قیمت سکه در بورس به ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید

گواهی سپرده یک روزه سکه طلا، امروز با شکستن سقف تاریخی خود، قیمت ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را ثبت کرد. سکه در بازار آزاد نیز با افزایش ۷.۷ درصدی مواجه شد. گواهی سپرده سکه طلا در سال ‌های اخیر، به واسطه مزایایی که نسبت به سکه فیزیکی دارد، به یکی از گزینه‌ های محبوب برای سرمایه گذاری تبدیل شده است.

به گزارش بیداربورس به نقل از اقتصادآنلاین بورس امروز در آغاز معاملات خود شاهد رکورد شکنی قیمت سکه بود. گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه در معاملات بورس از قیمت ۱۶میلیون تومان، عبور کرد و در پایان معاملات امروز، با رشد ۴.۵درصدی، قیمت ۱۶میلیون و ۳۰۰هزار تومان را به ثبت رساند. سکه در بازار آزاد هم به موازات بورس، افزایش قیمت داشت و رقم ۱۶میلیون و ۱۰۰هزار تومان را به ثبت رساند.

سکه طلا از ابتدای امسال روندی کاملا صعودی را پشت سر گذاشته و در این مدت، گواهی سکه در بورس حدود ۳۹درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. به علاوه قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز در مدت مشابه ۳۴درصد افزایش یافته است.

گراف زیر، روند قیمتی گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه را از ابتدای سال ۱۴۰۱ را نمایش می‌دهد.

1

*گواهی سپرده سکه چیست؟

گواهی سکه یک روزه، یکی از ابزارهای مالی بازار سرمایه ایران است که در بورس خرید و فروش می‌شود. بنابراین عرضه و تقاضا قیمت آن را تعیین می‌کند.

فروشندگان سکه، در این روش از فروش، سکه‌های خود را به انبار بانک‌ها منتقل می‌کنند و در ازای آن گواهی سپرده طلا دریافت می‌کنند. سپس این گواهی را نزد کارگزاری خود برده، سکه تحویل داده شده را به پرتفوی خود اضافه کرده و آن را در بازار می‌فروشند.

خریداران نیز پس از خرید این گواهی از طریق حساب کارگزاری خود، می‌توانند آن را به همان صورت در پرتفوی خود نگهداری کنید یا با هماهنگی کارگزاری می توانند نسبت به دریافت فیزیکی سکه از بانک عامل اقدام کنند.

معامله این سکه با قیمت کشف شده در عرضه و تقاضا، پوشش ریسک نگهداری سکه به صورت فیزیکی، معاف از مالیات بودن و عدم نیاز به پرداخت کارمزدهای صرافی‌ها، از مهم‌ترین مزایای خرید و فروش گواهی یک روزه، نسبت به سکه فیزیکی است.

کد خبر 17909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =