نگاهی به تهدیدها و فرصت‌های بازار

شاخص بورس که در سال‌های اخیر شرایط نوسانی را تجربه کرده، این روزها حال و هوای دیگری دارد و در تلاش برای شکستن مقاومت یک میلیون و 600 هزار واحدی که به عنوان یک مقاومت روانی در بازار سرمایه شناخته میشود، قدم برمیدارد اما در این مسیر با تهدید و فرصتی همراه شده است.

به گزارش بیدار بورس، اولا که سیاست تقسیم سود شرکت‌ها بهبود یافته که نمونه آن را در فولاد هرمزگان دیدیم. شرکتی با سیاست تقسیم سود 10-20 درصد به یکباره 75درصد سود را تقسیم کرد و 5.7همت سود به فولاد مبارکه رساند. ازآنجا که پس از تقسیم سود شاخص ثابت می‌ماند اما قیمت سهام تعدیل می‌شود، پر شدن شکاف قیمتی ناشی از تقسیم سود پس از مجمع، به معنای رشد 10درصدی شاخص کل است. این مساله بیان می‌کند که شاخص کل در میانه سال جاری بدون هیچ تحول خاصی می‌تواند به یک میلیون و 700هزار واحد برسد.

مالیات‌ها بزرگ‌تر از سود است

مساله بعدی در خصوص شرایط بنیادی بازار به قوانین محدود کننده در بازارهای موازی برمی‌گردد. دولت تراکنش‌های بانکی را به شدت رصد می‌کند و بسیاری از مشاغل دلالی و سفته‌بازانه حاشیه سودی کمتر از مالیات دارند. به بیان دیگر اگر روی هر تراکنش مالیاتی وضع گردد، این مالیات بزرگتر از حاشیه سود بسیاری از مشاغلی است که درآمد خود را ابراز نمی‌کنند. همین رویداد در فضای تورمی فعلی باعث می‌شود که تمایل پول به سمت بازار سهام که طی دو سال اخیر نسبت به رقبا بازنده بوده، افزایش یابد.

کد خبر 18107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =