اقدام شایسته بانک مرکزی برای فروش ارز اسکناسی شرکت‌های صادرات محور

عصر دیروز و بعد از جلسه ویژه ارزی بانک مرکزی با صرافی‌ها، تصمیم جدید بانک مرکزی برای مقابله با نوسانات ارزی در قالب بخشنامه ای به صرافی‌ها ابلاغ شد.

به گزارش بیدار بورس، طبق مجوز جدید بانک مرکزی، صرافی‌ها زین پس مجاز هستند تا ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز بدون محدودیت بفروشند.

در بخشنامه ابلاغی به صرافی‌های مجاز آمده است که "در راستای درخواست‌های صادرکنندگان و به منظور تنظیم و مدیریت بازار ارز و تسهیل برگشت ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس کلیه صرافی‌های مجاز معتبر می توانند نسبت به خرید ارز از صادرکنندگان به صورت اسکناس با نرخ توافقی اقدام و منابع تجهیز شده فوق را در سرفصل های مصارف ارزی خدماتی (موضوع ابلاغیه شماره ۳۰۱۳۰۵ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴) و همچنین فروش ارز در سرفصل سایر (کد ۲۴) با احراز هویت متقاضی به فروش رسانند.
 

بدیهی است شرکت‌های صرافی مکلفند عملیات خرید و فروش فوق را حسب مقررات ابلاغی در سامانه نظارت ارز سنا همزمان با انجام معاملات ثبت کند. "

با این اقدام بانک مرکزی دو برنامه مهم در راستای تسهیل عرضه و فروش ارز اجرایی خواهد شد:

اول آنکه خرید ارز صادرکنندگان با نرخ توافقی و غیردستوری منجر به افزایش انگیزه صادرکنندگان برای بازگشت ارزهای صادراتی خواهد شد.
دوم آنکه بانک مرکزی با صدور مجوز فروش ارز در سرفصل ۲۴(سایر) با احراز هویت متقاضی، امکان خرید ارز برای متقاضیان از کانال رسمی را تسهیل کرده است.

به گفته کارشناسان اقتصادی، این اقدام به هنگام بانک مرکزی علاوه بر مدیریت بازار ارز می‌تواند نقش جدی در سودآوری شرکت‌های صادرات محور بورسی داشته باشد. البته انتظار می‌رود در کنار این اقدام شایسته بانک مرکزی شاهد نزدیک شدن هر چه سریعتر نرخ ارز نیما و سنا باشیم زیرا شرکت‌های بورسی به دلیل سهم بالای مبادلات حواله‌ای چشم به نرخ نیما دارند.

کد خبر 17959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =