بورس هند؛ بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی

بورس هند به دلیل جایگاه بالای خود در امنیتِ همراه با شفافیت و کارایی بالا، جذابیت ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران خارجی و بین‌المللی دارد. این بورس نهمین بورس بزرگ دنیاست.

به گزارش بیدار بورس، بورس اوراق بهادار ملی هند NSE (National Stock Exchange of India) پیشروترین بازار اوراق بهادار هند است. این بازار بر اساس اطلاعات انجمن صنعت آتی (FIA) از نظر تعداد قراردادهای معامله شده، بزرگترین بورس اوراق بهادار جهان در سال ۲۰۲۱ بوده است.

همچنین، بر پایه اطلاعات فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE)، بورس اوراق بهادار ملی هند از نظر تعداد معاملات نقدی چهارمین بورس برتر جهان به‌شمار می‌رود. این بورس در پایان سال مالی ۲۰۱۲ با ۷ هزار و ۴۶۲ شرکت پذیرفته شده و ارزش بازار ۲.۵۷ تریلیون دلار، در فهرست بزرگترین بازارهای بورس اوراق بهادار جهان در رتبه نهم قرار گرفت.

این بورس که در در شهر بمبئی، مهاراشترا مستقر است، تحت مالکیت گروهی از موسسات مالی، بانک‌ها و شرکت‌های بیمه قرار دارد.

هند؛ دومین اقتصاد بزرگ آسیا تا ۲۰۳۰

به‌ گزارش ان‌دی‌تی‌وی، تولید ناخالص داخلی (GDP) هند از ۲.۷ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۱ به ۸.۴ تریلیون دلار تا ۲۰۳۰ برسد. این رشد سریع اقتصادی سبب می‌شود تولید ناخالص داخلی هند تا ۲۰۳۰ از ژاپن پیشی بگیرد و دومین اقتصاد بزرگ منطقه آسیا پاسیفیک شود.

همچنین، اقتصاد هند در ۲۰۳۰ از اقتصادهای آلمان، فرانسه و انگلیس هم در اروپا بزرگ‌تر خواهد شد. براساس پیش‌بینی موسسه آی‌اچ‌اس مارکت، انتظار می‌رود هند همچنان طی دهه آینده سریع‌ترین رشد اقتصادی را در دنیا داشته باشد.

ارزش تولید ناخالص داخلی کشور هندوستان در سال گذشته میلادی ۲.۹۵ هزار میلیارد دلار بوده که این کشور را از نظر ارزش‌گذاری اسمی در رتبه‌ ششم قرار داده است.

بورس هند؛ بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی

پیشینه بورس هند

بورس ملی هند در سال ۱۹۹۲ به دستور دولت و توسط گروهی از موسسات مالی پیشرو به منظور ایجاد شفافیت در بازارهای سهام هند تأسیس شد.

از همان ابتدا، این بورس اعلام کرد هر کسی که واجد شرایط، با تجربه و حداقل شرایط مالی باشد، مجاز به معامله است. در این زمینه،NSE فراتر از زمان خود بود و اطلاعات مربوط به قیمت سهام که پیشتر تنها در اختیار تعداد معدودی از افراد قرار می‌گرفت با راه‌اندازی NSE ، در اختیار مشتریان در یک مکان دور دست نیز قرار گرفت.

NSE نخستین بورس در کشور هند بود که معاملات الکترونیکی مدرن و کاملاً خودکار را در ژوئن ۱۹۹۴ میلادی ارائه کرد. بنابراین، تسویه کاغذی با حساب های سپرده الکترونیکی جایگزین شدند و به سرمایه‌گذاران اجازه داد تا سهام و اوراق قرضه خود را به صورت الکترونیکی نگهداری و انتقال دهند. این امر نه تنها نگهداری ابزارهای مالی را راحت‌تر کرد، بلکه مهمتر از آن، نیاز به گواهی های کاغذی را از بین برد و حوادث مربوط به گواهی های جعلی یا جعلی و معاملات متقلبانه ای که بازار سهام هند را تحت تأثیر قرار داده بود، بسیار کاهش داد.

امنیتِ همراه با شفافیت، قیمت‌های پایین‌تر معاملات و کارایی ارائه شده توسط NSE، جذابیت بازار سهام هند را برای سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی بسیار افزایش داده است.

NSE؛ پیشرو در بازارهای مالی هندوستان

بورس ملی هند، همواره در بازارهای مالی هند پیشرو بوده و در ارائه انواع ابزارهای معاملاتی، همچون معاملات آتی و آپشن بر شاخص های بورسی مهم جهان همانند S&P ۵۰۰ و DowJones و FTSE۱۰۰، و همچنین امضای تفاهم نامه با بورس های مهم جهان نظیر بورس لندن، بورس نزدک و بورس ژاپن، همواره پیش قدم بوده است.

بورس ملی هند در سال ۲۰۱۲، پلتفرم NSE EMERGE را برای شرکتهای کوچک و متوسط (SME) و استارت‌آپ‌ها راه‌اندازی کرد تا بتوانند بدون عرضه اولیه در این پلتفرم ثبت شوند و با ارتباط برقرار کردن با سرمایه گذاران، به جمع آوری کمک های مالی برای رشد و توسعه خود اقدام کنند.

نیفتی ۵۰؛ شاخص معیار بورس هند

شاخص نیفتی ۵۰ (NIFTY ۵۰) اصلی ترین شاخص این بورس معاملاتی محسوب می شود.

این شاخص، شاخص معیار بازار سهام هند است و نمایانگر میانگین وزنی ۵۰ شرکت بزرگ هندی است که در بازار بورس اوراق بهادار ملی هند فهرست شده‌اند.

این شاخص در سال ۱۹۹۶ راه‌اندازی شد و تقریبا ۶۰ درصد از کل ارزش این بازار را تشکیل می‌دهد. این شاخص توسط سرمایه‌گذاران در هند و در سراسر جهان به عنوان دماسنج اقتصادی این کشور برشمرده می‌شود.

برترین شرکت‌های پذیرفته شده در NSE

از مهمترین این شرکت‌ها می‌توان به شرکت خودروسازی Tata Motors، هلدینگ انرژی Reliance Industries، شرکت‌های خدمات فناوری اطلاعات Infosys و Tata Consultancy Services، خدمات مالی HDFC Bank و مواد غذایی Hindustan Unilever اشاره کرد.

ساعات کاری بورس ملی هند

NSE طی روزهای کاری هفته یعنی دوشنبه تا جمعه و از ساعت ۹:۱۵ ۱۵:۳۰ به وقت محلی (۰۸:۱۵ الی ۱۴:۳۰ به وقت ایران) فعالیت می کند.

شنبه و یکشنبه روزهای تعطیل این بازار هستند و بورس ملی هند، در سال ۱۳ روز تعطیل است. روز جمهوری هندوستان (۲۶ ژانویه)، آدینه مقدس (در آوریل) و روز استقلال هندوستان (آگوست) از جمله این مناسبت‌ها است.

داستان بورس هند از زبان بنیان‌گذارن این بازار

بنیانگذاران هند NSE براین باور هستند این بورس با میلیون‌ها رویا، امید و آرزو و هزاران پتانسیل ایجاد شده تا با جاه‌طلبی‌های خود، پیشرو در زمان خود باشد و جایگاه برجسته‌ای را در صحنه مالی جهانی به خود اختصاص دهد.

هدف این بورس، تسریع داستان رشد هند با ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری، امکان دسترسی و توانمندسازی ذینفعان است. متولیان این بورس، معتقد هستند سخت‌تر، هوشمندانه‌تر و سریع‌تر کار می‌کنند تا تأثیر موثری بر اکوسیستم سرمایه‌گذاری داشته باشند.

آنها تعریف دوباره اکوسیستم مالی جهان را بر اساس خدمات پیشرو، سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده‌اند.جاه طلبی ما به ما جهت می دهد. ما را به حرکت در می آورد و به حرکت در می آورد. این جهشی است که از امروز به سوی فردای روشن‌تر برمی‌داریم.

کد خبر 17991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =