مالیات از تراکنش‌های بانکی اجرایی میشود

در سال‌های اخیر دولت به دلیل تحریم‌ها برای فروش نفت یا ارزآوری با مشکلات متعددی مواجه است و این موضوع باعث شده تا اداره کشور بر اساس مالیات، اهمیت زیادی پیدا کند. براین اساس قوانینی که چندان سفت‌وسخت گرفته نمی‌شدند، در یکی دوسال اخیر برای اخذ مالیات جدی‌تر مطرح شدند و مالیات‌های جدیدی از جمله مالیات بر خانه‌ها و ماشین‌های لوکس، خانه‌های خالی و ... در نظر گرفته شده است.

*افزایش ۶۲ درصدی فرار مالیاتی  

به گزارش بیداربورس طبق آماری که سازمان امور مالیاتی اعلام کرده، در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ افرادی که قصد فرار مالیاتی داشته‌اند، ۶۲ درصد رشد داشته‌اند. اما این فرارهای مالیاتی چطور اتفاق می‌افتد؟ بارها با این موضوع روبه‌رو شده‌ایم که در هنگام خرید از فروشگاهی یا مراجعه به دکتر هنگام پرداخت هزینه اعلام می‌شود که دستگاه پز نداریم و پرداخت یا به صورت نقدی و یا از طریق کارت‌به کارت انجام خواهد شد. این مورد از راه‌های رایجی است که برای فرار کردن از مالیاتی که از طریق رصد تراکنش‌های دستگاه پز از پایانه فروشگاهی به دست می‌آید.

*تور دولت برای فراری‌ها

در نتیجه این فرارهای مالیاتی وزارت اقتصاد و دارایی برای شناسایی این افراد چاره‌ای ندارد جز بررسی اطلاعات مالی بنگاه‌های اقتصادی و افرادی که مشمول پرداخت مالیات هستند که یکی از این راه‌ها هم بررسی تراکنش‌های بانکی مشمولان مالیات است.

*از تراکنش بانکی چه کسانی مالیات اخذ می‌شود؟

اگر گردش حساب بانکی فردی بالای ۵ میلیارد تومان باشد، اما بابت خرید و فروش ملک، جابه‌جایی حساب پس‌انداز و هر کار دیگری غیر از فعالیت اقتصادی باشد، مالیاتی از او گرفته نمی‌شود.

اما اگر سازمان امور مالیاتی بین گزارش مالیاتی شخص و گردش حساب بانکی‌اش تناقضی بیابد، آن وقت گردش حساب بانکی او مدرکی برای گرفتن مالیات از او خواهد بود.

*میزان مالیات بر تراکنش بانکی

اگر برای سازمان امور مالیاتی محرز شود که تراکنش‌ بانکی بابت کسب درآمد بوده و مشمول مالیات تراکنش‌های بانکی هم می‌شود، قانون مالیات مستقیم بر درآمد روی تراکنش بانکی اعمال خواهد شد. میزان مالیات هم از ۱۵ تا ۲۵ درصد برای اشخاص حقیقی خواهد بود اما اگر مالیات تراکنش بانکی مربوط به اشخاص حقوقی باشد، میزان مالیات تراکنش‌های بانکی ۲۵ درصد است.

*صدای کسبه‌ها درآمد

کسبه‌ها آن دسته از افرادی بودند که از این پیشنهاد وزارت اقتصاد چندان خوششان نیامد و حتی در خیابان‌های امین حضور و جمهوری تهران و برخی کسبه‌های شهر اراک دست به اعتراض زدند و مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

*بازار اجاره کارت بانکی داغ می‌شود؟

ممکن است با شنیدن این خبر بسیاری از تجار به فکر اجاره کردن کارت ملی اشخاص بیفتند اما بانک مرکزی برای این موضوع هم چاره‌ای پیدا کرده است.  

اوایل خرداد ۱۴۰۱ بود که بانک مرکزی بانک مرکزی دستورالعمل جدیدی برای حساب بانکی اشخاص حقیقی فاقد شغل و حقوقی غیرفعال را تعیین کرد.

شخص(حقیقی فاقد شغل)

مجموع حداکثر سقف گردش بدهکار و بستانکار

بازنشسته

۲ میلیارد تومان

مستمری بگیر

۱ میلیارد تومان

بیکار

۵۰۰ میلیون تومان

*شخص حقیقی فاقد شغل کیست؟

 شخص حقیقی فاقد شغل به شخصی اطلاق می شود که اشتغال به کار ندارد و وضعیت اطلاعات شغلی را به بانک تحت عنوان بازنشسته، مستمری بگیر، بیکار(دانش آموز، دانشجو، بانوان خانه دار و تمامی اشخاصی که شامل مصادیق بازنشسته و مستمری بگیر نیستند) اعلام کرده است. به‌عبارتی بابت گردش حساب فاقد پرونده مالیاتی است.

ضوابط تعیین سطح گردش حساب افراد دارای شغل متعاقباً توسط بانک مرکزی اعلام خواهد شد.

نکته:. درآمد اجاره املاک و سود سپرده بانکی، انتقال حساب بین بانکی شخص در محاسبات سقف تعیین شده، آورده نمی شود.

خبرنگار:نازنین درویشی

کد خبر 17969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =