قدرت گرفتن نیروهای صعودی در بورس

بازار سرمایه در حالی امروز رمق چندانی برای رشد نداشت که به نظر می رسد نیروهای صعودی در بازار سهام در حال قدرت گرفتن هستند.

به گزارش بیداربورس، بازار سرمایه در حالی امروز هم مقدار اندکی صعود کرد که در معاملات امروز قیمت سهام اغلب نمادهای پالایشی بازار افت کرده و این گروه بزرگ قرمزترین گروه‌ بازار سهام است.

همین افت در نمادهای پالایشی سبب کشیده شدن ترمز رشد شاخص کل شد. طی معاملات روز گذشته شاخص کل بیشترین صعود در سال ۱۴۰۱ را ثبت کرد و شاخص کل هموزن نیز بیشترین رشد در یک ماه اخیر را پشت سر گذاشت.

در جریان معاملات امروز، پس از یک روز ورود پول، باز هم سهامداران حقیقی از بازار سهام خارج شدند و همین مساله سبب شد رشد بازار در ساعت ابتدایی به یک روند معمولی و نوسانی در سایر زمان معاملات تبدیل شود.

* شاخص به سمت بالا هدایت خواهد شد

احمد فراهانی، کارشناس بازار سرمایه، گفت: رشد قیمت سهام شرکت‌ها متأثر از انتظارات تورمی و رشد قیمت دلار بوده است. با توقف رشد قیمت دلار باید شاهد متعادل شدن وضعیت بازار سرمایه باشیم.

وی ادامه داد: صعود قیمتی نمادهای کامودیتی‌محور و پالایشی نیز با رشد نرخ ارز مرتبط بوده و به نظر می ‌رسد در روزهای آینده نیروهای صعودی در بازار قدرت گرفته‌ و شاخص را به سمت بالا هدایت ‌کنند.

* رشد شاخص رمق نداشت

در پایان معاملات روز سه ‌شنبه، شاخص کل بورس پایتخت با صعود ۲ هزار و ۶۲۱ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۶۶ واحدی رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۱۷ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بورس نیز با رشد ۷۷۰ واحدی در سطح ۴۲۹ هزار و ۹۳۰ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۱۸ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۵۹ واحد بالا آمد و در سطح ۲۱ هزار و ۴۸۱ واحد قرار گرفت.

* خروج پول از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار پس از یک روز منفی شد و ۲۸۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در جریان معاملات روز سه شنبه، قیمت سهام اغلب نمادهای پالایشی افت کرد و گروه‌ «فراورده‌های نفتی و کک» قرمزترین گروه بازار سهام بود.

قدرت گرفتن نیروهای صعودی در بورس

در معاملات روز سه‌ شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وبملت (بانک ملت)، حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایرام) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) اختصاص داشت و میدکو (توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه)، فخوز (فولاد خوزستان) و پارس (پتروشیمی پارس) نمادهای بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* افت ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۱ هزار و ۱۰۸ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۴ هزار و ۲۴ میلیارد تومان بود که ۳۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌ دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۶ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۴ هزار و ۹۱۷ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۴۴ درصد بوده است.

* کاهش ۶۶ درصدی ارزش صف های خرید بازار سهام

در جریان معاملات روز سه شنبه ۲۴۸ سهم رشد قیمت و ۳۸۳ نماد نیز کاهش قیمت داشتند. تعداد سهامی که در صف خرید باقی ماندند ۳۵ سهم بوده و ۱۵ نماد نیز در صف فروش باقی ماندند.

در پایان معاملات امروز ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و ۱۱ میلیارد تومان شد. ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۶۶ درصد افت کرد و در رقم ۱۰۹ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای کویر (شرکت فولاد سپید فراب کویر)، خزامیا (شرکت زامیاد) و خمحور (شرکت تولید محور خودرو) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد فمراد (شرکت آلومراد)، زملارد (کشاورزی و دامپروری ملارد شیر)، ولکار (لیزینگ کارآفرین)، افرا (صندوق سرمایه گذاری افرا نماد پایدار-ثابت) و مفاخر (توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی) تعلق داشت.

منبع: خبرگزاری فارس
کد خبر 18029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =