۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
سکه بخریم؟

نرخ سکه از ابتدای سال تا امروز بیش از ۳۰درصد افزایش را تجربه کرده که در نوع خود رکوردزنی است. درواقع از حوالی ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در ابتدای سال به سقف ۱۶ میلیون تومان رسید و این روزها هم در کانال ۱۵ میلیون تومانی درجا میزند.

*نمودار سکه

سکه بخریم؟

*آیا سکه حباب دارد ؟

برای آنکه دلایل رشد سکه و میزان حباب آن را محاسبه کنیم باید ببینیم قیمت سکه چگونه به دست می‌آید؟

۴.۲۴۹۲۷  ÷ (قیمت یک دلار × قیمت یک انس طلا) = قیمت یک عدد سکه تمام

اونس: یک اونس طلا برابر است با ۱۰۳۴۳۱/ ۳۱ گرم باعیار (۹۹۹. ۹) که عیار (۲۴) هم خوانده می‌شود.

*دلایل رشد نرخ سکه چیست؟

افزایش نرخ دلار

با تاخیری که در مذاکرات برجام حاصل شد، قیمت دلار روند صعودی گرفت و هر خبر منفی که از برجام یا توافقات هسته‌ای به گوش رسید، نفت بر آتش افزایش نرخ دلار میریخت.

افزایش نرخ طلای جهانی

طلا این روزها تحت تاثیر تعدیل انتظارات بازار از سیاست های پولی فدرال رزرو برای سال آینده و مهمتر از همه ضعیف تر شدن دلار آمریکا قرار گرفته است.گفتنی است که نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت و بازده اوراق قرضه بالاتر ایالات متحده، هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد که هیچ بازدهی ندارد و اگر فدرال رزرو علامت توقف کاهش نرخ بهره را بدهد، طلا بسیار بالاتر خواهد رفت. درواقع انتظارات تهاجمی فدرال رزرو بر افزایش ترس از رکود سایه انداخته است و در عین حال بر قیمت XAU/USD تأثیر می‌گذارد. از سوی دیگر خبرهایی که حول محو روسیه و کمبود گندم منتشر شده، تقاضا برای ذخیره طلا در بازارهای جهانی افزایش یافته است. از سوی دیگر وضعیت چین به عنوان یک خریدار برجسته طلا، قیمت فلزات را به دلیل ترس از کووید در پکن در معرض خطر سقوط قرار داد.

*حباب قیمتی چیست؟

حباب قیمتی اختلاف قیمت ذاتی یک کالا با قیمت عرضه آن کالا در بازار است. کافی است ارزش ذاتی آن دارایی (در اینجا سکه طلا) را از قیمت روز آن کم کنیم. اگر جواب مثبت بود، یعنی سکه‌ در حال معامله در قیمتی بالاتر از آن چیزی است که باید باشد و اگر عدد به‌دست‌آمده منفی بود، به آن معنی است که قیمت سکه از ارزش ذاتی کمتر است و به‌اصطلاح، حباب منفی داریم.

مثال: ماده غذایی را فرض کنید که در بازار به قیمت ۲۰۰۰۰ تومان عرضه می‌شود اما ارزش واقعی آن بیشتر از۵۰۰۰ تومان نیست، بنابراین این ماده غذایی به اندازه ۱۵۰۰۰ تومان حباب قیمتی دارد.

حباب سکه = قیمت روز سکه ارزش ذاتی سکه

*سکه حباب دارد؟

محمد کشتی‌آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران: برخی از معامله‌گران که تصور می‌کنند قیمت بیشتر شده و سکه گران‌تر نیز می‌شود اقدام به فروش نمی‌کنند. در مقابل خریداران نیز خواهان خرید طلا و سکه هستند و نمی‌توانند خرید کنند. همین نبود تعادل عرضه و تقاضا در بازار منجربه ایجاد حباب شده است. حباب سکه به بالاترین رقم خود و محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده که ناشی از افزایش تقاضا و کاهش عرضه سکه است، اما طلا خرید و فروش می‌شود و قیمت آن همپای قیمت انس جهانی و نرخ ارز در حال نوسان است.

میزان حباب

میانگین ماهانه

حباب سکه امامی

۱۵,۴۹۰,۰۰۰

۱,۴۵۹,۵۸۳

حباب سکه بهار آزادی

۶,۷۵۰,۰۰۰

۱,۹۸۴,۱۶۷

حباب نیم سکه

۱۸,۸۸۰,۰۰۰

۳,۰۲۷,۰۸۳

حباب ربع سکه

۲۳,۰۷۰,۰۰۰

۳,۵۱۹,۱۶۷

حباب سکه گرمی

۱۵,۰۹۰,۰۰۰

۱,۸۸۴,۱۶۷

*پیش‌بینی قیمت سکه در روزهای آتی

قیمت طلا در بازارهای جهانی روند صعودی داشته و از طرفی هم جو هیجانی در بازار دلار همچنان پایدار است. معامله گران اسکناس آمریکایی هفته گذشته در سایه تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران با قدرت وارد  بازار شدند و نرخ دلار به پرواز درآمد. معامله گران بازار سکه با اشاره به این دو متغیر مهم معتقدند که سکه این روزها سوخت لازم برای صعود را دارد و حتی می تواند بار دیگر وارد کانال ۱۵ میلیون تومان شود. با این حال عده ای دیگر از معامله گران ترس از مداخله بازارساز دارند به خصوص با توجه به جلسات و وعده‌های بانک مرکزی در خصوص نرخ دلار باید منتظر اصلاح قیمت‌ها بود.

خبرنگار: گلاره کحالی 

کد خبر 18128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =