آینده تلخ آتی سکه در انتظار گواهی سپرده سکه است؟

سکه تمام بهار آزادی که در ابتدای سال در حوالی قیمت ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله میشد، این‌روزها و به پیروی از نرخ دلار به ۱۶ میلیون تومان رسیده و رشدی حدود ۳۴درصدی را به ثبت رسانده است. همپای نرخ سکه در بازار آزاد، گواهی سپرده سکه هم در بورس کالا روند صعودی داشته و توانست با رکوردزنی‌های پی‌درپی، رشد حدود ۴۰ درصدی را به ثبت برساند.

به گزارش بیدار بورس، سکه تمام بهار آزادی که در ابتدای سال در حوالی قیمت ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله میشد، این‌روزها و به پیروی از نرخ دلار به ۱۶ میلیون تومان رسیده و رشدی حدود ۳۴درصدی را به ثبت رسانده است. همپای نرخ سکه در بازار آزاد، گواهی سپرده سکه هم در بورس کالا روند صعودی داشته و توانست با رکوردزنی‌های پی‌درپی، رشد حدود ۴۰ درصدی را به ثبت برساند.

چرا سکه گران شد؟

نبود چشم‌اندازی روشن از برجام، سیاست‌های مبهم اقتصادی دولت، روند تورم و ... در کنارهم سرمایه‌گذاران را مجاب کرده که از یک سو نگهداری ریال اشتباه و از سوی دیگر باید در بازاری سرمایه‌گذاری کنند که به دور از قیمت‌گذاری دولتی و دستوری باشد. در میان بازارهای موازی، مسکن به حدی گران شده که درصد بالایی از سرمایه‌ها کفاف سرمایه‌گذاری در این بازار را نمیدهد، از این رو اقبال به سمت دلار و سکه‌ای رفته که از گذشته به اشتباه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای در ذهن سرمایه‌گذاران جا افتاده‌اند.

با زد و بند قیمت‌ها کنترل نمیشود

از روزهای ابتدایی آغاز روند صعودی قیمت سکه و دلار، خبرهایی مبنی بر بازداشت سرشاخه‌های معاملات فردایی طلا و ارز که به بازار جهت میدادند شنیده شده که چندان هم برای ما غریبه نیست. در سال‌های گذشته بازداشت و اعدام تعدادی از سلاطین بازارهای موازی با هدف کنترل بازار اتفاق افتاد اما به نظر میرسد چندان هم راهکار موفقی نیست، چراکه بار نخست که سلطان سکه اعدام شد، سکه در کانال ۳ میلیون تومانی بود و امروز در کانال ۱۶ میلیون تومانی

رکوردزنی‌های سکه در بورس 

در روزهایی که دیگر صندوق امانات بانک‌ها هم برای حفظ دارایی فیزیکی امن نیست، سرمایه‌گذاران به دنبال بهره بردن از نوسانات قیمتی دلار و سکه از مسیر امنی هستند. از این رو به نظر میرسد گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا، گزینه‌ مناسبی باشد. گواهی سپرده سکه طلا یکی از ابزارهای مالی است که از سال ۹۴ با هدف افزایش امنیت و آرامش خاطر سرمایه‌گذاران، کشف قیمت رسمی سکه و شفافیت قیمتی آن به وجود آمد. حذف ریسک‌های سرقت، تقلبی بودن سکه فیزیکی و در مقابل احساس امنیت خاطر و نیز قابلیت خرید و فروش سکه به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری و در صورت معامله دو طرفه در سپرده (خرید، فروش) حذف از مالیات از مزایای این نوع معامله به حساب می‌اید.

خاطرات تلخ آتی سکه تکرار میشود؟

مرداد ۹۷ بود که اتی سکه با رسیدن قیمت سکه به ۳ میلیون و ۲۰۰ تومان در تحویل دی ماه، به بهانه گرانی سکه و جهت‌دهی به بازار آزاد تعطیل شد، البته مشخص بود که این راهکار غیرکارشناسی و محکوم به ناکامی است؛ چراکه قیمت سکه در این سال‌ها، همچنان صعودی بالا می‌رود؛ درحالی‌که معاملات بر بستر بورس می‌توانست روند قیمت‌گذاری این محصول را شفاف و حجم بالای نقدینگی را به سمت خود جذب کند. این پیشینه همچنان سرمایه‌گذاران را نگران میکند که مبادا اتفاقات غیرکارشناسانه‌ای که در آتی سکه افتاد برای گواهی سپرده هم تکرار شود.

گواهی سپرده سکه در بورس کالا به بازار آزاد جهت نمیدهد

روح الله فرهادی، کارشناس حوزه بورس کالا با تاکید بر عدم تاثیر نرخ سکه در بورس کالا در بازار آزاد، به بیدار بورس گفت: باتوجه به نزدیکی قیمت در بازار آزاد و گواهی سپرده طلایی میتوان گفت بازار کالایی به هیچ وجه جهت دهی به بازار آزاد نخواهد داشت و به طبع آن انتظار داریم اتفاقات آتی سکه برای این گواهی تکرار نشود.

ترجیح خرید سکه از بورس نسبت به بازار سنتی

وی درخصوص دلیل اقبال بازار به گواهی سپرده سکه و رکوردزنی‌های این گواهی در روزهای اخیر بیان کرد: نوسانات نرخ ارز به خصوص روند صعودی نرخ دلار، زمینه افزایش نرخ سکه طلا را فراهم کرده اما به دلیل نقدشوندگی گواهی سپرده سکه، معافیت مالیاتی، امنیت بالا و راحتی فروش آن نسبت به سهام در بورس بسیاری از سرمایه‌گذاران برای خرید سکه، بازار سرمایه را به بازار آزاد ترجیح میدهند.

این کارشناس کالایی با اشاره به اینکه این گواهی‌های سپرده با بازار نقد هیچ تفاوتی ندارد، افزود: در بازار فیزیکی معاملات در بازار سنتی و خرده‌فروشی‌ها انجام شده و در معاملات بورسی این معاملات با اوراق منتشر شده در بانک رفاه، ملت، سامان و... انجام میشود. از این رو در ذات هیچ تفاوتی غیر از بعد فیزیکی آن ندارد.

جلوی معاملات گواهی سپرده گرفته میشود؟

فرهادی یکی از دلایل افزایش تقاضا در خرید سکه بورس را نقد شوندگی آن دانست و تصریح کرد: به دلیل وجود پول در بازار سهام، سرمایه گذار به راحتی میتواند سکه خود را با قیمت مناسب نسبت به بازار سبزه میدان معامله کند، به عبارت دیگر به نظر میرسد معاملات در بازار آزاد هیچگاه به رونق این معاملات در بورس کالا نباشد چرا که فضا و تعداد مشتریان اجازه این مهم را نمیدهند، با این حال معاملات در گواهی سپرده از جنس معاملات آتی نیست و نمیتواند به بازار آزاد جهت دهد.

افزایش نرخ سکه سوغات قیمت دلار

وی در پیشبینی نرخ سکه برای روزهای آتی گفت: افزایش قیمت سکه رابطه مستقیمی با نرخ دلار دارد، از این رو اگر بانک مرکزی بتواند نرخ دلار را کنترل کند، افسار قیمت سکه هم کشیده میشود اما اگر بانک مرکزی در این ماموریت شکست بخورد، در صورت رسیدن دلار به محدوده های بالاتر باید منتظر افزایش نرخ سکه هم باشیم.

بانک مرکزی توان کنترل نرخ ارز را دارد

با اشاره به جلسه امروز بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز گفت: به نظر میرسد بانک مرکزی به قدری ذخیره ارزی داشته باشد که بتواند با استفاده از ابزارهای خود نرخ دلار را کنترل کند.

وی اضافه کرد: تجربه نشان داده بانک مرکزی با ابزارهای سیاست پولی خود ازجمله نرخ بهره، جذاب کردن اوراق خزانه و همچنین ورود جدی به بازار ارز و مدیریت نقدینگی ریالی این قدرت را دارد تا بازار ارز را تا حدی کنترل کند.

این کارشناس بازار با اشاره به اینکه در این روزها برای ثبات نرخ ارز باید شاهد ورود مستقیم بانک مرکزی در بازار باشیم، افزود: یکی از اقدامات بانک مرکزی برای بهبود شرایط بازار ارز را میتوان در ثبات نرخ نیمایی دانست با این اوصاف انتظار میرود با تلاش های بانک مرکزی در میان مدت شاهد قیمت ۲۵ تا ۲۶ هزار تومانی برای دلار نیما و ۳۰ تا ۳۱ تومانی برای دلار آزاد باشیم.

کد خبر 17949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =