مروری بر مهم‌ترین رویدادهای تالار نقره‌ای

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که از مهم‌ترین عناوین آن‌ها می‌توان به "عرضه های گسترده و مستمر سیمان در بورس کالا"، "خرید و فروش متری مسکن در بورس ممکن می‌شود"، "مزیت‌های سرمایه‌گذاری در صندوق های طلا" و "انتخاب بورس کالا برای شفافیت در خرید کالاها" اشاره کرد.

عرضه های گسترده و مستمر سیمان در بورس کالا

به گزارش بیدار بورس و به نقل از کالاخبر، در هفته گذشته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت:‌ با تامین شدن برق مورد نیاز تولید سیمان و همچنین عرضه گسترده سیمان در بورس کالا طی یکشنبه هفته آینده، شاهد تعادل مناسب این بازار خواهیم بود.

عبدالرضا شیخان افزود:‌ شایعه قطعی برق صنایع سیمانی در هفته‌های گذشته، منجر به افزایش قیمت این کالای ساختمانی شد و همین شایعات سبب شد تا خریداران با ورود به بورس کالا میزان خرید زیادی انجام داده و قیمت‌ها را بالا ببرند، همچنین عرضه سیمان به بازار کاهش یافت.

وی ادامه‌ داد: با ابطال حدود ۶۰ معامله سیمانی از سوی بورس کالا در هفته جاری، این عرضه‌های ابطال شده همراه با کف عرضه ۱.۳ میلیون تنی هفتگی در روز یکشنبه آینده (۲۹ خردادماه) عرضه خواهد شد که به‌طور قطع این میزان عرضه که بیش از حد است منجر به شکسته شدن قیمت‌ها خواهد شد.

خرید و فروش متری مسکن در بورس ممکن می‌شود

رییس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالا از دریافت موافقت اصولی دو صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات برای طی مراحل پذیره نویسی و امکان خرید و فروش متری واحدهای تجاری یا مسکونی خبر داد.

معین محمدی‌پور گفت: در این ابزار جدید که به تازگی در ایران معرفی شده و به مرحله پذیره نویسی رسیده، خریدار می تواند بصورت متری مالکیت داشته باشد. بطور مثال با ۱۰ میلیون تومان نمی توان ملک خریداری کرد اما با خرید واحدهای این صندوق می توان با گذشت زمان هم درآمد اجاره ای و در کنار آن عایدی سرمایه داشت و افزایش قیمتی که در املاک اتفاق می افتد در این اوراق نیز روی می دهد.

وی ادامه داد: از این مسیر خرید و فروش متری واحدهای تجاری یا مسکونی ممکن می شود که بصورت مشاع هستند و حفظ ارزش پول و سپر تورمی ایجاد شود.

مزیت‌های سرمایه‌گذاری در صندوق های طلا

نقد شوندگی، امکان خرید و فروش آسان، معافیت مالیاتی، بانام بودن واحدها و پوشش ریسک سرقت از جمله مزایای قابل شماری است که صندوق‌های سرمایه گذاری طلا در بورس کالا را همراهی میکند.

مونا حاجی علی اصغر، کارشناس بازار سرمایه در خصوص صندوق‌های طلا تصریح کرد: ۶ صندوق طلا در کشور در حال حاضر مشغول فعالیت هستند و یک صندوق طلا، پذیره نویسی خود را به اتمام رسانده و منتظر دریافت مجوز فعالیت است. عملا اشخاصی که تمایل به تخصیص بخشی از دارایی قابل سرمایه‌گذاری خود در طلا و ارز را دارند می‌توانند با خرید واحدهای این صندوق امکان برخورداری از این بازدهی را داشته باشند.

او افزود: در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا بر اساس امیدنامه مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار امکان خرید گواهی سپرده سکه طلا، آینده سپرده بانکی یا اوراق بهادار بادرآمد ثابت وجود دارد. با توجه به اینکه بازار آینده سکه طلا بسته است و بازار گزینه عمق لازم را ندارد و نرم‌افزار فعلی صندوق‌ها در این خصوص پشتیبانی کاملی ندارند، در حال حاضر عملاً در صندوق‌های فعلی طلا فقط گواهی سپرده سکه طلا و سپرده بانکی یا اوراق بهادار بادرآمدثابت وجود دارد.

انتخاب بورس کالا برای شفافیت در خرید کالاها

وحید حسن پور، مدیرعامل کارگزاری صبا تامین با اشاره به این موضوع که شرکت های زیرمجموعه شستا علاوه بر فروش محصول‌ها در بورس کالا اقدام به خرید از این بازار نیز کرده اند گفت: برای نمونه مس باهنر و نفت پاسارگاد بیشتر خریدهای خود را از بورس کالا انجام می دهند و چنانچه موقعیتی فراهم شود که محصول‌های مورد نیاز سایر واحدهای زیرمجموعه نیز در بورس کالا عرضه شود، تمایل این شرکت ها به جهت بحث شفافیت و الزام شستا مبنی بر شفافیت خرید و فروش شرکت ها، نسبت به خرید از بورس کالا زیاد است.

وی مهم ترین مزیت خرید از بورس کالا را که دلیل اصلی تمایل شرکت های زیرمجموعه شستا برای آن بوده، شفافیت در معاملات عنوان کرد و گفت: با سازوکارهای بورس های کالایی، شفافیت در فرآیند انجام معاملات شکل می‌گیرد و قیمت کشف شده برآیندی از عرضه و تقاضاست.

به گفته وی استفاده از ابزارهای جدید، روش های نوین تامین مالی و گواهی سپرده کالایی از دیگر مزیت های معاملات در بورس کالاست که شرکت ها در بیرون از بازارهای کالایی قادر به دریافت این ابزارها نیستند.

مجوز افزایش سرمایه ۶۶ درصدی بورس کالا صادر شد

سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز افزایش سرمایه ۶۶ درصدی بورس کالای ایران را صادر کرد و بر این اساس سرمایه شرکت از ۵۰۰ میلیارد تومان به ۸۳۰ میلیارد تومان می رسد.

۲۴۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از این افزایش سرمایه از محل سود انباشته و ۸۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان آن ازمحل سایر اندوخته ها تامین خواهد شد.

موضوع این افزایش سرمایه اجرای مصوبه چهارصد و نهمین صورت جلسه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۹۵ درخصوص تعیین حداقل سرمایه مطلوب بورس ها و عدم خروج نقدینگی از شرکت در اثر تقسیم سود و استفاده از نقدینگی مزبور برای احداث ساختمان ذکر شده است.

نقره را برای تحویل مهر ۱۴۰۱ معامله کنید

بورس کالا با صدور اطلاعیه ای از راه اندازی قرارداد آتی نقره برای تحویل مهر ماه ۱۴۰۱ از روز دوشنبه ۲۳ خرداد ماه جاری خبر داد. براساس جدیدترین اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران، قرارداد مذکور تا تاریخ ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۱ قابل معامله خواهد بود.

کد خبر 18106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =