۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
بورس از دلار و سکه جا نمی‌ماند

کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه بورس از رشد دلار و سکه جا نمی‌ماند و ارزش سهام بیشتر خواهد شد، پیش بینی کرد شاخص در میان‌ مدت و بعد گذر از دوره اصلاح، صعودی شود.

به گزارش بیداربورس، مهدی ساسانی با انتشار مطلبی با عنوان " سهامداران نگران جاماندن بازار سرمایه از بقیه بازارها نباشند" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: برای ارزیابی بازار سرمایه باید از جهات و زوایای مختلفی به آن نگاه کرد. تحلیل‌های یک‌جانبه اصولا ثابت کرده همراه با خطاهای زیادی است. بنابراین دیدگاه صرفاً یک طرفه به بازار سرمایه منجر به هیجانات و گاهی عدم‌ثبات تصمیم‌گیری می شود.

اما از زوایای مختلف می‌توان چشم‌انداز میان‌مدت‌ تر ترسیم کرد و این روش مطمئنا می‌تواند تصمیمات منطقی‌تری را رقم بزند. از این‌رو سهامداران باید زوایای مختلف بازار را بررسی کرده و سپس تصمیم‌گیری کنند.

در شرایط فعلی که دلار و سکه در حال رشد هستند، بازار سرمایه نیز مطمئنا از این رشد تاثیر خواهد گرفت. بررسی سنوات گذشته ثابت می‌کند زمانی که دلار، سکه و طلا رشد مناسبی را تجربه کردند، بازار سرمایه هم با فاصله زمانی این رشد را تجربه کرد. گاهی این زمان دیرتر یا زودتر بوده اما هیچ‌گاه خلاف آن اتفاق نیفتاده است.

اگر شرایط عادی را در نظر گرفت، انتظار است با رشدی که در نرخ دلار و سکه رخ داده، ارزش سهام شرکت‌ها نیز رشد داشته باشند. ممکن است برخی سهامداران نگران باشند چرا در بازار دلار یا سکه سرمایه‌گذاری نکرده‌اند اما باید اطمینان داد بازار سرمایه از این رشد جا نمی‌ماند و ارزش سهام شرکت‌ها هم رشد خواهد کرد. بنابراین بازار سرمایه این فاصله زمانی را جبران می‌کند و نباید نگران عدم‌ رشد سهام بود. مگر اینکه اتفاقات خاصی بیفتد که نشانه‌ هایی از وقوع اتفاق خاصی دیده نمی‌شود.

به سهامداران پیشنهاد می شود چشم‌انداز صنعت، گروه و سهامی را که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بیشتر بررسی و ریسک‌های پیش‌رو و ظرفیت های آن سهم را بررسی کنند و در صورتی‌که به نتیجه رسیدند چشم‌انداز مثبتی در آن سهم وجود دارد اسیر هیجانات کوتاه‌ مدت مثبت و منفی بازار نشوند.

نوسان‌گیری فرآیندی است که برخی افراد با دید کوتاه‌مدت به آن اقدام می‌کنند اما اگر افراد تبحر نداشته باشند، بهتر است حداقل از رفتار هیجانی فاصله بگیرند و به سمت تصمیمات منطقی‌تر چه در زمان فروش و چه در زمان خرید و چه در زمان سهامداری روی بیاورند.

بازار در کوتاه‌مدت شاید اصلاحاتی داشته باشد که البته بخشی از این اصلاحات انجام‌شده ولی با توجه به رشد دلار و رد شدن سکه و دلار از سقف قیمتی به‌ نظر می‌رسد در میان‌مدت بعد گذر از دوره اصلاح، شاخص‌کل هم رشد مطلوبی را تجربه کند.

کد خبر 18065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =