۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۶
بانک فراساحل(آف‌شور بانک) چیست؟

آف شور بانک به عملیات بانکی اطلاق می‌شود که توسط یک بانک واقع در منطقه یا سرزمینی غیراز سرزمین اصلی که اغلب جزایر متعلق به دولت حاکم بر سرزمین اصلی به شمار می‌روند با اشخاص غیرمقیم و با پول خارجی و در مقیاس بزرگ انجام می‌شود.

به گزارش ببیداربورس عبارت آف شور ( Offshore ) در لغت به معنای ساحل یا هر چیزی که مربوط به ساحل می‌شود است اما اگر بخواهیم از دید تجاری به آن نگاه کنیم و به معنای آن بپردازیم به مفهوم نقل مکان به جهت کم کردن هزینه‌ها و افزایش‌سود است.

آف شور بانک به عملیات بانکی اطلاق می‌شود که توسط یک بانک واقع در منطقه یا سرزمینی غیراز سرزمین اصلی که اغلب جزایر متعلق به دولت حاکم بر سرزمین اصلی به شمار می‌روند با اشخاص غیرمقیم و با پول خارجی و در مقیاس بزرگ انجام می‌شود.

*آف‌شور بانک در دنیا

هم‌اکنون حدود ۵۷ کشور یا منطقه آف‌شور اقتصادی در جهان وجود دارد که از این میان می‌توان چین، بحرین، برمودا، جزایر ویریجین، دومینیکا، هنگ‌کنگ، ژاپن، ماکائو، پاناما، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، لوکزامبورگ، اروگوئه، سوییس و چند منطقه در آمریکا را نام برد.

*تاریخچه پیدایش آف‌شور بانک

تاریخ دقیق شکل‌گیری اولین بانک فراساحلی و مرکز مالی فراساحلی نامعلوم است. اما توسعه بانک‌های فراساحلی به شکل کنونی، در دهه 1970 آغاز شد و توسعه یافت.

 ادامه روند توسعه و رشد این نوع بانکداری باعث شده است که داراییهای بانک‌ها و نهادهای مالی فراساحلی در حدود 10 درصد تولید ناخالص داخلی جهان باشد.

*مزایای بانک فراساحل

· افتتاح حساب به ارزهای مختلف رایج

· اینترنت بانکینگ قوی قابلیت صدور حواله‌های بین‌المللی

· صدور دسته چک‌های بین‌المللی

· صدور کارت‌های ویزا و مسترکارت

· محرمانگی بالا

· مالیات صفر درصد

*پای بانک فراساحل به ایران باز می‌شود؟

سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور اخیرا از موافقت بانک مرکزی با تأسیس بانک فراساحل خبر داده و تاسیس این بانک را کمک کننده به جذب ارز صادراتی برای اشخاص، بانک‌های خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور و همچنین فروش اوراق و ضمانت‌نامه‌های ارزی در زمان تحریم‌ها به شمار آورده است.

*مستقل اما زیر نظر

این بانک مستقل از بانک مرکزی است، اما بانک مرکزی بر روی آن نظارت خواهد داشت تا حدی که شیوه‌نامه‌های اجرایی این بانک را بانک مرکزی تدوین خواهد کرد.

*ترکیب سهامدارن این بانک

در این کنسرسیوم هم اشخاص حقیقی و هم حقوقی حضور دارند، و طبق وعده‌ها صرفاً مناطق معتبر پولی و بانک در لیست قرار خواهد گرفت.

*صف خرید دلار میشکند؟

چند روزی از خبر سرقت صندوق‌های امانات بانک مرکزی می‌گذرد و طبق آمارها بیشتر اموال سرقت شده دلار بوده است.  

از سویی دیگر تعداد دلارهایی که در بالشت‌ها مخفی شده‌اند نیز کم نیست و باتوجه به این آمارها ایجاد این بانک می‌تواند کمک شایانی به جمع‌آوری ای دلارها و درنهایت تاثیرگذاری روی تقاضاو قیمت دلار داشته باشد. درواقع دلارهایی که بی هدف نگه داشته می‌شوند با هدایت به این بانک در مسیر توسعه اقتصادی به کار گرفته می‌شوند. از سوی دیگر افرادی که قصد مهاجرت دارند هم بجای ایستادن در صف خریدهای طولانی دلار و ایجاد تقاضا در کف بازار میتوانند از آپشن‌های این بانک در خصوص صدور حواله‌ و چک‌های بین‌المللی استفاده کنند.

*دور زدن تحریم‌ها

خارج شدن آمریکا از برجام موجب کوچ سرمایه‌گذاران خارجی شد که حضور آن‌ها در کشور رشد اقتصادی را در بر داشت حالا اگر این بانک در ایران تشکیل شود، درصورتی که در دایره تحریم‌های سوئیفت قرار نگیرد نه تنها زمینه حضور سرمایه گذار خارجی را فراهم میکند بلکه میتواند زمینه برگشت ارزهای بلوکه شده را هم ایجاد کند.  

خبرنگار: نازنین درویشی 

کد خبر 17911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =