خطیب زاده: قطعنامه شورای حکام اقدام کاملاً سیاسی و از پیش طراحی شده بود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره قطعنامه صادره علیه ایران در شورای حکام آژانس بیان کرد: این یک اقدام کاملا سیاسی و طراحی شده بود. در مسیری که بین ایران و آژانس تعریف شده بود خلل ایجاد کرد و بر اساس بیانیه مشترک که ۱۵ اسفند بین ایران و آژانس توافق شده بود رفت و برگشت‌هایی انجام شد این اقدام تغییر لحن و گفت‌وگو و بیان‌های گروسی نشان می‌دهد از یک دستورپذیری از یک مرکز انجام شده است. قطعا نمی‌توانستیم این اقدام سیاسی غیرفنی را بدون پاسخ بگذاریم و اقدامات لازم را انجام دادیم که اقداماتی قاطع و متناسب بود.

به گزارش بیدار بورس، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری امروز صبح در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات یکی از مقامات ترکیه در خصوص منشاء ریزگردها و عدم حضور ایران در کنوانسیونی درباره ریزگردها در ساحل عاج گفت: ایران یکی از بنیانگذاران کارگروه مبارزه با ریزگرد است. چه در جلساتی که در سال‌های گذشته و  چه در جلساتی که در فائو برگزار شده ایران حاضر بوده است. در مجامع بین‌المللی نظرات ایران چگونه منتقل و مستند می‌شود ضبط شده است. بزرگ نمایی درباره مواضع کشورهایی غیر از ایران کمکی به اصل موضوع نمی‌کند. ایران تلاش کرده با رویکرد منطقه‌ای این موضوع را حل کند. مدیریت اشتباه آب‌ها و سدسازی‌ها در رودهای بالادستی وجود داشته است. جواب مشترک لازم دارد و باید در فضای غیرسیاسی آن را دنبال کرد.

خطیب زاده تاکید کرد: هفته گذشته سفر امیرعبداللهیان را به هند داشتیم. در این سفر علاوه بر ملاقات با نخست‌وزیر، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی هند دیدار داشت با ایرانیان و تجار در حیدرآباد، بمبئی و دهلی نو دیدار داشت. سه توافقنامه و یادداشت تفاهم در این سفر به امضا رسید که برای پیگیری دیپلماسی منطقه‌ای است.

او در ادامه خبر داد: فردا وزیر خارجه پاکستان به تهران خواهد آمد. رئیس جمهور ترکمنستان هم به ایران می‌آید. رئیس مجلس ارمنستان در این هفته عازم ایران است و همزمان سفرهای امیرعبداللهیان وزیر خارجه در هفته بعد پیگیری می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر گروسی به رژیم صهیونیستی گفت: با یک کنشگر و رژیم یاغی در منطقه روبرو هستیم که بیش از هفت دهه است تداوم دارترین رفتارهای تروریستی، جنگ طلبانه، قانون گریز را در نظام بین‌الملل به منصه ظهور گذاشته این رژیم از هیچ تلاشی فروگذار نکرده که ساختارهای حقوق بین‌الملل را به سخره بگیرد و همه را با چک سفید امضای برخی کشورهای مدعی انجام داده است. جای تاسف است مدیرکل آژانس به عنوان کارگزار آژانس این ساختار را در اختیار چنین رژیم قانون گریزی قرار دهد. یعنی توسط کارگزار ساختار را به سخره گرفته و به چالش کشیده است. فکر می‌کنم پیام این سفر مثل هر اقدام غیردپیلماتیک دیگر روشن است. مدیرکل باید نگران بی طرفی و استقلال باشد. طبق بند اساسنامه، آژانس وظیفه قطعی داشت و در زمان غلط و جای غلط افراد غلط را ملاقات کرده است. پاسخ ما داده شده و امیدواریم تصحیح رویه شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره تعیین سفرای ایران در فرانسه، انگلیس و سازمان ملل اظهار داشت: فرآیندهای بوروکراتیک بخشی از آن در وزارت خارجه است ولی فرآیندهای خاص خود را دارد. تغییر و تحولات در وزارت خارجه انجام شده و همزمان انجام می‌شود و چرخش نیروها در وزارت خارجه مطرح بوده است. نماینده ما در آژانس مورد سؤال واقع شده است سرپرست وزارت خارجه آقای غائبی به عنوان نماینده ما با هماهنگی وزارت خارجه و دستگاه‌های مربوطه کارها را انجام می‌دهد. اینکه سفیر ما برخی مراحل بوروکراتیک انجام شود غریب‌آبادی به دلایل شخصی می‌خواست زودتر برگردد.   برخی کشورها در مرحله آگرمان و ویزا و برخی در مراحل داخلی است.  

این دیپلمات در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود با گزینه‌های وزارت خارجه مخالفت‌هایی در نهاد ریاست جمهوری صورت می‌گیرد، گفت: فرآیندهای معمول به صورت عادی در حال انجام است. حتما فرآیند سفیر و اعزام سفیر با حساسیت و دقت نظر بالایی انجام شود و شاید باعث شده این برداشت پیش بیاید. برخی کشورها در مرحله گرفتن آگرمان از دولت میزبان است که پس از آن سفرا اعزام می‌شوند.

خطیب‌زاده درباره اظهارات گروسی اظهار کرد: ایشان باید در رفتار خود بازنگری کند و توجه داشته باشد. ایشان فراتر از وظایف خود اظهاراتی را مطرح می‌کند و دیروز در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها مطالبی را درباره اقتصاد ایران مطرح کرد که طرح این اظهارات از سوی ایشان غلط است. اگر گزارش شتاب زده و اظهارات سیاسی ایشان نبود شاید جایگاه آژانس در راستی آزمایی اینگونه نبود. اقدامات ایران مطابق النعل بالنعل در چارچوب آژانس است. آنچه ایران متوقف کرده اقدامات داوطلبانه بوده است. تمامی دوربین‌های پادمانی هنوز در جای خود قرار دارد و وقتی طرف مقابل از مصلحت مرضی الطرفینی عبور می‌کند مختار هستیم از تعهد اخلاقی عبور کنیم. اقدامات ایران هیچ نگرانی اشاعه‌ای ندارد و ایران جزو پادمان است. بهتر است به طرف‌هایی که عضو ان. پی. تی نیستند متمرکز شود. ایران کشوری بوده که بیشترین نظارت را بر روی برنامه هسته‌ای خود داشته است.

خطیب‌زاده درباره آینده برجام گفت: آنچه ایران در کاهش تعهدات برجامی خود انجام داده در پاسخ به اقدامات طرف مقابل بوده است. سال‌هاست که برجام برای ایران کار نکرده و توافق منافع اقتصادی برای مردم ایران نداشته است. یک مقدار طرف های مقابل این روزها را تحمل کنند که برخی ابعاد فنی آن کاهش یابد و آنها ببیند کاهش تعهدات یعنی چه. تمام اقدامات ایران برگشت پذیر است. اگر توافق فردا در وین نهایی شود تمام اقدامات ایران از لحاظ فنی برگشت پذیر است. آنچه برگشت ناپذیر است تروریسم اقتصادی آمریکا و آنهایی که همراهی با آمریکا کردند. دردی که بر مردم ایران اعمال کردند برگشت ناپذیر است. باید تمرکز خود را برای به نتیجه رسیدن توافق انجام دهند. توافق در دسترس و ممکن است  آمریکا دو کار کند اول این‌که از این توهم اهرم سازی عبور کند. توهم اهرم سازی یک طرفه وجود ندارد و از آن عبور کنند و دوم این‌که بپذیرند به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برگردند، همین فردا می‌توانیم به وین برویم و توافق را نهایی کنیم.

خطیب زاده در ادامه بیان کرد: این‌که مبادلات خود را در چارچوب ارزهایی غیر از دلار و یورو انجام دهیم همواره در دستور کار کشورهای مستقلی چون ایران بوده و در برخی مراودات دوجانبه با برخی کشورها با ارزهای محلی کار می‌کنیم و تلاش داریم از سلاح دلار در اقتصاد بین الملل فاصله بگیریم و فقط ایران نیست روسیه و چین و کشورهایی که مورد تبعیض های بین‌المللی قرار گرفتند این مسیر را رفتند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات فواد حسین وزیر خارجه عراق که گفته بود عراق هیچ مدرکی به دست نیاورده که ثابت کند اهدافی که ایران در اربیل بمباران کرده مرکز موساد بوده است، گفت: به دوستان خود در عراق توصیه می‌کنیم که مراقب باشند مرزهای جغرافیایی و کشورشان مورد سوء استفاده طرف‌های یاغی برای اقدامات ضد امنیتی بر علیه دوستان خود در ایران و مردم ایران قرار نگیرد بیش از آنچه بخواهند به آنها اطلاعات داده شده است. از این تریبون بارها هشدار دادم و این یک جراحی کوچک بود که به هدف هم اصابت کرد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره حمله اخیر اسرائیل به فرودگاه دمشق توضیح داد: بعد از این اتفاق امیرعبداللهیان با همتای سوری صحبت و محکوم و درباره چگونگی مرتفع کردن این مشکل برای فرودگاه دمشق و پیش بینی های لازم صحبت‌هایی را داشت. با گوترش این تجاوزات مکرر رژیم اشغالگر قدس محکوم شد. این رژیم سعی می‌کند بحران‌ها را به خارج از سرزمین‌های اشغالی منتقل کند. پاسخ درست مقاومت و عقب راندن این رژیم متجاوز است. ملت‌های منطقه می‌دانند جواب متجاوز سیلی است و خنده نیست و این مقاومتی که مردم سوریه نشان داده‌اند محوری است که مردان مقاومت در مقابل این رژیم نشان دادند. سوریه نمی‌تواند حیاط خلوتی برای رژیم اشغالگ قدس باشد.

این دیپلمات گفت: حسین امیرعبداللهیان قرار است به آفریقا سفر کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره آمادگی گروسی برای سفر به تهران نیز اظهار داشت: مراودات ما با آژانس در چارچوب فنی خود ادامه خواهد یافت.

وی درباره حمله پهپادی اخیر و کشته شدن دو نفر از اعضای موساد گفت: در این باره پاسخی ندارم. پاسخ اسرائیل در جای خودش داده می‌شود و پاسخ را در جای خودش می‌دهیم و در کشورهای ثالث نمی‌دهیم.

خطیب‌زاده درباره کمک های بلاعوض ایران به ونزوئلا گفت: در سفر قبلی که به ایران انجام شد، امیرعبداللهیان موضوع را پیشنهاد داد و بلافاصله توسط مقامات ارشد دو کشور مورد توافق قرار گرفت. دو کشور در سطحی از همکاری‌ها هستند که نیازمند توافق بلندمدت است که دچار برخی روزمره‌گی‌ها نشود. نقشه راه بلندمدت بین کشورها برای این است که حوزه‌های همکاری مشخص شود. اقتصاد ایران و ونزوئلا در بسیاری از ابعاد مکمل هم هستند. دو کشور همکاری‌های نزدیکی داشته‌اند و در حال حاضر در حوزه‌های اقتصادی مراودات خوب دارند و سفارش‌های جدی در این حوزه‌ها داشتند. فروش نفت ایران به ونزوئلا و همه اینها در این سفر تبدیل به این نقشه راه بلندمدت ۲۰ ساله شد و این خود مبنایی خواهد شد که روابط را به سمت جدید ببریم.

این دیپلمات در مورد سفر کمسیونر عالی حقوق بشر به چین توضیح داد: از این سفر استقبال می‌کنیم و معتقدیم پاسخ این اقدام سازنده نگاه غیرسیاسی به دولت چین باشد. متاسفانه شاهدیم برخی از طرف ها موضوع حقوق بشر را به موضوعی تیدل کردند که به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کنند.  

خطیب زاده در مورد سفر لاوروف وزیر خارجه روسیه به ایران گفت: سفر لاوروف به ایران انجام می‌شود و در مورد آن اطلاع رسانی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

او درباره اقدام صورت گرفته از سوی حساب توئیتری وزارت خارجه آمریکا برای تعیین جایزه به منظور کسب اطلاعات از سپاه پاسداران بیان کرد: اینکه سپاه غیور پاسداران ایران کابوس یاغیان و متجاوزان تروریست‌ها و قانون گریزان و برهم زنندگان نظم منطقه‌ای آغاز کنندگان جنگ در منطقه و متجاوزان به کشورهای منطقه باشد باعث افتخار ایران است و سپاه سرافراز ایران به عنوان تامین کننده ثبات و امنیت در منطقه مورد حسد و کینه و بدخواهی این گونه کشورها و کنشگران قانون گریز و یاغی قرا می‌گیرد. اینها سند افتخار است و بیش از اینکه معنای واقعی داشته باشد یک عملیات روانی است و اتفاقا عملیات روانی از جنس بسیار زرد آن که نشان می‌دهد در حوزه واقعی چقدر ناتوان هستند اقدامات آنها بی اساس است که کارزارهای ضد اطلاعاتی را در فضای رسانه‌ای انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به سؤالی خاطرنشان کرد: تمرکز ما بر موضوع حج است و اینکه به خوبی برگزار شود و با توجه به رایزنی های سازمان حج با مقامات ذیربط سعودی شاهد اعزام حجاج هستیم و تمرکز ماست که حج آرام و مطمئنی را شاهد باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت اسدالله اسدی نیز گفت:  از روز اول این موضوع را به رغم اینکه نقض آشکار کنوانسیون ۱۹۶۱ وین بود از لحاظ حقوقی انجام دادیم و دولت آلمان نقض فاحش انجام داد و همزمان با سفر رئیس جمهور وقت به اتریش انجام شد این شائبه را پیش آورد که طراحی توسط طرف‌های دیگر باشد که بعدا مشخص شد گروهک ظاله منافقین چه نقشی  داشته و البته دولت بلژیک در این نقش بازی کرد و بدعت خطرناکی گذاشتند و تذکر دادند و الان می‌گویم بدون قید و شرط اسدی آزاد و اعاده حیثت شود و خسارات وارده جبران شود. با توجه به اینکه مسیر حقوقی که تلاش کردیم با همراهی برخی کشورها به نتیجه نرسید با دستور رئیس جهمور شکایت حقوقی را در دستورکار گذاشتیم و این مسیر را با جدیت دنبال می‌کنیم.

کد خبر 17953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =