عرضه تپسی شروع راه جدیدی در بورس است

نشست ویژه عرضه اولیه سهام «تپسی» به عنوان نخستین استارت آپ در بازار سرمایه ظهر امروز، سه شنبه، ۲۴ خرداد ماه با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، احسان خاندوزی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مجید عشقی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، سورنا ستاری، رییس کمیته اقتصادی دیجیتال مجلس، مجتبی توانگر، مدیرعامل شرکت تپسی، میلاد منشی پور و جمعی از مدیران ارشد بازار سرمایه برگزار شد.

به گزارش بیدار بورس، میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه بعد از دو سال تلاش امروز میزبان اولین استارتاپ در بازار سرمایه هستیم، گفت: طولانی شدن این فرایند به دلیل اولین بودن و تدوین قوانین و تسهیل شرایط آن بود. طی این مدت، تقاضاهای خوبی از استارتاپ‌ها داشتیم که طی ماه‌های آینده در هیات پذیرش بررسی و پذیرش خواهند شد.

فدایی با بیان اینکه امروز شاهد عرضه اولین استارتاپ در فرابورس کشورمان هستیم، گفت: علت اصلی طولانی شدن عرضه تپسی مشکلات و موانعی بود که در این مسیر وجود داشت اما به حمدلله تیم پر تلاش تپسی و ارکان سازمان بورس با همکاری که انجام دادند از این مرحله عبور کردند.

وی ادامه داد: در زمینه کشف قیمت تپسی ۴۷ صندوق سرمایه گذاری حضور داشتند و جلسه تحلیل و ارزش گذاری در ابعاد مورد بررسی قرار گرفت.

فدایی تأکید کرد: به جد میتوان گفت در هیچ ارزش گذاری چنین کنکاشی با این حجم از دقت رخ نداده است.

تپسی؛ آغازگر یک راه جدید در بازار سرمایه

دکتر مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه این نشست با اشاره به اینکه باید تپسی را نخستین شرکت دیجیتال محور خواند که در بازار سرمایه، پذیرش و عرضه اولیه شده است، گفت: ورود شرکت‌های دانش بنیان و دیجیتال محور، از نخستین موضوعاتی بوده که از بدو ورود بنده به سازمان بورس به جدیت دنبال شده است.

او تصریح کرد: در ورود این گونه شرکت ها به بورس، مشکلات عدیده ای وجود داشت که با بررسی های دقیق، اکنون به جمع بندی رسیده ایم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه اتفاق بسیار بزرگی افتاده و عرضه تپسی شروع یک راه جدید در بازار سرمایه است، گفت: در دنیا نیز این مسیر طی شده و شرکت‌های دارایی محور سهم کم‌تری دارند. امیدوارم بتوانیم به شرکت‌های دانش بنیان نقش بیشتری دهیم و در بخش تامین مالی این شرکت‌ها نقش بیشتری ایفا کنیم.

او خاطرنشان کرد: سازمان بورس خواهان این است که شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه نقش موثرتری بازی کنند و همچنین به دنبال این هستیم که در افزایش تامین مالی این شرکت‌ها نقش ایفا کنیم.

دکتر  عشقی با اشاره به اینکه در سازمان بورس و اوراق بهادار تمهیدات خوبی در ارتباط با پذیرش شرکت‌ها در بورس، اصلاح ساختارها و پذیرش دانش‌بنیان‌ها در بورس فراهم شده است، اذعان کرد: در این راستا، سازمان بورس آمادگی برای تامین مالی این دست از شرکت ها از طریق ابزارهایی همچون انتشار اوراق بدهی و صندوق های VC دارد.

او با بیان اینکه تامین مالی جمعی از ۲ سال پیش به عنوان یک ابزار مالی جدید وارد بازار سرمایه شده، گفت: در شرکت فرابورس ایران مصوبات خوبی در ارتباط با تامین مالی جمعی شرکت های دانش بنیان داشته ایم تا تامین مالی جمعی به ادبیات رایجی در شرکت های دانش بنیان تبدیل شود.

رییس سازمان بورس در انتها اظهار امیدواری کرد تا شرکت های دانش بنیان بیشتری به بلوغ و عرضه در بازار سرمایه برسند.

ایجاد فضای نو در زیست بوم اقتصادی کشور برای شرکت‌های دانش بنیان

در ادامه این نشست، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست ویژه عرضه اولیه سهام تپسی با اشاره به اینکه ورود شرکت های دانش بنیان به بازار سرمایه، فضای جدیدی در اقتصاد کشور ایجاد کرده است، اظهار کرد: در زیست بوم سرمایه‌گذاری کشور برای کسب‌وکارهای نوآورانه برای تولد آنها اقدامات و بسترهای مناسب فراهم شده و شرایط قابل دفاع است. اما برای سایر مراحل رشد با تنگناهای زیادی مواجهیم.

او تصریح کرد: وزارت اقتصاد مصمم است در دوره بلوغ کسب و کارهای فناورانه با استفاده از ابزارهای تجهیز منابع مخصوصا ابزارهایی که در بازار سرمایه وجود دارد، بیش از پیش استفاده کند و امروز نقطه شروع این تصمیم است.

وزیر اقتصاد اظهار امیدواری کرد: با توجه به بندهایی که در جهش تولید دانش بنیان وجود دارد و همچنین با استفاده از ابزارهای تامین مالی و نیز کمک‌های دیگر حاکمتیت در ماه های اینده روزهای بهتری برای این دست از کسب و کارها داشته باشیم.

به گفته خاندوزی، وجه نمادین جلسه امروز برای ما همین است که با کمک قانون جهش تولید دانش‌بنیان و کمک‌های دیگر حاکمیت در ماه‌های آینده روزهای بهتری را شاهد باشیم.

اقتصاد دیجیتال؛ نگاه حمایتی دولت از اقتصاد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست خبری اظهار داشت: نگاه دولت نگاه حمایت از اقتصاد دیجیتال است و سال گذشته به خاطر اهمیت همین منظور کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال در دولت تشکیل شد.

عیسی زارع‌پور با بیان اینکه فرآیند عرضه تپسی فرآیندی جدید بود و در این زمینه چالش‌هایی وجود داشت، تصریح کرد: به جز ساختار بازار سرمایه، دستگاه‌های دیگر هم نسبت به این موضوع با توجه به نبود تجربه قبلی حساسیت داشتند. همچنین ارزیابی دارایی‌ها هم مسئله بوده است.

او بیان اینکه ناامید نشدن تیم تپسی راه را برای بقیه هموار کرد، گفت: امید می رود در ادامه مسیر، شاهد حضور بقیه شرکت‌های فناورانه در این عرضه باشیم.

ایجاد یک نگاه نو به اقتصاد با ورود تپسی به بازار سرمایه

در بخش دیگری از این نشست، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این نشست با بیان اینکه ورود تپسی به بازار سرمایه یک تغییر دیدگاه در اقتصاد ایران است که شرکت‌هایی بدون دارایی فیزیکی قیمت‌گذاری و وارد بازار سرمایه شوند، گفت: در حال ورود به فضایی جدید و بسیار مهم هستیم. بسیاری از استارتاپ‌ها به زودی در سایر حوزه‌ها، وارد بازار سرمایه خواهند شد و تپسی یک انگیزه برای ورود آنهاست.

سورنا ستاری خاطرنشان کرد: تغییر فرهنگ، روش و نگرش به سادگی رخ نمی‌دهد و ورود امروز تپسی به بازار سرمایه اتفاق بزرگی است که فرابورس ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار آن را رقم زد.

بروز تغییرات شگرف در فرصت‌های سرمایه‌گذاری

در ادامه این نشست، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس با اشاره به اینکه امروز مقدمه چند تغییر برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای مردم است، گفت: تا پیش از این مردم در طلا و سکه و سهام دارایی‌محور سرمایه‌گذاری می‌کردند اما از این به بعد امکان سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها فراهم شده و برای سرمایه‌گذاران نقدشوندگی سرمایه ضروری است که امروز برای استارتاپ‌ها این امکان فراهم شده‌است.

به گفته مجتبی توانگر، تفاوت تپسی به عنوان فصلی جدید، دارایی نامشهود است و با نوع جدیدی از دارایی به دور از دارایی‌های سنتی مواجهیم. برای بازار سرمایه هم امروز روزی تاریخی است و در انتخاب این شرکت‌ها باید دقت کامل شود تا تجربه‌های شیرینی برای مردم رقم بخورد.

او خاطرنشان کرد: با ورود اولین استارتاپ به بازار سرمایه قدمی به استاندارهای جهانی و اقتصاد دیجیتال نزدیک شدیم. امیدوارم این استارتاپ‌ها در مسیر رشد و توسعه گام بردارند و باعث رشد و توسعه بازار سرمایه شوند.

یک سوم اقتصاد توسعه یافته در اختیار استارت‌آپ‌ها

مدیرعامل تپسی در ادامه این نشست با بیان اینکه یک سوم اقتصاد توسعه‌یافته در دنیا متعلق به استار تاپ‌هاست، عنوان کرد: ما برای ورود به بازار سرمایه دو سال سخت را گذراندیم تا استانداردها و ضوابط شکل گرفت.

میلاد منشی‌پور ادامه داد: امروز آغاز راه است و ما به عنوان نماینده این صنعت در بازار سرمایه شفاف‌ترین اطلاعات را ارایه خواهیم کرد و نیازمند این هستیم تا بازار سرمایه به این صنعت اعتماد کند و عقل جمعی پذیرای این صنعت باشد.

کد خبر 18025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =