روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند شد

آمار منابع بازرگانی نشان داد روسیه در ماه مه، عربستان سعودی را کنار زده و دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند شد.

به گزارش بیداربورس، پالایشگاه‌های هندی در مه حدود ۸۱۹ هزار بشکه در روز نفت روسیه را دریافت کردند که بالاترین میزان واردات ماهانه و بسیار بالاتر از واردات حدود ۲۷۷ هزار بشکه در روز در آوریل بود. عراق همچنان بزرگترین صادرکننده نفت به هند ماند و عربستان سعودی در جایگاه سوم ایستاد.

تحریمهای غربی علیه روسیه بر سر جنگ در اوکراین، باعث شده است بسیاری از واردکنندگان نفت، از تجارت با مسکو خودداری کنند و قیمت معاملات نقدی نفت روسیه نسبت به گریدهای نفتی دیگر، تخفیف بی‌سابقه‌ای پیدا کرده است. این امر به پالایشگاه‌های هندی که به دلیل هزینه‌های بالای حمل محموله، به ندرت نفت روسیه را خریداری می‌کنند، انگیزه لازم برای استفاده از فرصت و خرید نفت ارزان روسیه را داده است.

گریدهای نفتی روسیه حدود ۱۶.۵ درصد از کل واردات نفت هند در ماه مه را تشکیل دادند و کمک کردند سهم نفت از کشورهای مشترک المنافع به ۲۰.۵ درصد افزایش و سهم نفت خاورمیانه، به حدود ۵۹.۹ درصد کاهش پیدا کند. سهم نفت آفریقا از واردات نفت به هند، از ۵.۹ درصد در آوریل به ۱۱.۵ درصد در مه رشد کرد.

واردات نفت هند در ماه مه که پالایشگاه‌های دولتی، تولید را برای تامین تقاضای داخلی رو به رشد، بالا بردند و پالایشگاه‌های خصوصی به کسب سود از صادرات متمرکز شدند، به ۴.۹۸ میلیون بشکه در روز بالغ شد که بالاترین میزان از دسامبر سال ۲۰۲۰ بود. واردات نفت هند در ماه مه حدود ۶.۵ درصد بالاتر از ماه پیش از آن و حدود ۱۹ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

بر اساس گزارش رویترز، هند از خرید نفت ارزان روسیه دفاع و اعلام کرده است که واردات از مسکو، تنها بخشی از نیازهای این کشور را پوشش می‌دهد و توقف ناگهانی آن، هزینه‌ها را برای مصرف کنندگان بالا می‌برد. واردات بالاتر نفت از روسیه، سهم اوپک از مجموع واردات هند را در آوریل به ۶۵ درصد کاهش داده بود.

کد خبر 17986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =