رشد بازار به علت انتظارات تورمی و روند آتی نرخ ارز

رشد روزهای اخیر بورس به این دلیل جاماندگی از سایر بازارها مانند دلار و طلا بوده چرا که در مدت رشد این بازارها بورس تقریبا روندی خنثی رو تجربه کرد، بنابراین انتظار میرفت که رشد نسبی را تجربه کند و از طرف دیگر بخشنامه جدید بانک مرکزی در راستای اعطای مجوز به صرافی‌ها در امر خرید ارز اسکناس صادرکنندگان با نرخ توافقی و فروش بدون محدودیت به متقاضیان نیز عامل دیگری در این خصوص بود.

پوریا خالدیان، مدیرخدمات مالی خط ارزش در خصوص روند امروز بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس بیان کرد: باوجود اینکه بازارسرمایه امروز روند متعادل مثبتی را در پیش داشت لیکن همچنان ابهام و ریسک‌های مختلفی در بازار وجود دارد و ارزش معاملات نیز رقم بالایی را نمایش نمی‌دهد. 
به عقیده وی رشد روزهای اخیر بورس به این دلیل جاماندگی از سایر بازارها مانند دلار و طلا بوده چرا که در مدت رشد این بازارها بورس تقریبا روندی خنثی رو تجربه کرد، بنابراین انتظار میرفت که رشد نسبی را تجربه کند و از طرف دیگر بخشنامه جدید بانک مرکزی در راستای اعطای مجوز به صرافی‌ها در امر خرید ارز اسکناس صادرکنندگان با نرخ توافقی و فروش  بدون محدودیت به متقاضیان نیز عامل دیگری در این خصوص بود.

*سایه ریسک قطع برق بر صنایع
او با یادآوری این موضوع که این روزها کم کم وارد فصل گرم سال میشویم، گفت: در حال حاضر ریسک قطعی برق و گاز بر روی صنایع متعددی سایه انداخته است  صنایعی مانند فلزات اساسی و برخی معدنی‌ها و سایرین که این مهم سبب شده علی رغم جذابیت قیمتی سهام در این صنایع چندان اشتیاقی به خرید توسط معامله گران دیده نشود. 
خالدیان در خصوص دیگر صنایع بازار اظهار کرد: به صورت مختصر در دو دسته برجامی ها و دلاری‌ها، به نظر می‌رسد در خصوص دسته اول مذاکرات برجام تقریبا به یک بن بست سیاسی-فنی  رسیده است که حل موانع و اختلاف‌ها در کوتاه مدت بسیار دور از انتظار به نظر می‌رسد و شاید این مهم سبب شود سهام این صنایع حداقل در کوتاه مدت به رغم ارزندگیشان چندان که باید و شاید مورد توجه قرار نگیرند.
در خصوص دسته دوم، صنایع دلاری نیز عدم حصول توافق در کنار تحریم‌های بین المللی و عدم امکان دسترسی به منابع ارزی پیشتر سبب افزایش انتظارات تورمی در اقتصاد کشورخواهد شد که این مهم نیز مجدد می‌تواند سبب افزایش قیمت ارز در اقتصاد گردد و به شرط عدم کاهش تولید قابل ملاحظه و توان فروش، این صنایع نیز مورد توجه قرار بگیرند.

*بازار فردا کمی مثبت‌تر است
مدیرخدمات مالی خط ارزش در پیش‌بینی بازار فردا مطرح کرد: روند بازار فردا مانند بازار امروز خواهد بود با این تفاوت که ممکن است کمی متعادل‌تر و مثبت‌تر حرکت کند.
وی ادامه داد: با توجه به ابهامات سیاسی که این روزها وجود دارد خریدارها در بازار چندان قدرتمند نیستند مگر در صنایعی خاص با اخبار و اتفاقات منحصر به فرد خود. 
به گفته او، برخی از سهم‌های کوچک یا به عبارتی سهم‌های شاخص هم‌وزن باتوجه به اینکه ریسک کم‌تری از منطر سیاسی اقتصادی دارند احتمالا معاملات بهتری را داشته باشند.

*نگران نباشید، اصلاح خاصی نداریم
خالدیان با بیان اینکه اصلاح خاصی در انتظار بازارسرمایه نیست، گفت: محرک اصلی این روزهای بازارها، نرخ ارز و انتظارات تورمی است و مادامی که نشانه‌های قوی از روند کاهشی در این دو عامل نباشد ریزش و یا اصلاح شدید بازار دور از تصور است. هرچند ممکن است بازار نسبت به سطوح حمایتی و مقاومتی تکنیکال واکنش داشته باشد.
به عقیده مدیرخدمات مالی خط ارزش، تا زمانی که سایه ریسک‌های سیاسی اقتصادی برطرف نشود قدرت خریدارها به فروشنده‌ها نمی‌چربد و در همین راستا بازاری بی‌رمق و کم‌جان خواهیم داشت مگر اینکه اتفاق خاصی رخ بدهد. 

*پتانسیل رشد برخی از پتروشیمی‌ها در بلندمدت
وی در معرفی صنایع پرپتانسیل اظهار کرد: شرکت‌های پتروشیمی که مراوده خاصی با دولت ندارند و علاوه بر سهم بالای بازار داخلی توان صادرات و ارزآوری نیز دارند در بلند مدت پرپتاسیل خواهند بود.

*جذابیت خودروسازی و ارتباطات 
خالدیان ادامه داد: برخی از سهام خودرویی و قطعه ساز که اخیرا افزایش تیراژ فروش داشته‌اند و همچنین برخی از سهام صنایع ارتباطات به دلیل اینکه در بازه زمانی بلندمدت افزایش نرخ فروش  خود را متناسب با رشد هزینه‌ها دریافت نکرده اند نیز می‌توانند در میان مدت شاهد تحولات مثبت باشند.

خبرنگار: نازنین درویشی

کد خبر 18031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =