۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷
بورس جذابیت خود را از دست داده؟ 

اخیرا شاهد رشد سرسام آور هزینه شرکت‌ها بوده ایم و باتوجه به عدم افزایش نرخ دلار در سمانه نیما، بازارسرمایه محل جذابیی برای ورودپول حقیقی یا حقوقی نیست. 

عضو هیئت مدیره کارگزاری بانک کارآفرین در خصوص شرایط این روزهای بازارسرمایه به بیداربورس گفت: این روزها بازارسرمایه خالی از محرک قوی برای رشد شده و از ابتدای ۱۴۰۱ تا کنون شاهد ورودپول به بازار نبوده‌ایم. 

محمد خبری‌زاد با بیان اینکه نرخ دلار نیمایی این روزها در حوالی ۲۵ هزار تومان پرسه می‌زند، اظهار کرد: اخیرا شاهد رشد سرسام آور هزینه شرکت‌ها بوده ایم و باتوجه به عدم افزایش نرخ دلار در سمانه نیما، بازارسرمایه محل جذابیی برای ورودپول حقیقی یا حقوقی نیست. 

بررسی محرک‌های رشد بازار 

به عقیده او، بازار بیش از هرچیزی به محرکی قوی نیاز دارد که این محرک در چند جهت میتواند خودش را نشان دهد. 

خبری‌زاد با اشاره به اینکه دلار نیما یکی از این محرک‌ها است، گفت: هرچند به شرکت‌ها اعلام شده که میتوانند در بازار عادی به صورت توافقی دلار بفروشند اما هنوز اثر این تصمیم مشخص نشده و تاکنون شرکت‌ها گزارشی نداده‌اندو تاثیر این تصمیم برای سرمایه‌گذاران نیز ابهام آلود است و معلوم نیست که تا چه زمانی ادامه دار خواهد بود. 

دلار نیمایی ۲۷ هزار تومانی محرک بازار 

به گفته وی تابلو قمیت دلار نیما این روزها با افزایش به قیمت ۲۵ هزار تومان رسیده و در صورتی که عدد ۲۶ الی ۲۷ هزار تومان در این تابلو نمایان شود محرک خوبی برای بازارسرمایه محسوب می‌شود. 

او در خصوص دیگر محرک بازارسرمایه تشریح کرد: گزارش‌هایی از جمله گزارش خرداد ماه که از اواخر هفته بعد منتشر می‌شود و در کناش گزارش ۱۲ ماهه برخی شرکت‌های مهم و اثر گذار بر بازارسرمایه که هنوز منتشر نشده و احتمالا در روزهای آینده و شاید هفته آتی منتشر شود برای بازار بسیار مهم است. 

خبری‌زاد افزد: بازارسرمایه در خصوص گزارش‌های ۱۲ ماهه این شک را دارد که آیا حاشیه سود این شرکت‌ها دچار افت خاصی شده یا خیر. 

تاثیر سرنوشت برجام بر دلار 

به گفته عضو موظف هیئت مدیره کارگزاری بانک کارآفرین، در کنار این عوامل بحث‌های سیاسی و برجام هم هست که باید تعیین تکلیف بشود چرا که تاثیر به‌سزایی بر بازار می‌گذارد. 

او ادامه داد: در حال حاضر بازار وارد فازی شده که اعتقاد دارد توافقی انجام نمیشود واحتمالا در وضعیتی بدتر از شرایط فعلی قرار بگیریم. 

وی ثبات وضعیت فعلی را هم برای بازار خیلی جذاب ندانست و گفت: باوجود قیمت‌های بالای نرخ‌های جهانی ریسک این بازار بورس را تهدید می‌کند.

خبری‌زاد افزود: بازار سرمایه در سال ۹۹ با نرخ‌های جهانی بسیار پایین‌تر از حال حاضر شاخص دو میلیونی رو دید اما الان شاید نرخ‌ها مخصوصا نفت و مس چندین برابر شده باشد اما باز ریسک کاهش شدید قیمت جهانی در بازار جولان می‌دهد و موجب شده سرمایه‌گذاران محطاتانه عمل کنند. 

او در خصوص پیشبینی آینده دلار و تاثیر آن بر بازارسرمایه اظهار کرد: اگر توافقی نداشته باشیم و برگشت برجام از سوی طرفین انجام نپذیرد رشد دلار حداقل به اندازه نقدینگی و تاسطح ۳۷ الی ۴۰ هزار تومان خواهد بود. 

وی معتقد است اگر اوضاع بدتر شود از این لحاظ که قطع‌نامه‌ای امضا شود یا اینکه تحریم‌ها محکم‌تر شوند شرایط بدتری خواهیم داشت و دلار افزایش بیشتری را تجربه خواهد کرد. 

عضو موظف هیئت مدیره کارگزاری بانک کارآفرین در تشریح فرضیه‌ای دیگر گفت: اگر برجام صورت گیرد و توافق حاصل شود کف قیمتی دلار ۲۷ هزار تومان خواهد بود و تا چند وقت هم ثبات خواهد داشت. 

میل بازار به صنایع دلار محور 

او در رابطه با صنایع پرپتانسیل گفت: بازار را هرکاری کنیم به سمت صنایع دلار محور و تورم محور حرکت میکند بنابراین صنعت پتروشیمی و پالایش در کنار هلدینگ‌های مرتبط با این صنایع پیشرو هستند از سویی صنعت سیمان و فولاد و تک سهم‌ها در صنایع مختلف نیز راه برای رشد دارند.

وی در پایان گفت: صنایعی که به دلار متصل هستند و تورم بر آن‌ها اثر مثبت دارد پیشرو روزهای آینده بازار خواهند بود و علی رغم بازار که جانی ندارد این سهم‌ها به سرمایه گذارانشان سود می‌رسانند.

کد خبر 18098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =