سه عامل رکود فعلی بورس و خطر باخت بازار سهام در برابر رقبا

تحلیلگر بازار سرمایه با اعلام سه عامل رکود فعلی بورس گفت: بازار سهام فعلا بازنده است و این سیاست در میان مدت می‌تواند خطرناک باشد.

به گزارش بیدار بورس، ولید هلالات با بیان اینکه بازار سرمایه در رکود قرار دارد و مدت زمان طولانی در انتظار اخبار مختلف است و محرک مثبتی هم به آن تزریق نمی‌شود،  گفت: در نتیجه این وضعیت، حجم معاملات کاهش می‌یابد و زمانی که از هیجان می افتد، روند نزولی می‌گیرد. مخصوصا اگر بازار پیش از این اتفاقات صعود کرده باشد، نزول عمیق تر می‌شود. دقیقا مانند اتفاقی که این روزها افتاده است.

وی افزود: بازار مدت ها است منتظر عرضه بلوک سایپا و ایران خودرو بوده و ابهامات این موضوع بیشتر به بازار لطمه زده است. اگر اخبار مرتبط با این موضوع نبود شرایط صنعت و بازار بهتر بود. چراکه یکی از مهمترین موضوعات، عرضه بلوک های سایپا و ایران خودرو و خریداران آن است که می‌تواند به بازار هیجان دهد.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: همه کالاها نسبت به سال قبل رشد قیمت داشتند و بازدهی دلار هم به ۲۵ درصد رسید اما سهام، صعودی نشد که  یکی از مهمترین دلایل ان نگاه دولت به دلار نیمایی و ثابت نگه داشتن آن است. بازار زمانی که دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف شد رونق مناسبی گرفت اما وقتی دلار نیمایی ثابت نگه داشته شده و قیمت دلار آزاد بالا می‌رود این پیام داده می‌شود که با وجود تورم و رشد نرخ ارز، قرار نیست درآمد شرکت ها رشد کند. همچنین از برجام هم خبری نیست و در سهام بانکی هیجانی وجود ندارد.

هلالات با بیان اینکه همه محرک هایی که می‌توانند در بازار نقش بازی کنند فعلا در حالت تعلیق قرار دارند، عنوان کرد: بازار سهام فعلا بازنده است و این سیاست در میان مدت می‌تواند خطرناک باشد. چون پول های بزرگی در بازار و صندوق‌های فیکس وجود دارد که اگر این روند ادامه پیدا کند ممکن است به سمت بازارهای دیگر مانند سکه و ارز کوچ کنند.

کد خبر 18116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =