بهبودی فوری غیر محتمل است

امروز نه‌تنها قیمت بیت‌کوین به کمترین میزان ۱۸ ماه گذشته رسید و بلکه روند دیگر توکن‌های بازار رمز ارز نیز کاهشی بود؛ درحال حاضر قیمت بیت‌کوین به کمتر از ۲۴ هزار واحد رسیده که به اعتقاد کارشناسان با وجود تورم ۸.۶ درصدی آمریکا و به مراتب افزایش نرخ بهره، بیت‌کوین این محدوده را نیز از دست خواهد داد و مدت‌ها با این مشکلات دست و پنجه‌نرم می‌کند به عبارتی بهبودی فوری غیر محتمل است.

*کاهش ۸ درصدی اتریوم در یک سال اخیر

به گزارش بیداربورس بیت‌کوین نزدیک به ۱۲ هفته متوالی در حال کاهش است و توکن‌های کریپتو کوچک را با خود به پایین می‌کشاند. اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ، تقریباً ۸ درصد از قیمت خود را از دست داد و در حدود ۱,۳۴۰ دلار معامله شد که پایین ترین رقم در ۱۵ ماه گذشته است.

*توقف برداشت و نقل و انتقالات

ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت بیش از ۸ درصد کاهش یافت و به حدود ۱.۰۸ تریلیون دلار رسید. در نتیجه، شرکت وام‌دهنده کریپتو سلسیوس مجبور شدند، برداشت و نقل و انتقالات را با استناد به «شرایط شدید بازار» متوقف کند.

*تورم، عامل اصلی ریزش قیمت رمز ارزها؟

با آغاز سال ۲۰۲۲، تورم یکی از معضلات جهانی تبدیل شد، اگرچه با فروکش کردن پاندمی کرونا و شروع واکسیناسیون تقاضا برای کالا در جهان افزایش یافت، اما زنجیره تامین نتوانست به سرعت تقاضا، بهبود یابد و عدم تعادل عرضه و تقاضا، اقتصاد جهانی را به سمت تورم هدایت کرد. همچنین با شروع جنگ روسیه و اوکراین، قیمت حامل‌های انرژی و مواد غذایی افزایش پیدا کرد و دولت‌ها برای کنترل تورم سراغ قدیمی‌ترین ابزار به نام نرخ بهره رفتند.

در این شرایط بسیاری از سرمایه‌گذاران اقدام به سرمایه‌گذاری در بازارهای کم ریسک‌تری مثل طلا و اوراق رفته و سرمایه‌ها از بازار پرریسک رمزارز خارج شد.

نکته: فدرال رزرو قصد دارد در ماه آینده هم نرخ بهره را به میزان ۵/ ۰ درصد افزایش دهد. این موضوع می‌تواند فشار بیشتری را بر بازارهای ریسکی به خصوص رمزارزها اعمال کند.

*ریزش بیت‌کوین به نفع سرمایه گذاران

البته نکته مهم اینجاست که با آغاز روند نزولی بیت‌کوین، فرصتی برای علاقه‌مندان پیش می‌آید چراکه آن‌ها می‌توانند در کف اقدام به خرید کرده و در بلند مدت سود خوبی کسب کنند. اگرچه برخی از کارشناسان معتقدند تا بازگشت تعادل به شرایط ژئوپولوتیکی در جهان، آرامش به بازار رمز ارزها باز نخواهد گشت و امکان سقوط بیت کوین تا ۱۸ هزار دلار نیز امکان پذیر است اما همچنان امید بازگشت به کانال ۳۰ هزار دلاری در بلند مدت دور از ذهن نیست.

خبرنگار: آرزو صباحتی 

کد خبر 17971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =