اتصال برق وزارت نفت به شبکه سراسری برای تامین برق صنایع

اول خردادماه بود که شرکت توانیر طی ابلاغیه‌ای به تولیدکنندگان صنایع فولادی اعلام کرد از ۱۵ خردادماه سال جاری، محدودیت‌های مصرف برق و انرژی برای واحدهای تولیدکننده محصولات فولادی و فولادسازان آغاز خواهد شد. طبق این اطلاعیه، فولادسازان و شرکت‌های تولیدکننده از نیمه خرداد به بعد به مدت دو هفته تعطیل خواهند شد و پس از آن به مدت دو هفته با ۵۰درصد ظرفیت مصرفی، برق خواهند داشت.

به گزارش بیدار بورس؛ در دو سال گذشته، قطعی برق در فصل گرما، به یکی از اصلی‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی کشور تبدیل شده است. مشکلی که نتیجه آن، خسارت تولیدکنندگان، آسیب به مواد اولیه و تجهیزات صنعتی، افزایش قیمت نهایی محصولات و... بوده و از سوی دیگر، ضرر و زیان ناشی از قطعی بدون برنامه برق بسیاری از واحدهای تولیدی نیز، جبران نشده است.

با این حال، ۲۱ خردادماه، جلسه‌ای درخصوص محدودیت‌های برقی شرکت‌های فولادی با حضور وزیر نیرو و اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار و مقرر شد که کارگروهی متشکل از وزارت نیرو، وزارت صمت و انجمن فولاد، برنامه‌ای فنی و کارشناسی برای محدودیت‌های مصرف برق صنایع فولاد در شرایط اضطراری کمبود برق تدوین کنند و شرکت‌های برق منطقه‌ای، این برنامه را برای تأمین برق واحدهای فولادی‌ ملاک عمل قرار دهند.

عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین در مورد تامین برق صنایع حساس گفت: مذاکراتی با وزارت نفت انجام شده و تفاهم‌نامه‌هایی نیز بین این وزارتخانه و وزارت نیرو، امضا شده است تا در صورت امکان، برق وزارت نفت به شبکه سراسری متصل شود.

وی افزود: یکی از مواردی که نیاز به اصلاح داشت، موضوع تعرفه برق نیروگاهی برای اتصال به برق شبکه سراسری بود. زیرا قیمت سوخت مصرفی در صنایع بزرگ، بالا بود و برقی که باید به شبکه عرضه می‌کردند قیمت کمی داشت، مشوق مناسبی برای صنایع نبود و صنایع تمایل بیشتری به استفاده از برق شبکه سراسری داشتند.

رحیمی مظفری تصریح کرد: راهکارهایی در نظر گرفته شده است که قیمت برق معادل قیمت خوراکی که به صنایع داده می‌شود، محاسبه یا سوخت این صنایع بر اساس قیمت نیروگاهی، محاسبه شود. این راهکارها در راستای ایجاد انگیزه برای تامین برق صنایع و شبکه سراسری است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: برخی از صنایع با توجه به سیستمی که استفاده می‌کنند، تمایل دارند اورهال را در فصلی انجام دهند که گرما، شدت کمتری دارد. بسیاری از صنایع، همکاری مناسبی داشتند و اورهال آنها با فصل گرما تداخلی نخواهد داشت تا وزارت نیرو بتواند برق دیگر صنایع را نیز تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون انرژی مجلس هم در دولت قبل و هم در دولت فعلی، پیگیر قانون توسعه پتروپالایشگاه‌ها بوده و از ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس نیز، استفاده کرده و این قانون در حال اجرا است. 

کد خبر 18040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =