۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
عرضه برق در بورس انرژی

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: برق پیش نیاز هر توسعه و امکاناتی است، کشور باید به سمت تولید برق برود. وی افزود: تولید در کشور به میزان تولید برق ارتباط دارد و راهکارهایی پیش پای وزارت نیرو است که می‌تواند آنها را به مرحله اجرا در بیاورد.

به گزارش بیدار بورس؛ فریدون عباسی دوانی، رییس اسبق سازمان انرژی اتمی، تصریح کرد: بعد از تولید، یکی از راه‌ها، کنترل و مدیریت مصرف برق است. به عنوان مثال محصولات برقی که در کشور تولید می‌شود برق زیادی مصرف می‌کند و باید به سمت تولید محصولات بهینه سازی برویم. به عنوان مثال در بخش کولرهای آبی باید موتورهای جدید جایگزین موتورهای قدیمی شود و تعویض آن با نظارت وزارت نیرو باشد تا کاهش مصرف اتفاق بیفتد. اگر در تولید صنایع برقی به سمت دانش روز برویم ۵ سال به زمان نیاز داریم اما ۴۰ درصد از حجم مصرف برق در کشور کاهش می‌یابد. از سوی دیگر برای کولرهای گازی باید استفاده از کولرهای با دانش روز و فناوری اینورتر را معرفی کنیم و با عرضه و فروش کالاهای پر مصرف مقابله کنیم.  

وی تاکید کرد: تولید معقول طی ۵ سال اتفاق می‌افتد و در این مدت اگر بخواهیم بخش خانگی به صورت مستمر برق داشته باشند باید برق صنایع قطع شود که این کار منجر به گرانی کالاهایی است که در بورس کالا عرضه می‌شود. برای جبران این منظور و شفافیت در عرضه و تقاضا باید نرخ خوراک نیروگاه‌ها افزایش یابد و نرخی هم که به صنایع می‌رسد شفاف شود.  

عباسی دوانی توضیح داد: با شروع فصل گرما و کمبود بارش ها بخش برق آبی نیز خیلی قابل استفاده نیست، از این رو پیشنهاد می‌شود صنایعی که برق مازاد دارند در بورس انرژی عرضه کنند تا کشف قیمت درستی اتفاق بیفتد. در این صورت فشار به نیروگاه ها کاهش می‌یابد و یا مازاد تولید در سبد صادرات قرار می‌گیرد.  

رییس اسبق سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: برق تاکنون در بورس مورد معامله قرار نگرفته است و وزارت نیرو برای انجام این کار باید زیرساخت آن را فراهم کند اما پیشنهاد می‌شود همزمان با این کار وزارت نیرو و وزارت صمت تفاهمنامه ای در خصوص تعویض محصولات پر مصرف برق داشته باشند.  

به گفته وی، راهکار دیگر اصلاح نرخ حامل‌های انرژی است که هم نرخ خوراک نیروگاه‌ها شفاف خواهد شد و هم نیازی به اقدامات ویژه ندارد.

منبع: دنیای اقتصاد
کد خبر 18136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =