در سالی که گذشت، شرکت های نفت ایرانول، نفت پاسارگاد، صنایع مس شهید باهنر، کارخانه‌های لوازم خانگی پارس، کلرپارس، پتروشیمی آبادان، چوب خزر کاسپین، نیروکلر، زغال سنگ پرورده طبس، سیمان سفید نی ریز، شیمی بافت و آنتی بیوتیک سازی ایران به میزان یک میلیون و ۳۳۰ هزار و ۹۵۸ تن انواع کالا و محصول از بورس کالا خریدند که ارزش این معاملات نزدیک به ۱۶ هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان بود.

حسن پور با تاکید این نکته که شستا در بحث خرید از بورس کالا پیشران بوده است، ادامه داد: محصول‌های خریداری شده از سوی این شرکت ها شامل وکیوم باتوم، لوب کات، آمونیاک، سیمان، مس، ورق، سلاپس واکس، شمش، پلی استایرن، نرمال پارافین، بنزن، پلی وینیل کلراید، سود کاستیک، اسید استیک، تیرآهن، سبد میلگرد، تری اتانول آمین و منو اتیلن گلایکول بودند.

وی افزود: نکته قابل توجه در همکاری و ارتباط شستا با بورس کالا، عرضه محصول‌ها از بستر بورس کالا بود و مهم ترین آنها سیمان بود که برای نخستین بار از سوی شرکت های زیرمجموعه شستا صورت گرفت.

 مدیرعامل کارگزاری صبا تامین مهم ترین مزیت خرید از بورس کالا را که دلیل اصلی تمایل شرکت های زیرمجموعه شستا برای آن بوده، شفافیت در معاملات عنوان کرد و گفت: با سازوکارهای بورس های کالایی، شفافیت در فرآیند انجام معاملات شکل می‌گیرد و قیمت کشف شده برآیندی از عرضه و تقاضاست.  

به گفته  وی استفاده از ابزارهای جدید، روش های نوین تامین مالی و گواهی سپرده کالایی از دیگر مزیت های معاملات در بورس کالاست که شرکت ها در بیرون از بازارهای کالایی قادر به دریافت این ابزارها نیستند.

حسن پور با اشاره به برنامه راه اندازی صندوق های کالایی در این مجموعه کارگزاری همچنین گفت: عرضه املاک شستا از جمله برنامه های جدی در دستورکار در سال جاری است. همچنین مشارکت در انتشار اوراق سلف موازی استاندارد با هدف تامین مالی صنایع نیز در صورت لزوم دنبال می شود.

کد خبر 17876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =